روزانه های سینمایی
با ملت در میان گذاشتم

با ملت در میان گذاشتم

آنچه می خوانید – البته اگر مایل باشید – حاصل گفتگوی کوتاه تلفنی با خبرنگار روزنامه ملت ما است. روزنامه صبح تهران که دومین سال انتشارش را پشت سر می گذارد.

 
«سعید رجبی فروتن» مدیر کل همکاری های سمعی بصری و نمایش خانگی وزارت فرهنگ و  ارشاد اسلامی در  گفتگو با «ملت ما»، درباره مسئله تولید سریال در بخش خصوصی و دلایل موفقیت و یا عدم آن، گفت: تا زمانی که فضای کسب و کار در شبکه نمایش خانگی بطور کامل مساعد نشود، فعالیت و سرمایه گذاری در این عرصه با ریسک و خطرات بسیاری رو به رو خواهد بود. وی با تصریح بر عارضه هایی چون کپی غیر قانونی و سرقت آثار در فضای مجازی و نیز پخش آنها از تلویزیون های ماهواره ای، یادآور شد که تا مهار نسبی این تعرضات، نمی توان به توسعه محسوس شبکه نمایش خانگی و تنوع محصولات آن از جمله سریال دل خوش کرد.  
وی ادامه داد: تا زمانی که مشکلات و خطرات مذکور وجود دارد، نمی توان آینده  مشخص و مطمئنی را برای شبکه نمایش خانگی  پیش بینی کرد اما اگر تهدیدها کم تر شود، می توان شدت و حدت موفقیت اینگونه تولیدات را به تحلیل و بررسی نشست و از عملکرد تهیه کنندگان و سرمایه گذاران ارزیابی روشنی داشت و به این پاسخ رسید که آیا دستاورد آن ها مقبول مخاطب بوده است یا خیر؟
به گفته رجبی  فروتن علاوه بر سریال های «قهوه تلخ» و «قلب یخی» سه اثر نیز در ژانر کودک تا چندی دیگر از شبکه نمایش خانگی عرضه خواهند شد. مدیر کل همکاری های سمعی بصری و نمایش خانگی در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی از سوی دولت در جهت از میان بردن معضلات مورد اشاره درشبکه نمایش خانگی صورت گرفته است، افزود: با همکاری مجلس شورای اسلامی در سال های گذشته پیشنهاد تشدید مجازات متخلفان را ارائه کردیم و قانون نحوه مبارزه با کسانی که در امور سمعی و بصری فعالیت غیر مجاز می کنند، اصلاح گردید. همچنین برای دومین بار با استفتا از مراجع عظام ، فتوای آنان را که به اتفاق تکثیر و تضییع حقوق مالکانه آثار ویدیویی و سینمایی را جایز ندانسته اند، اخذ کردیم. در اقدام دیگری موسسه رسانه های تصویری، با تولید انیمیشن و قراردادن آن ها در ابتدای هر  فیلم، گامی در راستای فرهنگ سازی برداشت تا استفاده از آثار اورجینال در میان مردم جدی گرفته شود.
وی ادامه داد: صدا و سیما نیز می تواند در این زمینه ما را یاری کند. شرکت سروش آثار و مجموعه های تلویزیونی را در شبکه نمایش خانگی بازپخش می کند. صدا و سیما حداقل برای مصون ماندن تولیدات خود از عارضه مخرب تکثیر باید تلاش های لازم را برای ترغیب مردم به خرید نسخه اصلی فیلم به عمل آورد. از سوی دیگر لازم است همزمان سرمایه گذاران این عرصه  با استفاده از  فناوری های نوین، مانع از سرقت و کپی آثار شوند و غیر از پیگیری های حقوقی، از فرمت های پیشرفته تر نظیر بلو ری و نصب قفل بر روی محصولات خود، امنیت بیشتری به شبکه ببخشند. وی همچنین با اشاره به اینکه برخی از سرمایه گذاران مانند تهیه کنندگان مجموعه «قهوه تلخ» با صرف هزینه، نسبت به ثبت رسمی حقوق اثر خود در مجامع بین المللی روی آورده اند، سایر تهیه کنندگان را به پیمودن این مسیر توصیه نمود تا حداقل مانع ازپخش فیلم هایشان در شبکه های فارسی زبان ماهواره ای شوند. فروتن در خاتمه با ابراز خوشحالی از پیشگامی صداو سیما در راه اندازی تلویزیون تعاملی یا آی پی تی وی، ابراز امیدواری کرد تا به تدریج محصولات سینمایی و سریال های تولید شده در شبکه نمایش خانگی بر محمل چنین پلات فورمهای نوینی؛ به دست مخاطبان و خانواده ای ایرانی برسد و زمینه رقابت بین موسسات خصوصی در این زمینه ایجاد شود.
 

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید