روزانه های سینمایی

کمبود فیلم های گرمابخش

در هفته ای که پشت سرگذاشتیم فقط گیشه سینماها یخ زده نبود؛ در نمایش خانگی هم عرضه فیلم هایی با فضای سرد مزید بر علت شد تا بینندگان فیلم های ایرانی حظی از محصولات سینمایی نبرند و اوقات فراغت شان را به گونه ای دیگر پر کنند. اُفت چشمگیر فیلم ها در هفته گذشته به اندازه ای بود که مجری برنامه هفت آبروداری کرد و در اوایل برنامه قید نمایش جدول فروش های هفته را زد و آن را به اواخر برنامه موکول کرد.! به جز ایام عزاداری، برودت هوا، ریزش برف و راه بندان های طولانی حداقل در تهران مردم را خانه نشین کرد و سینماها در رخوت و  رکودی آزار دهنده هفته را بسر بردند.

شهروندانی که پیگیر تازه ترین محصولات نمایش خانگی هستند، پوستر چهار فیلم ایرانی را در پشت شیشه مغازه های محله اشان دیدند. چهار فیلمی که در یک صفت مشترک بودند و آن هم شکست در اکران عمومی! در میان این چهار فیلم «امکان مینا» و «هیهات» مربوط به اکران ۹۵ و «داره صبح میشه» و «نزدیک تر» فیلم های باقیمانده از اکران سال گذشته بودند. با این تفاوت که «داره صبح میشه» اکران در گروه هنر و تجربه را مزه مزه کرده بود و« نزدیک تر» اکران هفته های پایانی سال گذشته را به تلخی تجربه کرد.

«هیهات» فیلم چهار اپیزودیکی است که امضای چهار کارگردان پای هر یک از آنهاست. اگر علاقمند به تماشای فیلم های کوتاه هستید، در بین این چهار فیلم کوتاه و مستقل، اپیزود آخر قابل قبول تر از بقیه فیلم هاست و ارزش دیدن دارد. نوار شکست ها و ناکامی های «کمال تبریزی» کارگردان «امکان مینا» قطع نشد و این بار عامل شکست تازه این فیلمساز نسل اول انقلاب چیزی نبود جز حفره های موجود در فیلمنامه. نیازی نیست راه دوری بروید مقایسه دو فیلم «سیانور» و «امکان مینا» به خوبی به شما نشان میدهد که هر گردی گردو نیست. هر قدر در «سیانور» شخصیت ها نسبتاً باور پذیر هستند در ساخته «تبریزی» پای شخصیت ها بدجوری لنگ می زند و تحولات ناگهانی بنای منطق را فرو می ریزد. موضوع مشترک بین این دو فیلم روابط درون تشکیلاتی سازمان تروریستی مجاهدین خلق است.

محصول نوبرانه هنر و تجربه یعنی «داره صبح میشه» ساخته خانم «یلدا جبلی» قدری از زمانه خود عقب است. بورس اینگونه فیلم ها در دهه هشتاد بود. حالا دیگر شکل روایت داستان های موازی و نوع ماجراهایی که شخصیت های با آنها درگیر هستند، دمُده شده است. بیننده نمونه های موفق تری از این نوع شیوه روایت را دیده است و قطعاً خاطرات خوش با آنها بودن را با فیلمی مثل «داره صبح میشه» عوض نمی کند.

«نزدیکتر» فیلم اول«مصطفی احمدی» مثل بقیه فیلم های «تصویرگستر پاسارگاد» با یک دوجین از بازیگران محبوب این سال های سینمای اجتماعی همراه است. فیلم داستان سرراستی ندارد و بناست در یک دورهمی فامیلی به مرور پرده از گذشته و ابهامات پیرامون بعضی از شخصیت ها برداشته شود. مشکل فیلم در این است که برخلاف فیلم هایی از این دست که عموماً در یک لوکیشن می گذرند، پیچیدگی و تعلیق کافی وجود ندارد و همین تحمل فیلم را قدری مشکل می کند.

با چهار فیلمی که طی یک هفته در شبکه نمایش خانگی توزیع شدند، مجموع فیلم های ایرانی عرضه شده در شبکه از مجموع فیلم های توزیع شده سال گذشته پیشی گرفت. این شبکه در ۲۵۰ روز گذشته ۵۵ عنوان فیلم را به خود دیده است و در ۱۱۰ روز باقی مانده قطعاً شاهد فیلم های شگفتی ساز بیشتری خواهد بود.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۲ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • با عرض سلام مجدد .

    گفته بودند توزیع اورژینال ” ابد و یک روز ” امروز انجام می گیرد که نشده و فعلاً وعده پنجشنبه را داده اند . با توجه به اینکه در بسیاری از سوپرمارکت های اصفهان (از جمله اطراف فروشگاه بنده) نسخه های قاچاق فیلم عرضه شده و با وجود پیگیری ها ، هیچ برخورد جدی ایی انجام نگرفته است ، تعدادی از همکاران بنده که امروز در محل نمایندگی توزیع حاضر شده و دست خالی برگشتند هشدار دادند در صورت عدم عرضه فیلم در روز پنجشنبه ، هفته آینده میزان سفارش آنها نصف این هفته خواهد بود . مثلاً بنده هم امروز قصد خرید ۲۰ نسخه از فیلم را داشتم اما اگر توزیع هفته آینده انجام شود بیشتر از ۱۰ نسخه نخواهم خرید .

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید