روزانه های سینمایی

غیبت نمایندگان وزارت ارشاد موجه است؟

از ابتدا قابل پیش‌بینی بود که ترکیب نمایندگان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در شوراهای تخصصی ساترا نمی‌تواند کمک زیادی به جریان بحث‌‌های تخصصی شورا و جمعبندی نظرات اعضا کند. حالا غیبت نمایندگان ارشاد در شوراهای تولید و انتشار ساترا به حدی رسیده است که معاون ساترا باکی از اعلان عمومی آن ندارد.

به گفته معاون نظارت سازمان تنظیم و مقررات صوت و تصویر فراگیر صداوسیما، نمایندگان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسات شورای تولید و شورای انتشار برای بررسی فیلمنامه‌ها و بازبینی آثار تولید شده بطور مرتب شرکت نمی‌کنند.
حضور این چهار نماینده متعاقب مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و در جهت مشارکت و هماهنگی صدا و سیما و ارشاد در امر نظارت بر محتواهای منتشر شده از سوی سکوها در فضای مجازی است.
نمایندگان ارشاد در شورای تولید یکی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و دیگری معاون امور مطبوعاتی وزیر ارشاد است. شرایط شغلی و سنگینی مسئولیت هر دو نماینده ارشاد به اندازه‌ای است که در طول هفته بسیار بعید است که بتوانند تکالیف محوله یا به قول معاون ساترا مشق شب‌شان را انجام دهند. بررسی طرح و فیلمنامه به جز آنکه نیازمند دانش و تخصص لازم است، به مجالی فراخ برای تعمق و ارزیابی کارشناسی آثار احتیاج دارد.
معاون مطبوعاتی ارشاد برخلاف مدیرعامل انجمن سینمای جوانان، به دلیل تحصیلات و سوابق شغلی آشنایی چندان با صنعت تصویر و فنون و رموز فیلمنامه نویسی ندارد.
نمایندگان ارشاد در شورای انتشار معاون حقوقی و پارلمانی وزیر ارشاد و دیگری مشاور وزیر ارشاد است که در سوابق او معاونت هنری ارشاد در گذشته هم دیده می‌شود.
مشغله‌های سنگین کاری و لزوم تخصص و آگاهی از موضوع مورد بررسی برای اعضای شورای انتشار هم صادق است.
ادامه وضعیت موجود حضور نمایندگان ارشاد را در دو شورای یادشده به حضوری تشریفاتی تقلیل داده و نقش آنها را به امضای صورت‌جلسات تهیه شده محدود خواهد کرد.
نمایندگان مزبور حتی اگر مدیران میانی دولت نیز بودند، با کمبود وقت و تمرکز کافی برای بررسی فیلمنامه‌ها و بازبینی آثار مواجه بودند.
تعدد مجوزهای صادره برای سکوها و تراکم و انبوهی طرح‌های آماده تولید و انتشار حکم می‌کند، نمایندگان وزارت ارشاد از بین اشخاصی انتخاب شوند که به جز نمایندگی دیدگاه‌های وزارت متبوع، فرصت و دانش کافی برای انجام وظیفه را داشته باشند. این عده می‌توانند از بدنه کارشناسی سازمان سینمایی و یا چهره‌های هنری و سینماگران همکار آن سازمان انتخاب شوند که بتوانند ضمن ایفای هر چه بهتر نقش محوله، با دیدگاه های کارشناسی و مشاوره‌های خود راهنمای خوبی برای تولیدکنندگان و ناشران محتوای تصویری باشند.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید