روزانه های سینمایی

«ببعی قهرمان» در مسیر نمایش جهانی دلخوش به اکران در بازارهای محدود

در حالیکه تماشاگران انیمیشن سینمایی ببعی قهرمان هنوز به ۵۰۰ هزار نفر نرسیده است و هفته‌های آغازین سال تحصیلی، مانعی برای کشاندن دانش‌آموزان به سالن‌های سینما شده است، تهیه کننده فیلم از اکران فیلم در برخی از کشورهای آسیایی خبر داده است.
پیش از این هم در زمان اکران نسبتا موفق انیمیشن‌های ایرانی، آوازه استقبال از آنها در معدود کشورهای جهان به گوش می‌رسید. از آنجا که نمایش چنین فیلم‌هایی در خارج صرفا به ابتکار شخصی عوامل فیلم صورت می‌گرفت و عرضه آن از مسیر عبور از بازارهای منطقه‌ای و جهانی صورت نمی‌گرفت، فروش فیلم تابعی از کمپین‌ها و موج‌های تبلیغاتی نبود. پس فقدان اکران همزمان نیز به داغ شدن گیشه فیلم کمک نمی‌نمود و بدین ترتیب پس از مدتی پرونده فیلم برای همیشه بسته می‌شد.
به آن نشان که تاکنون امتیاز انیمیشن‌های شاهزاده روم، فیلشاه، لوپتو، بچه زرنگ و… به هیچیک از پلتفرم‌های جهانی واگذار نشده است و تهیه‌کنندگان موفق به دورزدن تحریم‌های آمریکا نشده‌اند. شرایط غیرجذاب و غیرحرفه‌ای کنونی متاسفانه سبب شده است تا تجارب اولیه شرکت‌های انیمیشن در ادامه به ارزش افزوده و برند بدل نشود و خط تولید آثار بعدی در دفاتر آنها آنگونه که باید شکل نگیرد.
از سوی دیگر خبر مهاجرت تعدادی از انیماتورهای ایرانی، ضمن اتلاف سرمایه انسانی، چرخه تامین و پرورش نیرو را با مشکل روبرو ساخته است و تاثیر آن در کیفیت آثار بعدی فیلمسازان نمودار خواهد شد.
در یک جمع‌بندی اگر چه انیمیشن بازار بدون مرز است و میلیونها کودکان و نوجوانان در سراسر دنیا می‌توانند با آن ارتباط بگیرند، در وضعیت کنونی که راه ورود به بازارهای منطقه‌ای و جهانی به روی فعالان ایرانی بسته است، دلخوش کردن به اکران انیمیشن‌های ایرانی در دیگر کشورهای جهان ولو بصورت پراکنده غنیمت است، به آن شرط که تعداد کشورهای بیشتری به عنوان بازار هدف انتخاب شوند تا به بازگشت سرمایه و تامین سرمایه آثار بعدی کمک کند.
در همین رابطه تولید اولین محصول جانبی انیمیشن ببعی قهرمان تحت عنوان ببعی، ببعو اتاق بازی در روزهای برگزاری جشنواره کودک و همزمان با اکران فیلم خبر امیدوار کننده‌ای است که نشان از هوشمندی تیم تهیه فیلم برای حضور در بازار بزرگ و متنوع چنین محصولاتی دارد.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید