روزانه های سینمایی
محمد مهدی جعفری در گفتگو با شبکه ایران: وضعیت نمایش خانگی متاثر از وضعیت عمومی جامعه است

محمد مهدی جعفری در گفتگو با شبکه ایران: وضعیت نمایش خانگی متاثر از وضعیت عمومی جامعه است

شبکه ایران/حــــامد مظفــــری: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و برای کمک به رونق صنعت سینمای وطنی بنا شد جلوی اکران گسترده آثار خارجی در داخل گرفته شود و این مساله شرایط را در جهتی سوق داد که موسساتی که در شبکه نمایش خانگی مشغول فعالیت هستند به آلترناتیوهایی برای عرضه آثار مطرح سینمای جهان به مخاطبان بدل شدند. با این حال به علت آن که اغلب این موسسات هم فیلمهای خارجی را با یک فاصله زمانی چند ساله نسبت به اکران زمانی وارد بازار میکردند استقبال مخاطبان از آنها بالا نبود تا اینکه در سال جاری محمدمهدی جعفری مدیر موسسه قرن ۲۱ تصمیم گرفت در اقدامی ارزنده فیلمهای مطرح دنیا را با فاصله اندک بعد از اکران جهانی دوبله کرده و در شبکه خانگی توزیع کند. تازه ترین محصول چنین سیستمی «وقایع نگاری تن تن» ساخته اخیر استیون اسپیلبرگ است که حدودا دو هفته ای است دوبله شده و در شبکه خانگی توزیع گشته است. محمدمهدی جعفری در گفتگو با شبکه ایران با بیان اینکه تماشای به موقع آثار روز حق مردم است از تلاشهای شرکت خود برای امتداد دادن به عرضه فیلمهای روز مدتی بعد از اکران جهانی آنها خبر داد.

چطور شد که به فکر افتادید آثار روز هالیوودی را مدتی بعد از اکران دوبله کرده و در شبکه خانگی توزیع نمایید؟
این درخواست مخاطبان بود. همواره مردم این درخواست را از موسسات نمایش خانگی داشته اند که چرا فیلمهای خارجی مدتها بعد از اکران جهانی وارد شبکه خانگی میشوند. در این میان ما هم به عنوان یکی از شرکتهای نمایش خانگی مشکلات خاص خود را داریم؛ مشکلاتی مانند خرید رایت فیلمها، دوبله درست آثار و دریافت به موقع مجوز! با این حال در سال ۹۰ سعی کردیم با یک برنامه ریزی درست، تعدادی از محصولات روز دنیای سینما را به فاصله ای کوتاه از اکران جهانی وارد بازار کنیم.

روند دوبله و توزیع گسترده «وقایع نگاری تن تن» چگونه انجام پذیرفت؟
«وقایع نگاری تن تن» از جمله محصولات روز دنیای سینما بود که سعی کردیم زودتر از حد تصور آن را در اختیار مخاطبان قرار دهیم. هدفمان این بود نسخه دوبله شده این فیلم را زودتر از شبکه قاچاق وارد بازار کنیم. حدودا دو هفته ای این کار را آماده کرده بودیم اما برای آن که سعی کنیم بیگدار به آب نزنیم کوشیدیم باز هم صبر کنیم تا نسخه های بهتری از فیلم به دستمان برسد و در نهایت حدودا پانزده روز قبل فیلم را به طور گسترده وارد بازار کردیم. منتظر بودیم بازار را محک بزنیم و به نوعی یک آزمون دقیق درباره این روش عرضه محصول داشته باشیم تا ببینیم در دفعات بعدی هم استفاده از چنین رویکردی به صرفه است یا نه.

اکنون بازخورد مخاطبان نسبت به «وقایع نگاری تن تن» را چطور دیده اید؟
هنوز زود است که در این باره اظهارنظر کنیم. باید صبر کرد یکی دو هفته دیگر هم بگذرد و بعد آمار دقیق ارائه داد. در کنار تحسینهایی که شده گروهی هم نقدهایی کرده اند که چرا چنین کاری کرده ایم؟

دلیل اصلی این نقدها چه بوده است؟
ببینید، شرکت قرن ۲۱ اغلب کوشیده محصولی با بهترین کیفیت را به مخاطبان عرضه کند. اگر دی.وی.دی های شرکت ما را بررسی کرده باشید می بینید که اغلب با سه زیرنویس زبانی محصول خود را عرضه می کنیم و دوبله هایمان نیز کاملا استاندارد بوده و حتی از دوبله های صداوسیما هم بهتر است اما در مورد «تن تن» از آنجایی که با محدودیت زمانی روبرو بودیم و واهمه این را داشتیم که مبادا زودتر از ما نسخه دی.وی.دی زیرنویس دار آن در شبکه زیرزمینی توزیع شود مجبور شدیم قدری از ایده آلهای کیفی مان پایین آمده و محصولی معمولی به مخاطب عرضه کنیم.

سوالی که همواره در بحث آثار خارجی ارائه شده در شبکه نمایش خانگی وجود دارد این است که آیا رایتهای ویدیویی آثار مطرح هالیوودی خریداری میشود یا نه؟
وضیت شبکه خانگی هم متاثر از وضعیت عمومی کشور است. مطمئنا خبر دارید که در بحث نرم افزار و کتاب قوانین رایت بین المللی رعایت نمیشود اما در بحث فیلم همه چیز پنجاه-پنجاه است. رایت برخی آثار خریداری میشوند و رایت برخی، نه. در فرانسه، انگلیس و آمریکا کمپانیهای مستقل فیلمسازی معمولا قادر به معامله با ما بوده و میتوان رایت فیلمها را از آنها خریداری کرد اما تمام فیلمهای تولید شده که محصول کمپانیهای مستقل نیستند.

 
پس رایت فیلمهایی که توسط کمپانیهای معظم هالیوودی تولید میشود را نمیتوان خریداری کرد؟
در ایالات متحده دو گروه عمده فیلمسازی وجود دارند؛ گروه اول شامل هفت شرکت معظم فیلمسازی هستند که به سبب اینکه این شرکتها زیرمجموعه کمپانیهای نفتی هستند، به خاطر شرایط تحریم فیلمهای خود را به ایرانیان نمی فروشند اما گروه دوم که کمپانیهای مستقل هستند و زیر بار استودیوها نمیروند و البته به اندازه گروه اول هم محصول تولید میکنند آزادانه با شرکتهای نمایش خانگی داخل دادوستد دارند. ما هم محصولات گروه دوم را می خریم و هیچ مشکلی نداریم.

با این حال اگر از محصولات گروه اول فیلمی در تلویزیون پخش شود این به معنای پخش غیرقانونی آن است؟
به هر حال آنها محصولات خود را به ما نمی فروشند و صداوسیما و شبکه های خانگی برای اینکه جلوی شبکه قاچاق را بگیرند چاره ای ندارند جز اینکه بدون رعایت حقوق مولف آثار آنها را پخش کنند.

با این حساب فیلم «هوگو»ی اسکورسیزی که امسال در جشنواره به نمایش درآمد هم نباید به طور قانونی خریداری شده باشد.
نه، اتفاقا چون در جریان جشنواره بودم میدانم که رایت این فیلم از شرکتی به نام «گولدفیلم» خریداری شده است.

یعنی «هوگو» هم محصول گروه مستقل هالیوود است؟
بله، «هوگو» در سیستم استودیویی تولید نشده و کمپانی سازنده آن یکی از کمپانیهای مستقل بود. اگر یادتان باشد «ترمیناتور۴» هم پخش خاورمیانه اش دست کلمبیاپیکچرز نبود و برای همین توانستیم آن را بخریم.

آیا قصد دارید روند تولید به موقع فیلمهای روز را همچنان ادامه دهید؟
روند توزیع به موقع فیلمهای روز فقط در مورد «تن تن» نبود بلکه پیش از این درباره قسمت چهارم «دزدادن دریایی کارائیب» و «دنیای گالیور» هم مدتی کوتاه بعد از اکران جهانی وارد عمل شدیم. قصد داریم «ماموریت غیرممکن۴» و «شرلوک هولمز۲» را نیز به زودی وارد بازار کنیم. البته این روزها در حال بررسی آماری بازخورد مخاطبان نسبت به آثاری نظیر «وقایع نگاری تن تن» هستیم تا ببینیم برای سال آینده هم میتوانیم چنین روشی را دنبال کنیم یا خیر.

آیا این توزیع زودهنگام محصولات روز باعث گلایه دیگر شرکتهای پخش خانگی نشده؟
نه اما شخصا از تمام شرکتهای فعال در شبکه خانگی درخواست می کنم حیطه عرضه درست و به موقع آثار مطرح دنیای سینما را جدی بگیرند تا هم ما رقبای قدرتمندی در کنار خود داشته باشیم و هم مخاطبان فهیم ایرانی بتوانند محصولات روز را با دوبله درست و نه با زیرنویسهای نادرست در دسترس داشته باشند. کد خبر ۲۹۸

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۳ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • جناب اقای محمد مهدی جعفری.اگر ۱ هفته دیگر صبر می کردید نسخه با کیفیت این فیلم به بازار می امد ونیازی نبود که این فیلم را با کیفیت پرده ای به ملت بیاندازید.ای رو رو برم این همه مخاطباتون شاکیند بعد شما میگی تحسین هم کردن کی و کجا تحسین کرده.والا ما که تو هر سایت و وبلاگی رفتیم دیدیم از خجالت شما حسابی در اومده بودند.اقای جعفری خواهشا اگه بقیه فیلم ها رو هم می خواهید همین جوری به بازار عرضه کنید همون بهتر عرضه نکنید.جالبه شما تو سایت اقای فروتن جواب حتی یکی از اعتراض ها رو ندادید بعد رفتید شبکه خبر.اخه چرا اینقدر دروغ می گید کی با این عملی که شما انجام دادید موافقه؟مگه شما روی جلد فیلم تن تن ذکر کرده بودی ه فیلم با کیفیت پرده ای.تو روز روشن دروغ

  • جناب جعفری به حتمال بسیار زیاد به این جمع بندی خواهند رسید(یا رسیده اند) که عرضه فیلمی مثل دزدان کارائیب۴ سطح رضایتمندی گروه بزرگی از مخاطبین را نسبت به فیلم  "وقایع نگاری تن تن" به دست آورد. بنابراین امیدواریم در سال آینده ضمن ارائه به روز آثار سینمای جهان ملاک های کیفیتی را از نظر دور نکنند. در ضمن توجه داشته باشید که زمان ارائه نسخه های اصلی فیلم ها تابع زمان مشخصی نیست  و نمی توان با عقب انداختن هفته به هفته عرضه یک اثر انتظار دست یابی به کیفیت هرچه بهتری از آن را داشت.

  • بله جناب جعفری اگر همین جوری به این جمع بندی رسیدن که فیلم تن تن را با کیفیت پرده ای به ملت بیاندازند با همین جمع بندی بخوان فیلم های روز دنیا رو  باز هم پرده ای بدن بیرون دیگه جمع بندی براشون نمی مونه باید برن تو کار منها بندی.چون زمان ارائه نسخه های اصلی فیلم ها تابع زمان مشخصی نیست  و نمی توان با عقب انداختن هفته به هفته عرضه یک اثر انتظار دست یابی به کیفیت هرچه بهتری از آن را داشت اقای جعفری هر موقع عشقشون کشید می توانند فیلم رو با کیفیت پرده ای حتی پائین تر از پرده ای اصلا با موبایل بدن بیرون.چون دوستان معتقند با این کار انقلابی قرن ۲۱ شبکه زیرزمینی از کار افتاده است.و الان غلام تکثیرها همه بیکار شده اند دیگه کسی طرف کپی نمیره.بزنید به افتخار قرن ۲۱ ان زنگ را که تمام مشکلات رو با فیلم تن تن و با کیفیت محشر پرده ایش حل کرد.احتمالا امسال حق قرن ۲۱ که بهترین موسسه بشه

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید