روزانه های سینمایی
نمایش خانگی در آیینه آمار-ویرایش دوم

نمایش خانگی در آیینه آمار-ویرایش دوم

در این یادداشت بر اساس داده های آماری موجود، نمایه هایی از عملکرد شبکه نمایش خانگی در سال ۱۳۹۲ را به اتفاق مرور خواهیم کرد. در اولین نموداری که پیش روی شما قرار گرفته است، تعداد فیلم های سینمایی عرضه شده طی سال جاری به تفکیک ماه مشخص گردیده است. قبل از تحلیل نمودار موجود به آگاهی میرساند پیش بینی گردیده است که در اسفند ماه جاری مجموعاً ۵ عنوان سینمایی به دست مخاطب برسد. یعنی علاوه بر دو عنوانی که در ۱۷ روز گذشته توزیع شده اند، سه عنوان دیگر توزیع فیلم در سال ۹۲ را به پایان برساند.( تا پایان سال مجموع فیلم های سینمایی ایرانی از ۴ عنوان تجاوز نکرد و لذا تعداد فیلم های ایرانی سال به ۶۷ عنوان بالغ گردید.)

همانطور که نمودار نشان می دهد بیشترین عناوین سینمایی عرضه شده در سالجاری به تیر ماه با ۱۱ عنوان اختصاص دارد. به این ترتیب آغاز فصل تعطیلات مدارس و دانشگاهها یکی از بزنگاه های توزیع محصول در بازار شبکه ویدیویی ایران است. پس از آن دیماه سالجاری ۷ فیلم و در سه ماه دیگر ۶ عنوان توزیع شده است. میانگین توزیع فیلم بصورت ماهانه در سالی که گذشت ۵/۶ است. یعنی بازار هر ماهه حداقل ۵ عنوان فیلم سینمایی ایران به خود دیده است.

نکته جالب توجه در نمودار ترسیمی کاهش عرضه فیلم در ماه پایانی سال یعنی اسفند ماه است که بر خلاف سنوات گذشته تعداد قابل توجهی را در برنگرفته است. این رقم قطعی نیست و ای بسا تعداد فیلم در اسفند به ۵ عنوان هم بالغ نگردد. تمرکز موسسات پخش به عرضه البوم های موسیقی یکی از تمایزات بازار نمایش خانگی در سال جاری و مقایسه آن با سال های پیش است.

در نمودار زیر توزیع عناوین ایرانی را به تفکیک فصول مختلف سال ملاحظه می کنید که پس از تابستان بیشترین عناوین عرضه شده مربوط به فصل زمستان با ۲۵ درصد می باشد.

نمودار شماره ۱

kl,nhv 4

در سال ۹۲ با عرضه ۴ عنوان فیلم سینمایی ایرانی در اسفند ماه، مجموع فیلم های ایرانی به ۶۷ عنوان بالغ گردید. جالب است بدانید که سال گذشته نیز تعداد فیلم های ایرانی شبکه ۶۸ عنوان بود.

فیلم های ویدیویی شبکه داستان دیگری دارند. این آثار نسبت به سال گذشته رشد ۴۰ درصدی را تجربه کردند و به مجموع ۵۵ عنوان رسیدند. مع الوصف از نظر کیفی باز هم تله فیلم هایی(تولیدات تلویزیونی) که در شبکه بازپخش شدند، سر و شکل بهتری از سایر تولیدات اختصاصی شبکه داشتند. تله فیلم هایی که بعضاً در جشنواره های جهانی برنده جوایزی هم شده بودند. (تعبیر خواب با بازی شهاب حسینی) در نمودار زیر مقایسه عددی فیلم های سینمایی و ویدیویی ایرانی در سال ۹۲ را می بینید.

 

21

 

مقایسه تعداد فیلم هایی که در سینماها اکران شدند(۶۰ عنوان) با فیلم های سینمایی عرضه شده در شبکه نمایش خانگی(۶۷ عنوان) را در نمودار زیر ملاحظه می کنید:

am

همانطور که پیشتر گفته شد؛ شبکه نمایش خانگی در سال ۹۲ نسخه ویدیویی نیمی از فیلم های اکران شده همان سال را به مخاطبان خود عرضه کرد که از این حیث نسبت به سال های گذشته وضعیت به روزتری را نمودار ساخت. تا تنظیم این گزارش ۲۹ فیلم از ۶۰ فیلم اکران شده در شبکه توزیع شده اند و با احتساب یک تا دو فیلم دیگر در ده روز آینده، می توان ادعا کرد مخاطبان ۵۰ % فیلم های سینمایی سال جاری را در خانه هایشان دیده اند. به نمودار زیر دقت کنید:

Untitled

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱ نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • آقای فروتن این چه روندیه که جوانه پویا در پیش گرفته ؟ نادیده گرفتن حقوق مخاطب تا چه حد ؟
    فروش سری دو بعدی و قدیمی توت فرنگی کوچولو در جلد سری سه بعدی و جدید اون !
    جالبه که این دروغگویی محدود به جلد نیست و حتی تا منوی دی وی دی هم ادامه داره
    متاسفم

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید