روزانه های سینمایی
وقتی فیلم تحریم نمی شود!

وقتی فیلم تحریم نمی شود!

سرویس اجتماعی «فردا»: این روز‌ها برای پیدا کردن فیلم‌های روز دنیا لازم نیست زیاد منتظر بمانی. خیابان‌های پایتخت جولانگاه جوانانی است که کوله‌پشتی‌های پر از دی‌وی‌دی خود را بر پشت گرفته‌اند و فهرستی بلندبالا از نامزد‌ها و برندگان اسکار و کن در دست دارند.

 این جوانان در تقسیم‌بندی قدیمی کارکنان یقه سفید و یقه آبی نمی‌گنجند و باید برای آن‌ها اصطلاح جدیدی وضع کرد زیرا تنها کاری که انجام می‌دهند صرف زمان برای دانلود صوت و تصویر است.

کسب و کار پرسود اینترنتی

محمد جوانی ۲۴ساله است که نرسیده به چهارراه ولیعصر بساط کرده است. این جوان برای اینکه ماموران از کسب و کارش خبردار نشوند پشت یک پست برق ایستاده، چند فیلم روی زمین چیده و چند فیلم را هم در دستش گرفته است.

او می‌گوید: «تو این راسته فقط من نیستم که فیلم می‌فروشم، خیلی‌های دیگه هم هستن ولی من چون فیلم‌های «ناین» می‌آرم مشتری ثابت دارم.» «ناین» به گفته این جوان اصطلاحی است که برای فیلم‌های با کیفیت اصلی به کار برده می‌شود و در مقابل کیفیت «پرده‌ای» قرار می‌گیرد. محمد همه فیلم‌هایش را از اینترنت دانلود می‌کند.

او می‌گوید: «سایت‌های زیادی هستند که لینک کم‌حجم دانلود فیلم‌های روز را دارند. هم سایت‌های ایرانی و هم خارجی. سایت‌های ایرانی فیلم با زیرنویس فارسی دارند اما سایت‌های خارجی زیرنویس ندارند.» محمد نمی‌داند این سایت‌ها متعلق به چه کشوری هستند اما به نظرش سایت‌های چینی در میان این آن‌ها زیاد است.

 او خودش فیلم‌هایش را از سایت «گانول» دانلود می‌کند. البته کارش به همین جا ختم نمی‌شود بلکه باید زیرنویس فارسی هم برای فیلم تهیه کند که آن هم در اینترنت موجود است. محمد می‌گوید: «زیرنویس کردن فیلم کاری ندارد، با نرم‌افزار jetaudio هم می‌شود یک فیلم را زیرنویس کرد. نرم‌افزارهای تخصصی مثل video max و substitle workshop هم برای این کار وجود دارد.»

مرحله بعدی کار این است فیلم‌های دانلود شده را بر روی دی‌وی‌دی‌هایی که در خرید عمده دانه‌ای ۲۱۰ تومان برایشان آب خورده است، تکثیر کنند. همراه با دانلود فیلم کاور آن را هم می‌توان دانلود و با دی‌وی‌دی همراه کرد. قیمت فروش فیلم‌ها هم ۱۰۰۰ است. محمد همه این کار‌ها را با همکاری بردارش و به وسیله یک وایمکس ۵۱۲ یک ساله انجام می‌دهد که البته حجم دانلود آن زود‌تر از موعد مقرر تمام می‌شود ولی به اعتقاد محمد «می‌صرفد!»

سرعت یا کیفیت، مسئله این است؟

آبتین متولد ۱۳۶۹ است. پاتوق او آریاشهر است. آبتین می‌گوید: «معمولا فیلم‌های روز پرده‌ای هستند. همه سایت‌ها هم کیفیت پرده‌ای دارند. اگر کسی به شما گفت که عصر یخبندان ۴ (ice age۴) ناین دارد حرفش را باور نکنید چون هرچه هست پرده‌ای است. سه چهار هفته دیگر کیفیت اصلی‌اش در بازار می‌آید.»

آبتین علاوه بر اینکه فیلم‌ها را دانلود می‌کند از یکی از دوستانش که مغازه «مجاز» فروش فیلم و بازی یارانه‌ای دارد فیلم‌هایش را می‌خرد. این مغازه‌دار ۴ سال است که آبتین را می‌شناسد و بهش اعتماد دارد. آبتین می‌گوید: «دوست من فیلم‌هایش را از کس دیگری در ایلام می‌خرد که فیلم‌ها را از آن طرف مرز می‌آورد. اما فیلم‌هایش باکیفیت هستند.»

 از این جوان فیلم‌فروش درباره فیلم-های ممنوعه ایرانی می‌پرسم. او جواب می‌دهد: «همین فیلمی که چندوقت پیش ممنوع شد را می‌گوید؟ آن را هم من از اینترنت دانلود کردم اما همه جا حتی فیلم‌فروش‌های میدان انقلاب هم این فیلم را داشتند!»

سریال‌های ایرانی و خارجی از دیگر محصولاتی هستند که آبتین می‌فروشد البته آن‌ها را به‌صورت آنلاین می‌فروشد و متقاضیان برای خرید آن‌ها باید به وبسایت او مراجعه کنند. این سریال‌ها‌‌ همان سریال‌هایی هستند که سروش منتشر کرده‌اند و بدون رعایت کپی‌رایت تکثیر و فروخته می‌شود. آبتین می‌گوید که فروش اینترنتی فیلم و سریال برایش سودی زیادی ندارد و دستفروشی «بهتر جواب می‌دهد!»

تا به حال چند بار ماموران بساط آبتین را جمع کرده‌اند. می‌گوید: «کاری به کار ما ندارند ولی فیلم‌ها را می‌برند.» این در حالی است که بنا به ماده ۲ «قانون نحوه مجازات اشخاصی که در امور سمعی و بصری فعالیت‌های غیر مجاز می‌کنند» هرگونه فعالیت تجاری در زمینه تولید، توزیع، تکثیر و عرضه نوارهای صوتی و تصویری نیاز به اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد و متخلفین از این امر به جریمه نقدی از یک میلیون تا ده میلیون ریال محکوم خواهند شد.

قانونی که اجرا نمی‌شود

فروش فیلمهای خاص بنا به قانون مجازات اسلامی مصداق اشاعه فحشا و منکرات و انتشار یا توزیع محتوای خلاف عفت عمومی (مبتذل و مستهجن) است. همچنین عرضه تجاری آثار سمعی و بصری غیرقانونی و بدون مجوز در فضای مجازی جرم تلقی می‌شود.

در تاریخ ‌۲۴/ ۱۱/ ۷۲ قانون نحوه‌ مجازات اشخاصی که در امور سمعی و بصری فعالیت غیرمجاز می‌کنند به تصویب رسید. با توجه به اینکه قانون مذکور، به نحو شایسته‌ای جامع و کامل نبود، قانون‌گذار با توجه به شرایط موجود، دست به کار شد و قانونی در مورخه ‌۱۶ /۱۰/ ۸۶ که به صورت طرحی یک فوریتی مدت‌ها در مجلس مطرح بود با عنوان «قانون نحوه‌ مجازات اشخاصی که در امور سمعی و بصری فعالیت‌های غیر مجاز می‌کنند» به تصویب رساند و این مصوبه در تاریخ ‌۱۹ /۱۰ /۸۶ به تایید شورای نگهبان رسید.

 متاسفانه حضور بیش از پیش فروشندگان محصولات غیرمجاز نشان‌دهنده اجرا نشدن کامل این قانون است. علاوه بر این شیوع این پدیده باعث می‌شود که به‌جای اینکه نیروی جوان و مولد کشور در فعالیت‌های تولیدی حضور پیدا کنند جذب شغل کاذب دستفروشی شوند که حتما تبعات منفی بر اقتصاد کلان کشور خواهد داشت.

جدای از این امر جای سوال این است که متصدیان فرهنگ کشور برای این امر تاکنون چه چاره ای اندیشیده اند. وقتی فیلم آمریکایی با بهای هزار تومان به فروش می شود آیا سینما رفتن -صرف نظر از کیفیت فیلم ها- با بلیط ۴۰۰۰ تومانی به صرفه است؟ از آن مهمتر تا بحال اندیشیده ایم که این فیلم ها چه اثری بر ذائقه مخاطب ایرانی می گذارد؟- کد۵۳۲

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۴ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • سلام وتشکر از توجه شما 
    چند وقتیست که دنبال فرصتی میگردم تا در مورد شبکه ماهوارهای به نام پرشین تون مطالبی را به عرض برسانم ولی فرصت آن پیش نمیامد با دیدن این دیدگاه فکر کردم وقت آن رسیده است این شبکه که فعالیت خود را تازه شروع کرده در میان کودکان محبوبیت خاصی را ایجا د کرده است وزمینه سازی فرهنگ غربی ها را به کودکان آموزش میدهدانیمیشنهای روز دنیا را بدون سانسور ودوبله مستهجن ارائه میدهد و به گونه ای کودکان را معتاد این شبکه کرده است

  • در حال حاضر فروش عناوین کارتونی در بازار ریزش عجیبی شاهد آن هتیم در حالی که هر ساله در تابستان  عناوین کارتونی شاهد بازار گرمی بودیم

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید