روزانه های سینمایی
سند سند که میگن چیه؟

سند سند که میگن چیه؟

سعید رجبی‌فروتن» سخنگوی سازمان سینمایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سینمایی فارس درباره پیش‌نویس سند سینما و جزئیات آن گفت: حدود دو سال گذشته مقام معظم رهبری با ایراد مطالبی قریب به این مضمون توصیه کردند که بین دستگاه‌های فرهنگی هماهنگی لازم بوجود آید و ضمن همکاری لازم با یکدیگر، فعالیت‌هایشان با هم تداخل نداشته و یکدیگر را خنثی نکند. به عبارتی انجام کارها به هم‌افزایی  منتهی گردد. اگر ابهام یا تشکیکی درباره وظایف ‌و حدود وظایف دستگاه‌های فرهنگی وجود دارد به روشنی مشخص و تبیین شود تا از فرصت و ظرفیت‌ها بهتر بهره گرفته شود.

وی در ادامه افزود: مجموعه وظایف و ماموریت‌های سازمان سینمایی کشور در گرو هماهنگی و هم‌دلی سایر دستگاه‌های فرهنگی است. در پیش‌نویس سند به همکاری بین بخشی تاکید شده است و انجام ماموریت‌هایی الزاماً با همراهی سازمان‌ها و دستگاه‌های فرهنگی تعریف شده است.

 

* فعالیت‌های سینمایی ذیل یک سند مادر است

وی در ادامه گفت: در چشم‌انداز کلی این سند الزامات ساماندهی فعالیت‌های سینمایی ذیل یک سند مادر است که تحت عنوان مهندسی فرهنگی از آن یاد می‌شود. اگر در جلسات آتی شورای انقلاب فرهنگی این بحث به اتمام برسد، در ادامه به سراغ حوزه‌های دیگر از جمله موسیقی، تئاتر و دیگر رشته‌ها هم خواهند رفت.

 

* محتوا و مفاد سند در کلیات متوقف نمانده است

رجبی‌فروتن در ادامه توضیح داد: خوشبختانه محتوا و مفاد این سند در کلیات متوقف نمانده و حاوی دستورالعمل‌ها و توصیه‌های اجرایی خوبی است که می‌تواند به شفافیت وظایف و دستگاه‌های فرهنگی کمک کند. پاره‌ای از تحولات جدیدی که در سال‌های اخیر رخ داده است، در سند مورد غفلت قرار نگرفته‌اند. به عنوان مثال در پیش‌نویس به بحث فناوری، توسعه بازار و محصولات ویدیویی، استفاده از فضای مجازی برای ارسال و نمایش محتوای تصویری اشاره شده است.

سخنگوی سازمان سینمایی کشور در پاسخ به این سؤال که چقدر در ساختار این پیش‌نویس سند کار کارشناسی صورت گرفته و چه افرادی در تنظیم و آماده‌سازی سند کمک کرده‌اند گفت: به یاد داشته باشیم این اقدام از سوی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفته است و دستگاه های مختلفی از جمله صدا و سیما، حوزه هنری، و سایر سازمان‌ها به تناسب همکاری‌های لازم را با دبیرخانه داشته و نمایندگانی را برای شرکت در جلسات معرفی کرده‌اند. بنابراین اگر منظور از سوال این است که به غیر از نمایندگان دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی اصحاب فرهنگ و هنر و یا دیگر صاحب‌نظران هم مورد مشورت قرار گرفته‌اند یا نه به این پرسش دبیر محترم شورای عالی باید پاسخ دهند.

 

* دو سال روی سند سینما کار کارشناسی انجام شد

وی در ادامه گفت: به هر حال آنچه مسلم است، قریب به دو سال بحث‌های کارشناسی راجع به پیش‌نویس سند انجام شده و روی آن وقت گذاشته و کار شده است و پیش‌نویس به درجه‌ای از قابلیت رسید که در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی به بحث گذاشته شود

 

* سند سینما فرصتی برای رفع ابهامات و نارسایی در این حوزه است

وی در پاسخ به  این سؤال که چقدر این سند می‌تواند به تعالی سینما کمک ‌کند، گفت: همانطور که بیان شد، این سند بر آن است تا ضمن پر رنگ کردن راهبردهای اساسی سینما، اولویت‌های موضوعی تولید و حمایت در سینما، همکاری‌های درون‌بخشی و فرابخشی را مورد تاکید قرار داده و رعایت مفاد سند را الزامی سازد. به هر حال فرصت مغتنمی فراهم شده است تا مقامات عالی فرهنگی کشور یک بار برای همیشه ابهامات و نارسایی را تحلیل کنند و نهایتا به یک جمع‌بندی مشخص برسند تا بتوانیم فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص هم‌افزایی و تعمیق تاثیرات و کارکردهای دستگاه‌های فرهنگی را جامه عمل بپوشانیم.

وی در پایان به بخشی ازمحورهای مهم در پیش نویس سند به این شرح اشاره کرد: حفظ حقوق مالکانه آثار سینمایی و جلوگیری از نمایش غیر قانونی فیلم‌ها در ناوگان مسافری، مراکز اقامتی و…، سازماندهی گروه‌های مرجع برای نقد و بررسی آثار سینمایی به صورت ادواری، تاسیس بنیاد پویا‌نمایی، تقسیم کار اصولی در ارائه آموزش‌های سینمایی، تعریف مشخص از استانداردهای سینمایی، تعامل صدا و سیما و سازمان سینمایی در زمینه تولید فیلم سینمایی و تولیدات ویدیویی، گسترش زیر‌ساخت‌ها برای ایجاد فرصت‌های تازه در نمایش فیلم و بارگذاری نسخه الکترونیکی فیلم‌ها در فضای مجازی.

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید