روزانه های سینمایی
فقط دراین شبکه، آخرین اثر سرگئی باندارچوک

فقط دراین شبکه، آخرین اثر سرگئی باندارچوک

شمارش معکوس برای تماشای دن آرام آغاز شد. فیلم سینمایی دن آرام آخرین اثر کارگردان شهیر روسی سرگئی باندارچوک موفق به دریافت پروانه نمایش خانگی گردید. کار فیلمبرداری دن آرام درست در روزهای قبل از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ به پایان رسید و پس از مرگ باندارچوک به مدت ده سال راش های فیلم بصورت امانی در یک بانک ایتالیایی حفظ و نگهداری شد. این فیلم که بر اساس رمان جاودانه دن آرام نوشته میخاییل شولوخف ساخته شده است ، سرانجام پس از مدت ها پیگیری دولت روسیه بویژه ولادیمیر پوتین رییس جمهور وقت روسیه به آن دولت تحویل شد، توسط پسر باندارچوک تدوین و آماده نمایش گردید. دن آرام محصول مشترک روسیه و ایتالیا است و اولین بار پنج سال پیش بصورت سریالی شش قسمتی از تلویزیون روسیه پخش گردید. برای خوانندگان رمان دن آرام دیدن فیلم اقتباسی آماده عرضه در شبکه نمایش خانگی، فرصت مغتنمی است تا حاصل خلاقیت شولوخف و باندارچوک پدر و پسر را یکجا نگاه کنند. مدیریت دوبلاژ دن آرام را محمود قنبری بر عهده داشته است و ناشر اثر موسسه رسانه های تصویری است. کیفیت نسبتا" خوب تصویر و موسیقی متن حماسی اثر، ساعات دلنشینی را برای بینندگان شبکه رقم خواهد زد. مدت زمان فیلم ۱۴۳ دقیقه است.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۵ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • از آنجا که توزیع از سوی موسسه رسانه های تصویری انجام خواهد شد و مردم هم خرید از فروشگاههای غیر عرضه محصولات فرهنگی دلی خوش ندارند و به پخش مسئول پخش محصولات موسسه رسانه های تصویری خواهد بود موفق نخواهد بود ((کسی هست تحقیق و تفحص از موسسه رسانه های تصویری به عمل بیاورد ببیند موسسه ائی که از پول بیت المال هزینه می کند توجیه اقتصادی دارد یا نه ))

  • جناب آقای فروتن، سلام
     به عنوان یک بیننده وقتی می بینم فیلمهایی از این دست به بازار عرضه می شود، خوشحال می شوم. باور کنید هنوز هستند افرادی که مشتاق دیدن فیلمهایی با جانمایه ی ادبی- تاریخی باشند. اگر هم سلیقه ها به سوی فیلمهای علمی-تخیلی و اکشن هالیوودی سوق داده شده است شاید مقصر عرضه کنندگان آثار باشند. زمانی که من و امثال من کودک و نوجوان بودم ( دهه شصت و هفتاد)  اگر چه از دیدن فیلم به تعداد و وفورِ امروز بی بهره بودیم و اگر تنها منبع ما همان دو کانال تلویزیون بود، لااقل کارتونهاو سریالهایی می دیدیم که اکثراً اقتباس های موفق آثار ادبی بودند ( خانواده ی دکتر ارنست،  بر اساس "رابینسون سوییسی" نوشته ی  یوهان ویس-  بچه های مدرسه ی والت براساس رمان "دل" نوشته ی ادموندو دی آمیچیس و …). ویژگی اثر هنری اینست که گذر زمان و پیشرفت علم چیزی از جادوانگی آن کم نمی کند و ما هر روز شاهد اقتباس های جدیدتری از آثار کلاسیک و ماندگار هستیم. اما ظاهراً مؤسسات و تلویزیون ما اقبال چندانی به این قبیل فیلمها نشان نمی دهند و گاه محصولات متوسط و ضعیف عامه پسندتر به آنها ترجیح داده می شوند. به عنوان مثال  فیلم"اونیه گین" با بازی لیو تایلر و رالف فاینز که اقتباسی از رمان منظوم پوشکین است، با وجود بهره بردن از بازیگران سرشناس در ایران دوبله و پخش نشده است و همیشه برایم سئوال بوده است که چرا سریال هایی مانند "سرخ و سیاه" و " نزد موپاسان" ( محصول فرانسه) هرگز پخش نمی شوند و ضعیف ترین فیلمهای هالیوودی بلافاصله پخش می شوند

    • جناب گودرزی سلام
      بیشتر به ما سر بزنید. خوشبختانه فیلم شناس هستی . اگر فهرستی از فیلم های خوب را ارائه کنی بسیاری از مدیران موسسات آن را خواهند دید. لطفا” دریغ نکن. عید مبارک

  • جناب آقای فروتن عزیز، سلام
    با تبریک روز عید و تشکر از پاسخگوییتان، چند عنوان را در مقام بیننده و نه کارشناس، به حکم وظیفه خدمتتان معرفی می کنم.البته اطلاع ندارم که دوبله شده اند یا خیر. افراد مطلع تر می توانند نمونه های دیگر و بهتری معرفی کنند
    1- جنگ و صلح به کارگردانی باندارچوک
    2-به کارگردانی کلود بریGERMINAL  ژرمینال
    3- ژرمینال به کارگردانی ایو الگره۱۹۶۳
    4- آمادئوس به کارگردانی میلوش فورمن
    5- آنا کارنینا به کارگردانی برنارد رُز
    6- تِس به کارگردانی رومن پولانسکی
    7-بومارشه ی گستاخ Beaumarchais l'insolent
    8-   به کارگردانی وودی آلنSweet and lowdown
    9- محاکمهTrial به کارگردانی اورسن ولز
    10- کودک وحشیL'enfant sauvage به کارگردانی تروفو
    11- جین ایر ۲۰۰۶ به کارگردانی سوزانا وایت
    12- به کارگردانی میرا نر vanity fair
     

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید