روزانه های سینمایی
بازخوانی سیاست های سینمایی دولت تدبیر و امید -۲

بازخوانی سیاست های سینمایی دولت تدبیر و امید -۲

ب) محتوای نوشتار

حمایت از فیلم کوتاه حرفه ای

در دفترچه منتشر شده برای حمایت از فیلم کوتاه دو مرجع پیش بینی شده است. انجمن سینمای جوانان ایران و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی. با این تفاوت که مخاطب حمایت ها از سوی انجمن شامل؛ فیلمسازان شاخص و حرفه ای فیلم کوتاه و طرح های برگزیده از سوی دفتر مناطق انجمن و اعضای پیوسته انجمن فیلم کوتاه است(صفحه ۲۳) و مخاطب حمایت های مرکز گسترش ..شامل؛ اعضای پیوسته انجمن فیلم کوتاه، معرفی شدگان از انجمن دستیاران و برنامه ریزان سینمای ایران، فیلمسازانی که حداقل سه اثر نمونه و شاخص داستانی داشته باشند و نیز برگزیدگان بخش داستانی جشنواره های معتبر.(صفحه ۲۸)

اولاً چرا دو نهاد باید متولی حمایت از تولید فیلم کوتاه حرفه ای باشند؟ آیا تعریف و دامنه فیلم کوتاه حرفه ای نزد این دو نهاد با یکدیگر متفاوت است؟

ثانیاً مرکز گسترش سینمای مستند که به اعتبار عنوانش باید ثقل توجهاتش معطوف سینمای مستند باشد، چرا همزمان به فیلم کوتاه داستانی هم می خواهد، ورود کند؟ بهتر نیست که این بخش از حمایت ها هم به گونه مهجور مانده انیمیشن اختصاص یابد؟

آیا بهتر نیست که مرکز گسترش به حمایت از تولید فیلم های کوتاه مستند که در بخش “تولید فیلم های مستند” به تفصیل از آن یاد شده است(صفحات ۲۴ و ۲۵)، اکتفا نماید؟

ثالثاً اگر مرکز گسترش بیمناک است که شان و مرتبت دستیاران و برنامه ریزان سینمای ایران در مراجعه به انجمن سینمای جوانان ایران رعایت نشود، این نگرانی بی مورد است؛ زیرا انجمن بر خلاف نامش از گذشته تا حال برای حمایت از فیلم کوتاه قید سنی لحاظ نمی کند و پذیرای طرح های خوب و قابل دفاع از همه فیلمسازان و اقشار است.

جایگاه بخش خصوصی کجاست؟

در ۱۵ سال گذشته صدها آموزشگاه آزاد سینمایی در سراسر ایران با مجوز ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تاسیس شده و تاکنون هزاران هنرجو را در رشته های مختلف سینمایی تربیت کرده اند، با فرض اینکه از این مراکز هم فارغ التحصیلان مستعدی بیرون آمده اند، جا دارد که به صراحت از هنرجویان این مراکز نیز در سیاست های حمایتی نامی به میان آید تا هم سبب دلگرمی سرمایه گذاران و مدیران این آموزشگاهها شود و هم کسانی که با صرف هزینه قابل توجه در آنها تحصیل کرده اند، مشمول حمایت های عام دولتی شوند.

این مطلب از آنجا اهمیت دارد که دفاتر انجمن سینمای جوان در ۵۹ شهر کشور بیشتر دایر نیستند و امکان توسعه دفاتر انجمن به صدها شهر دیگر به دلیل مضایق مالی امکان پذیر نیست.

حمایت از فارغ التحصیلان آموزشگاه های آزاد سینمایی نه فقط در بخش فیلم کوتاه بلکه در سایر بخش ها از جمله مستندو انیمیشن نیز ضرورت دارد.

ساخت فیلم ویدیویی تجربه نیست؟

در صفحه ۳۰ دفترچه سوابق عملکردی لازم برای فیلمسازان اول به این شرح است: سابقه در حوزه فیلم کوتاه و مستند و دستیاری کارگردان فیلم سینمایی حرفه ای و دریافت جوایز از جشنواره های معتبر داخلی و خارجی

در حالیکه سالانه صدها فیلم بلند ویدیویی در کشور ساخته شده و بعضاً در بین آنها آثار با کیفیتی دیده شده و با اقبال و تحسین مخاطب در شبکه های تلویزیونی و یا نمایش خانگی مواجه می گردند، چنین تجاربی قابل اعتنا به شمار نمی روند؟ آیا ساخت فیلم بلند با پروانه ساخت ویدیویی در صورتی که منجر به اثری با کیفیت و نزدیک به استانداردهای سینمایی گردد، سابقه عملکردی به اندازه ساخت فیلم کوتاه و مستند محسوب نمی شود.                                                                                                     ادامه دارد

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۲ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • استاد فروتن سلام
    مشتاقانه منتظرم تا نظراتتان را در خصوص سیاستهای اعلامی حوزه نمایش خانگی بخوانم ای کاش پارتی بازی میکردید و اول به نمایش خانگی می پرداختید من چند بار خواندم بسیار شلخته و بی محتوی وغیر کاربردی بود و نگارنده سعی نموده با شاخ وبرگ اضافه و ادبیات ثقیل نقاط ضعف ناشی از عدم دانش وبینش کافی در توسعه این صنعت را مخفی کند

    • سلام از لطف شما ممنونم. بی تعارف بگویم که صلاحیت شما اهالی نمایش خانگی بیش از بنده برای اظهار نظر در باره سیاست های اعلام شده است. در گفتگویی با رییس محترم هیات مدیره اتحادیه موسسات ویدیو رسانه نیز یادآور شدم که در این خصوص سکوت نکنند. مع الوصف آنچه که به نظرم رسیده است٬ در ادامه یادداشت هایم خواهید خواند. تصور می کردم فقط من برای آگاهی از پیش نویس سیاست ها نامحرم بوده ام٬ اما با تاسف دریافتم که صنف هم از قبل هیچ اطلاعی در باره محتوای بخش نمایش خانگی نداشته است.!

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید