روزانه های سینمایی
پیش فروش بلیط اقدام تبلیغی یا…

پیش فروش بلیط اقدام تبلیغی یا…

پس از انکه تهیه کننده فیلم سینمایی "بوسیدن روی ماه" طرح پیش فروش بلیط فیلم خود را آغاز کرد، حالا نوبت فیلم دیگری شده است تا بخت و اقبال خود را با اجرای چنین طرحی بیازماید. به موجب این گزارش تهیه کننده فیلم سینمایی "چ " به پیروی از همکار دیگر خود جزئیات پیش فروش فیلمی که "ابراهیم حاتمی کیا" آن را کارگردانی می کند، اعلام کرده است.

اگر چند هفته ای تا اکران عمومی "بوسیدن روی ماه " باقی نمانده است اما فیلم "چ " هنوز در مرحله فیلمبرداری است و بی تردید نخستین نمایش آن در جشنواره فیلم فجر خواهد بود و بعید نیست که نمایش عمومی آن به سال آینده موکول گردد.

نگارنده مطمئن نیست که پیش فروش بلیط فیلم در سایر کشورها رواج داشته باشد و از آن به عنوان تمهیدی تبلیغی سود ببرند. در ایران نیز انجام چنین کاری سابقه ای نداشته است و همانطور که ملاحظه می کنید، رییس شورای صنفی نمایش در برابر خبر پیش فروش بلیط فیلم "بوسیدن روی ماه" از خود واکنش نشان داد و آن را اقدامی فاقد مجوز دانست. خیلی ها مخالفت دبیر شورای صنفی نمایش را به پای مخالف خوانی و اختلافات حوزه هنری با مرجع مزبور دانستند ولی نمی توان از کنار این واقعیت نیز به راحتی عبور کرد که در مقررات موجود به چنین شیوه ای اشاره نشده است.

اهمیت موضوع زمانی بیشتر می گردد که بدانیم طبق روال، گیشه سینما نخستین جایی است که درآمد حاصل از فروش بلیط در آن جمع آوری می شود و طبق فرمول کسری از درآمد حاصله، نصیب سینمادار می گردد. بنابراین هر روشی که سینما و سینمادار را از درآمد ناشی از پروسه فروش بلیط حذف کند، احتمالاً واکنش آنها را نیز در پی دارد. به یاد داشته باشیم که در ترکیب شورای صنفی نمایش سینماداران اکثریت را دارا هستند و برای این عده معلوم نیست که چگونه باید پذیرای تماشاگرانی باشند که بهای بلیط شان را جای دیگری به غیر از گیشه سینما پرداخته اند و معلوم نیست سهم سینمادار از کجا باید تامین گردد.

ممکن است برای رفع نگرانی سینماداران گفته شود کافی است به سینماداران اطمینان داده شود، در پایان هر روز نمایش به میزان بلیطی که از تماشاگران دریافت کرده اند، حق آنها پرداخته خواهد شد. این ادعا به شرط آنکه رابطه اطمینان زا و سرشار از اعتمادی بین سینمادار و پخش کننده فیلم وجود داشته باشد، قابل قبول است ولی زمانی که هنوز فیلم در حال تولید است و پخش کننده آن معلوم نشده است و مشخص نیست در کدام گروه سینمایی به نمایش درمی آید، صحبت از اعتماد و اطمینان باورپذیر جلوه نمی کند.

ممکن است عده ای هدف از اجرای چنین طرح هایی را تامین سرمایه و نقدینگی برای پروژه های سینمایی در حال انجام بدانند و پیش بینی کنند که درآمد حاصله صرف ادامه عملیات پس از تولید یا چاپ کپی و هزینه های پخش شود. به نظر می رسد اگر چنین نیتی در سر تهیه کنندگان باشد، لزوم اخذ مجوز از مراجع رسمی ضروری جلوه کند تا راه هر گونه سوء استفاده احتمالی در آینده توسط افراد فرصت طلب از بین برود. متاسفانه داریم پرونده هایی که موضوع آنها شکایت هایی از تهیه کننده گانی است که به سودای سرمایه گذاری در ساخت یک فیلم، از سرمایه گذاران خرد و متوسط پول ستانده اند اما قادر به ایفای تعهدات خود نیستند.

از سوی دیگر اطلاعی در دست نیست که تماشاگران از پیش فروش بلیط فیلم "بوسیدن روی ماه" تا چه اندازه استقبال کرده اند و آیا چنین شگردی ارزش قبول هزینه هایی نظیر مخالفت و دلخوری سینماداران و شورای صنفی را دارد یا خیر؟

شما چه فکر می کنید؟ آیا حاضرید برای تماشای فیلم مورد علاقه اتان از مدت ها قبل اقدام به پیش خرید بلیط آن کنید؟

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱ نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • درود
    پیش فروش یک آگهی بسیار عالی برای علاقمندان سینما و خصوصا فیلم مورد پیش فروش بلیط است که باید روی برگه های فروش نوشته شود سینما و هیچ سازمانی تعهد بازگشت پول پرداختی را ندارد و برگه پیش فروش فقط برای زمان پخش فیلم یاد شده می باشد .
    دوستدارتان امیر

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید