روزانه های سینمایی

پنهان شدن پشت برودبند

یکی از توجیهاتی که مدیران صداوسیما در این سالها برای ریزش مخاطب بیان می‌کنند، تحولات فناوری از جمله افزایش ضریب نفوذ اینترنت و تغییر سبک الگوی مصرف رسانه‌ای مخاطبان است. این ادعا از زبان مجری/کارشناس برنامه زنده «جام‌جم» که دوشنبه شب با حضور دکتر ابراهیم داروغه‌زاده یکی از مدیران خوشنام رسانه‌ای پخش شد، بار دیگر مورد تأکید قرار گرفت. مدیران رسانه‌ای که باید ملی باشد، با ذکر مثال به سراغ آمارهای شبکه‌های تلویزیونی پرمخاطب دنیا می‌روند و از کاهش بینندگان آن‌ها در قیاس با گذشته حرف می‌زنند. در‌واقع مدیران صدا و سیما قصد دارند نشان دهند رویگردانی مخاطب از شبکه‌های تلویزیونی اتفاقی کاملاً طبیعی و در راستای تحولات جهانی است. توجیه فنی این موضوع به تغییر تکنیک‌های ارسال «داده» و ارسال پیام از شیوه Broadcast به برودبند Broadband مربوط می‌شود. در روش جدید برخلاف گذشته که مخاطبان محکوم به دریافت پیام واحدی از سوی فرستنده بودند، اینک به مدد فناوری اینترنت و افزایش پهنا و سرعت آن، کاربران به انتخاب خود می‌توانند از بین انبوه محتواها، محتوای دلخواه را در هر ساعت از شبانه‌روز دریافت کنند و ببینند. اشاره به تعداد بازدید‌های به عمل آمده از محتواهای بارگذاری شده از سوی تلویزیون در سامانه و اپلیکیشن تلوبیون، در واقع پوششی برای این پیش‌فرض است که دامنه مخاطبان سیما تا اینترنت هم امتداد یافته است.

البته صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران از هر دو روش برای ارسال و پخش خود سود می‌برد و به گواه مشاهدات میدانی، نظرسنجی‌های ادواری صداوسیما و پژوهش نهادهای تحقیقاتی و دانشگاهی مستقل، ریزش نگران کننده مخاطبان صداوسیما ادامه دارد و در این میان مرجعیت خبری آن بشدت تضعیف شده است. در حال حاضر مزیت نسبی تلویزیون برای عموم مخاطبان( نه اقلیتی که بیننده دائمی برنامه‌های صداوسیما هستند)، سریال‌ها و برنامه‌های نمایشی و پخش زنده مسابقات ورزشی است که به میزان جذابیت موضوع خود می‌توانند طیف وسیع‌تری از بینندگان را به خود جذب کنند.

بیرون راندن مجریان و برنامه‌سازان محبوب و حرفه‌ای از یک‌سو و ضعف و یکنواختی سریال‌ها از سوی دیگر باعث شده است تا تلویزیون در شبانه‌روز ساعات بیشتری در خانه‌های ایرانیان به روی شبکه‌های داخلی خاموش بماند و مردم سرگرم تماشای تولیدات سکوهای نمایشی و برنامه‌های سایر شبکه‌های فارسی زبان باشند.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید