این یادداشت نگارنده در متن یک گزارش در روزنامه اعتماد به تاریخ ۲۴ فروردین ماه منتشر شده است.:
نمایش خانگی در ایران سالهاست که برای بازتعریف و تغییر تلقی رایج سنتی از خود تلاش میکند. این مدیوم بعد از انکه به تولید سریال و سایر محتواهای اختصاصی روی آورد، نشان داد که نمیخواهد صرفا به محملی برای بازنشر و بازپخش آثار سینمایی شناخته شود. راه اندازی نخستین سرویسهای آنلاین فیلم و سریال با حضور شرکتهای ماهیتا فناورانه و استارتاپی کمک زیادی کرد تا راه برای ارتقای جایگاه این رسانه هموار شود.
تهدیدی به نام شیوع ویروس کرونا برای پلتفرمهای آنلاین فیلم به فرصتی بدل گشت تا ظرفیتهای خود را پیش از پیش به جامعه هدف بشناسانند و در روزهای خانه نشینی اجباری مردم، ابزاری برای سرگرمی و تفریح مردم در محیط بسته خانهها شوند. درخواست وزیر ارتباطات لابد به نیابت از وزیر ارشاد از ویاودیهابرای ارائه خدمات رایگان به کاربران در نخستین هفتههای قرنطینه خانگی توجه افکارعمومی را معطوف این سرویسها کرد و عده ای به صرافت خرید اشتراک، عضویت در باشگاه آنها و خرید تجهیزات جانیب نظیر اندرویدباکس برای تماشای محتواهای بارگذاری شده سایت و اپلیکیشن سامانههای برخط ویدیویی در تلویزیونهای هوشمند خانگی انداخت.
نمایشخانگی در ادامه پوستاندازی با توجه به تعطیلی سینماها این بار به درخواست جسورانه تهیهکننده و سرمایهگذار فیلمسینمایی خروج تازهترین ساخته ابراهیمحاتمیکیا درصددبرآمده است تا خروج را قبل از اکران عمومی بصورت استریم به نمایش گذارد. در این روش کاربران با پرداخت هزینه۱۲هزار تومان طی ۲۴ ساعت میتوانند فیلم را تماشا کنند بی آنکه امکان دانلود فیلم را داشته باشند
شواهدی وجود دارد که مخاطبان از این اقدام استقبال کنند.
:۱.کنجکاوی برای تماشای فیلمی از کارگردان مطرح سینمای ایران ۲.تم اعتراضی فیلم ۳.حواشی فیلم پس از نمایش آن در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر۴. ادامه تعطیلی سینماها و روشن نبودن زمان بازگشایی سینماها۵. تماشای فیلم در خانه و قبل از اکران عمومی آن
به رغم شواهد امیدوارکننده که تهیهکنندگان سینما و مدیران سرویسهای آنلاین به آنها امیدبستهاند، قرائنی به چشم میخورد که ممکن است نتایج مورد انتظار از این پروژه را به بار ننشاند. قرائنی نظیر:
۱.مستثنی نکردن صدها هزار کاربر و مشترکان سرویسهای آنلاین که ممکن است بسیاری از آنها راضی به پرداخت هزینه مضاعف برای یک فیلم خاص نباشند. ۲.سایتهای دانلود فیلم و کانالهای متعدد تلگرامی که طی این سالها مردم را به تماشای مجانی و یا بسیار ارزان فیلم و سریال عادت دادهاند.۳.دانلود غیرقانونی فیلم ساعتی بعد از آغاز نمایش آن و انتشار لینک دانلود فیلم در فضای مجازی۴.نمایش فیلم در تلویزیونهای ماهوارهای فارسی زبان۵. عدم اطلاع رسانی ولو در قالب آگهی در صدا و سیما
با وجود بیم و امیدهای نمایش آنلاین «خروج» شخصا آرزومندم که حداقل توقعات بانیان این کار ارزشمند برآورده شود تا راه برای بارگذاری و انتشار سایر فیلمهایی که در صف طولانی اکران ماندهاند، هموار شود و ساختار و مناسبات پخش و توزیع فیلم در کشور که بعضا با زنجیرهای از گلایهها و اعتراضات پایانناپذیر آمیخته شده است، دستخوش اتفاقات و تحولات تازهای شود
روزانه های سینمایی را در تلگرام دنبال کنید: http://t.me/cinemadailyir
اضافه کردن نظر