سه ماه از صدور پروانه فعالیت به هفت شرکت در زمینه vod گذشت. در سه ماه گذشته چشم های زیادی منتظر آغاز بکار رسمی این شرکت های هفت گانه بودند و طبق آخرین خبر اعلام شده از سوی مدیر عامل موسسه رسانه های تصویری بنا بر این بود تا اواخر اردیبهشت سالجاری شرکت های مجاز با تبلیغات و اطلاع رسانی درصدد جلب مشتری برآیند و پا در گود رقابت بگذارند. رصد اخبار و تحولات صورت گرفته در این زمینه گویای سبقت شرکت «پیک آسا» از دیگر شرکت های موجود است. این شرکت مدتی قبل اپلیکیشن «آفرینک» را رونمایی کرد و با ارتقای آن توانست ۱۳۰ هزار مشترک را برای خود دست و پا کند. مدیر عامل این شرکت در گفتگویی(اینجا) اظهار داشته است:
«یک سال و نیم پیش توجهمان به محتوای کودک و نوجوان بیشتر شد. بر این اساس برند آفرینک را مطرح کردیم تا شبکه کارتونی کودک و نوجوان باشد. در این حوزه به دور از چالش مجوزها، دل به دریا زدیم و اکنون ۱۳۰ هزار مشترک فعال و بالغ بر ۶۰۰۰ قطعه کلیپ و کارتون روی اپلیکیشن آفرینک داریم. قطعا ریسک این حوزه، محتوا است. با اینکه وارد مذاکره با تمامی تولید کنندگان محتوای ایرانی شدیم ولی حجم محتوا به اندازهای کم بود که جهت غنیسازی مجبور شدیم محتوای خارجی هم به پلتفرم اضافه کنیم»
«آفرینک» در ابتدای کار سراغ تولیدات مرکز آفرینش های هنری کودکان و نوجوان رفت و وقتی دریافت که ذخایر محتوایی آن مرکز تکافوی نیاز مخاطبانش را نمی دهد، دست نیاز به سوی انیمیشن های معروف مثل «پلنگ صورتی» و «پت و مت» دراز کرد و رسماً حقوق آنها را خریداری کرد. سرمایه گذار این شرکت از اینکه شرکت های دیگری بدون مجوز سازمان سینمایی، خدمات مشابهی ارائه می دهند، گله مند است و بویژه از آزادی عملott های خارجی در شگفت است:
«به نظر من OTT در ایران میتواند باعث اذیت VOD شود و دلیل این موضوع هم مشخص است؛ یکسری شرکتهای بیهویت و حتی بیقید و بند در بازار کشور جولان میدهند و هر کاری دوست داشته بانشد، انجام میدهند. اصلا منطق این کار را متوجه نمیشوم که چطور بدون هیچ ضابطهای اجازه فعالیت به بیگانگان در این عرصه داده میشود و هیچ کاری هم به کار آنها نداریم. با وجود این شرایط حضور OTTها در بازار قطعا تهدید بزرگی برای VODها و فعالیتهای داخل کشور خواهد بود البته به هیچ عنوان مخالف کار کردن OTTها نیستم زیرا همین تلگرام در حال حاضر کار راهانداز است اما اینکه برنامهای به راحتی و بدون هیچ قاعدهای در مملکتی دیگر بتازد چندان کار عاقلانهای نیست.»
وی در پایان از زیرساخت های موجود در کشور برای انتقال مطلوب محتوای تصویری بویژه از سوی اپراتورها ابراز خشنودی نموده و تصریح کرده است:
«شیب رشد همراه اول و ایرانسل در ارائه خدمات 3G و 4G بسیار بیشتر از شیب رشد ماست. آنها یکی از درایورهای اصلی رشد این صنعت هستند زیرا به شدت دنبال استفاده مشترکان موبایل از دیتا هستند. در حال حاضر ۴۰ درصد ترافیک اینترنتی همراه اول مربوط به ویدئو است و این نرخ برای اپراتورهای دنیا روی ۵۰ تا ۶۰ درصد قرار دارد. قطعا تا سه چهار سال آینده سهم ویدئو در این اپراتور به ۸۰ درصد هم میرسد. شبکههای مخابراتی ایران به هیچ عنوان از دنیا عقب نیست.»
اضافه کردن نظر