روزانه های سینمایی
ملغمه ای از صیانت، نمایش خانگی،تخلفات مالی و باقی قضایا

ملغمه ای از صیانت، نمایش خانگی،تخلفات مالی و باقی قضایا

یک سایت سیاسی که علی الظاهر با رویکرد انتخاباتی اخیراً آغاز به کار کرده است، با درج یادداشتی به طرح مسائل پراکنده ای در باره رویدادهای اخیر سازمان سینمایی پرداخته است که برای تنویر افکار عمومی ناگزیر به ارسال پاسخ و جوابیه ای بر آن شدم.

 اصل یادداشت مورد اشاره را ابتدا در اینجا بخوانید و در ادامه پاسخ ارسالی را ملاحظه نمایید.

جناب آقای میرزا بابا مطهری نژاد

مدیر مسئول پایگاه اطلاع رسانی "فریادگر"

با سلام

لطفاً پیرو درج مطلبی با عنوان "وقتی سخنگوی سازمان سینمایی گشت ارشاد می شود" در آن سایت نسبت به درج پاسخ بنده وفق مقررات اقدام نمایید:

همانطور که در مصاحبه ها گفته شده است، پیش نویس آیین نامه منزلت سینماگران در دفتر حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دست بررسی است و تطبیق آن با نصوص و قوانین بالا دستی در زمره وظایف آن دفتر است. لذا مادام که آیین نامه به تصویب نرسیده و سیاهه تخلفات و تنبیهات در آن احصا نشده است، قضاوت و فضاسازی منفی در خصوص آن اقدامی غیر حرفه ای است. مضافاً که در سال های گذشته شورای صیانت در خانه سینمای وقت به تخلفات و اقدامات هنجار شکن اعضا رسیدگی می کرد و حسب مورد تصمیمات خود را با مراجع نظارتی در میان می گذارد. البته در شرایطی که رفتارهای غیر اخلاقی معدودی از اعضای خانوده بزرگ سینما حتی به چند مورد در سال هم نمی رسد، غفلت ها و اشتباهاتی که از عده ای سر می زند  به هیچ وجه شایسته بزرگ نمایی نیست و دامن زدن به چنین مسائلی از منابعی ساخته است که در اقدامی صرفاً سیاسی تضعیف دولت و تخریب و تخطئه سینماگران را به صورت توامان در دستور کار قرار داده اند.

جناب مطهری نژاد شما که در سال هایی مدیریت روابط عمومی وزارت ارشاد را بر عهده داشته اید خوب می دانید که معمولاً در صورت ارتکاب یک خلاف سهوی یا عمدی اشد مجازات را برای یک هنرمند خاطی در نظر نمی گیرند و محرومیت زمانمند از کار، آخرین اقدامی است که ممکن است به عنوان تنبیه اعمال شود. مگر در سی سال گذشته رویه ای غیر از این وجود داشته است.

البته ساده انگاری است که دغدغه جدی نویسنده را حمایت از حریم سینماگران بدانیم زیرا نویسنده یادداشت در ادامه قصد و نیت واقعی خود را از دستمایه قراردادن موضوع "صیانت" فاش می کند و حضور ۲۲ ساله یک کارگزار کوچک را در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد تعریض قرار می دهد و یکباره به سراغ عملکرد پیشین سخنگوی سازمان سینمایی در اداره کل نمایش خانگی می رود و ناشیانه بدون هیچگونه نگرش علمی و کارشناسی دستاورد بزرگ افزایش ضریب نفوذ ویدیو در سال های اخیر را یکباره به زیر سوال می برد و در حالی که خود وی نخستین سیاه مشق هایش را در شبکه ویدیویی به رویت مردم رسانده است، عرضه هزاران محصول نمایش خانگی را در دهها فیلم ویدیویی به تعبیر نویسنده شونه تخم مرغی خلاصه می کند.

نویسنده با غفلت از وحدت موضوع در نگارش یادداشت به ناگهان تخلف صورت گرفته توسط یک کارمند در سازمان سینمایی را بهانه حملات و تعریض های تازه ای به کادر مدیران سینمایی کشور می کند و با فراموش کردن مقاله ها و یادداشت هایش در وصف همین مدیران با زاویه دیدی متفاوت از لحن امروزی، به نیابت از مقام قضایی مدعی می شود دیگران مدیران سازمان سینمایی نیز در مظان اتهام قراردارند.!

در خاتمه یادآور می شود پوشش نامناسب بازیگران سینما در مجامع و جشنواره های سینمایی داخل و خارج از کشور همواره مورد انتقاد دلسوزان بوده است و می توان امیدوار بود که هنرمندان فهیم کشور با درک اقتضائات و شئونات فرهنگی کشور و رعایت آنها رفتار و سیمایی در خور و شایسته را از خود به نمایش بگذارند.

با تشکر سعید رجبی فروتن

مدیر کل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان سینمایی

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱ نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • نویسنده یادداشت "وقتی سخنگوی سازمان سینمایی گشت ارشاد می شود" با ارسال کامنتی به زعم خود توضیحی را برای "روزانه های سینمایی" ارسال کرده است. به اطلاع ایشان می رسانم مادام که جریان سیاسی متبوع ایشان با درج پاسخ رسمی روابط عمومی سازمان سینمایی ، قانون گرایی ومشی مردم مسالارانه خود را به نمایش نگذارد، تصمیمی برای درج انتشار کامنت ارسالی وی گرفته نخواهد شد. خاطر نشان می سازد نویسنده مورد اشاره به انتقاد پذیری مدیر روزانه های سینمایی اذعان کرده است . پس منتظر می مانیم تا انتقاد پذیری حضراتی که وی متوسل به تریبون آنها شده است هم اثبات شود.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید