روزانه های سینمایی

در نبود برف، فیلم و سریال برفی در جذب مخاطب ناکام ماندند

فیلم سینمایی خانه ای کنار ابرها ساخته سید جلال دهقانی اشکذری برنده جایزه بهترین فیلم بلند داستانی جشنواره عمار، پس از حدود ۴ هفته اکران به فروشی بالغ بر ۷۰ میلیون تومان در گیشه رسید. این فیلم همانند شیار ۱۴۳ قصه ای در حاشیه جنگ دارد و قصه آن روایت دو دزدی است که از صفای باطن و اطمینان خانواده رزمندگان یک محله سوء اسفاده می کنند تا پولی به جیب بزنند. ورود سارقان به یک خانه مسیر زندگی آنها را تغییر می دهد. (انصافاً سوژه نویی است)

“در فیلم کارگردان به زیبایی توانسته است از زندگی پشت صحنه جنگ سخن بگوید و به ما نشان دھد در دورانی که ما به ھمنوع خود شک نمی کردیم و به ھم دیگر احترام می گذاشتیم و حتی خانه خود را در اختیار غریبه ھا می گذاشتیم، چه دوران نیکویی بوده است.”(خبرگزاری فارس) خانه ای کنار ابرها از فیلم سفارشی زیباتر از زندگی ساخته انسیه شاه حسینی بر اساس شخصیت شهید علم الهدی وضعیت بهتری در گیشه دارد. تبلیغات محیطی نسبتاً خوب و پخش مکرر تیزرهای زیباتر از زندگی از سیما هم نتوانست کمکی به فروش فیلم و کشاندن مردم به سینماها بکند و فروش آن به سی میلیون تومان نرسیده است.!

با این حال اگر اولین ساخته دهقانی در گیشه موفق عمل نکند و قدرت رقابت با فیلم دفاع مقدسی دیگری مثل شیار ۱۴۳ را نداشته باشد، چندان دور از انتظار نیست؛ اما برخورد سرد مخاطبان با سریال سال های ابری به کارگردانی مهدی کرمپور که تاکنون سیزده قسمت آن از شبکه دوم سیما بپخش شده، تاسف بار است. کرم پور تجربه ساخت چند فیلم سینمایی و تله فیلم و دو سریال را در کارنامه اش دارد. در بین آثار کرم پور فیلم چه کسی امیر را کشت، بیش از بقیه فیلم هایش شهرت دارد و بر خلاف پل چوبی که به خاطر تحریم نمایش فیلم توسط حوزه هنری، نامش بر زبان ها افتاد، جذابیت های ذاتی فیلم نام آنها را در اذهان زنده نگه داشت. بازی خاطره انگیز خسرو شکیبایی و لحن و کلام او در فیلم چه کسی امیر را کشت از جمله قطعات فراموش نشدنی در پازل بازیگری شکیبایی است.

سال های ابری در لابلای خبرهای جابجایی های مدیریتی در صدا و سیما، به خوبی دیده نشد و انتظارات را از کرمپور ۳۸ ساله برآورده نکرد.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۶ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • آقای فروتن ، مطمئن هستید “چه کسی امیر را کشت” فیلم خوبی بود؟ تا جایی که بنده در خاطرم هست سالی که اکران شد و سی دی اش هم آمد آن را به عنوان بدترین فیلم سال انتخاب کردم!!!

    نظرتان راجب سریال “جلال الدین” چیست؟ جمعه شب که قسمت اول آن پخش شد با اینکه از اواسطش دیدم برایم خیلی جالب بود اما زمان پخش قسمت های بعدی اش را نمی دانم و فکر نمی کنم کامل موفق به دیدن همه قسمت هایش شوم . سروش سیما پکش را بدهد حتماً می خرم!

    • سلیقه ها متفاوت است. جلال الدین چه سر و شکل خوبی داشت. کیفیت تصویر، طراحی صحنه، لباس و گریم آن بالاتر از انتظار بود. دوبله کار هم مزیت دیگر اثر است. فقط خدا کنه فیلمنامه اش کلیشه ای نباشد. ضمنا مونولوگ هایی که بر سریال نشسته است، قدری سنگین است. با اشتیاق مجموعه را دنبال خواهم کرد. مانده ام چگونه است که فاز دوم سریال را آرش معیریان تجاری ساز، کارگردانی کرده است!؟ کلاس کار او با شهرام اسدی خیلی فرق می کنه.

  • سریال جلال الدین از نظر چهره پردازی طراحی لباس و صحنه و دکور و لوکیشن در این دوقسمت نشون داده کار قابل قبولی هستش دوبله بی نظیرش با حضور اساتید بزرگ این کار جذابیت رو به همراه داشته برای سریال بازی ها یک دست و خوب به چشم میان و به نوعی تاریخی بودن کار شاید باعث شده باشه وفای به اصل بودن در فیلنامه و پیشبرد اهداف سریال کمی افت داشته باشه اما این دوقسمت نشان از کار عالی سازندگان داشت

    • پس دو قسمتش پخش شده؟ فکر کردم قسمت اول بود! هم از شما متشکرم و هم از آقای فروتن .

      راستی به این بهانه یک چیزی بگویم! درست است که مغولان در حمله به ایران جنایات زیادی مرتکب شدند و پیشرفت کشور را صدها سال عقب انداختند ، با این حال به نظرم در تاریخ ایران آنها را زیادی دست کم گرفته اند! مثلاً چنگیزخان یک سپاه ۴۰ هزار نفری را مامور دستگیری سلطان محمد خوارزمشاه کرد . این سپاه از آسیای میانه تا مرو و نیشابور و استرآباد و ری و همدان و قزوین و طبرستان سلطان جهانگشا! را تعقیب کرد و کشت و چپاول نمود و آخرش دستشان به خوارزمشاه نرسید . چون می ترسیدند دست خالی پیش چنگیز برگردند دوباره راهی غرب شدند و ری و همدان و زنجان و تبریز و ایروان و گنجه و تفلیس را غارت کردند ، بعدش به شمال رفتند و مناطق تابع امیرنشینان کیف و مسکو را غارت نمودند و در نهایت شهر باشکوه و ثروتمند غازان را تاراج کردند و از راه شمال دریای خزر پیش چنگیز در خوارزم بازگشتند . این یک سفر جنگی بی نظیر در تاریخ است که کمتر به آن اشاره می شود!

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید