روزانه های سینمایی
گامی در راستای تولید دانش بومی در زمینه مدیریت رسانه

گامی در راستای تولید دانش بومی در زمینه مدیریت رسانه

ساعتی از درج خبر انتشار دو کتاب "نقطه" و "ناوبری وب" نگذشته بود که سفارش تلفنی آنها را دادم و ۲۴ ساعت بعد تازه ترین کتاب های دکتر حسین انتظامی از معدود مدیران خلاق رسانه ای کشور را مقابل خود دیدم. فرصت نشد تا مطالعه آنها را شروع کنم اما اعلام جلسه نقد و بررسی هر دو کتاب آن هم از سوی اساتید و متخصصانی چون خانم دکتر خوارزمی و دکتر یونس شکر خواه، کافی بود تا عصر روز چهارشنبه ۱۸ مرداد راهی فرهنگستان هنر شوم و دل به حرف های پخته و عالمانه منتقدان بدهم. بعد از اتمام جلسه که نود دقیقه به درازا انجامید حسی از رضایت در دیدگان همه موج می زد زیرا حرف های تازه و قابل تاملی به گوش رسید و به نظرم شیرینی و حلاوت تفکری که خداوند آن را برتر از عبادت می داند، در وجود مستمعان قابل احساس بود.

علاقمندان به مباحث مدیریت رسانه می توانند گزارش نشست را در اینجا بخوانند. به اعتقاد نگارنده کار حسین انتظامی که سابقه مدیریت مطبوعات داخلی ارشاد و تاسیس و راه اندازی روزنامه های چاپی و الکترونیکی چون جام جم، خبر آنلاین و مدیریت روزنامه همشهری را دارد و به عبارتی تجربه روزنامه نگاری printed و online را توامان دارد، بسیاز ذیقیمت است و این امر کمک می کند تا نظریه و دانش بومی در این زمینه ها به تدریج تولید شود و کشور از حالت مصرف کننده صرف خارج گردد.

جا دارد با توجه به نمایندگی و حضور انتظامی در هیات نظارت بر مطبوعات، وی به استناد بررسی پرونده هایی که در نشست های ادواری هیات مطرح می شوند، بدون ذکر نام گزارشات کارشناسی و دیدگاه های خود را در باره جنبه های حقوقی فعالیت های مطبوعات به رشته تحریر در آورند تا این دست از مستند سازی ها نیز مددرسان تدوین و بازنویسی قانون جامع رسانه ها در کشور شود و کمبود محسوس منابع به روز در حیطه قانون مطوعات برطرف گردد.

حیفم آمد از ذکر لطیفه ای که انتظامی در جلسه گفت دریغ کنم. وی در بحث جنگ نرم -قریب به مضون- گفت بعضاً مشاهده می شوند کسانی ادعای ورود در جنگ نرم و سایبری را دارند که اگر ازشان بخواهیم کلمه سایبر را به انگلیسی بنویسند به اشتباه آن را با S می نویسند.!

در این نشست دکتر سلطانی فر، نمکدوست و جمعی از فعالان رسانه ای و دانشجویان ارتباطات و مدیریت رسانه حضور داشتند. اداره جلسه بر عهده دکتر لاله مدیر گروه چند رسانه ای های فرهنگستان هنر بود.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱ نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید