روزانه های سینمایی
پیوندتان مبارک

پیوندتان مبارک

اگر خدا بخواهد بزودی پروانه ساخت نخستین بازی رایانه ای که بر اساس یک فیلم سینمایی ایرانی تولید می شود، صادر خواهد گردید. نام مبارک سلیمان نبی (ع) که بر تارک فیلمی فاخر و آماده نمایش به همین نام نشسته است، این بار زینت بخش پروژه یک بازی ایرانی خواهد شد. البته تیم سازنده، کاراکتر اصلی این بازی را برادرحضرت قرارداده است. پیش از این علی معلم تهیه کننده فیلم سینمایی آل که این روزها بر پرده سینماها به نمایش در آمده است، خبر از تهیه نسخه بازی رایانه ای همین فیلم داده بود. او گفته بود در صورت حمایت بنیاد ملی بازی های رایانه ای، تولید این بازی را از بهار امسال آغاز میکند. 

حقیقت مطلب این است که سینما و بازی به یک تعبیر، همسایه دیوار به دیوار هم هستند و بده بستان آنها با یکدیگر هر روز ابعاد تازه ای به خود می گیرد. امروزه تماشای بازی های رایانه ای یا ویدیویی (کنسولی ) بر اساس آثار مطرح سینمایی نه تنها به امری عادی تبدیل شده بلکه فیلم هایی با اقتباس از بازی های پر مخاطب تولید و روانه سینماها می شوند. ! جمعی از سینماگران پرآوازه هالیوود بر این عقیده هستند که "بازی ها نسل بعدی سینماهستند "تاسیس و راه اندازی شرکت های تولید گیم توسط کمپانی های بزرگ فیلمسازی جز این نیست که حوزه ی مشترک فیلم و بازی ،بیش از گذشته وسعت یافته است. شاید پسوند رایانه ای در ذهن بسیاری از مخاطبان این نکته را متبادر کند که بازی نتیجه فرآیندی کاملا فنی و محاسباتی است و ذوق و هنر درآن نقش چندانی ایفا نمی کند. این تصور البته پربیراه هم نیست. اگر کمی به عقب تر برگردیم، اغلب بازی های اولیه توسط گروه های اصطلاحا برنامه نویس تهیه و تولید می شدو رد پایی از هنرمندان در آن مشاهده نمی شد. در حالیکه امروزه با رویت عوامل سازنده ی یک بازی، نقش پررنگ تخصص هایی چون سناریو نویسی ،طراحی صحنه و محیط ، موسیقی و کارگردانی(میزانسن ،دکوپاژ،اندازه نما،ترکیب بندی و… ) کاملا مشهود است. از سوی دیگر برخلاف گذشته بسیاری از بازی سازان ، با استفاده از موتورهای بازی موجود که در دسترس همگان قرار داده شده است، قادرند سوژه ها و قصه های خود را برمحمل آنها قرار دهند تا کمترین دغدغه ای برای استخدام و بکارگیری تیم برنامه نویس داشته باشند. در چنین بستر مهیایی ست که دراین سالها بازی ها بیشتر از منظر جلوه های هنری و گرافیک وطراحی داستان و شخصیت، مورد ارزیابی قرار می گیرند. همجواری بازی سازان با فیلم سازان و آبشخور مشترک آنها ، نکته قابل تاملی است که کمترین ثمره آن افزایش بهره وری و صرفه جویی در پاره ای از هزینه هاست. گروه سازنده ی بازی سلیمان پیامبر بعد از ساخت نسخه سینمایی این قصه بی نیاز از صرف هزینه برای انجام تحقیقات ، خلق و پرورش شخصیت ،پیش بینی حوادث پیش روی حضرت در قبال ابلاغ تعالیم آسمانی و طراحی کاراکترهای منفی است. ایضا سازندگان فیلم آل نیز سرخوش اند که قبل از دست به کارشدن برای تولید بازی نیمی از راه را رفته اند. جا دارد باردیگر در پایان این یادداشت هوشمندی سینماگران کشورمان برای برقراری پل ارتباطی بین بازی و سینما را به فال نیک بگیرم و افق بهتری را برای عرضه ی محصولات مفید و سرگرم کننده متصور باشیم.

گزارشی در همین رابطه

بازتاب این پست

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید