روزانه های سینمایی
موسسات این فرصت را از دست ندهند

موسسات این فرصت را از دست ندهند

آبان همین امسال بود که حاصل کار دشوار و نفس گیر پژوهشگر ارجمند مسعود مهرابی تحت عنوان صد سال اعلان و پوستر فیلم درایران منتشر شد. انتشار کتاب همان و غافل گیر شدن بسیاری از اهالی فرهنگ همانا. جمع آوری نمونه پوسترها و اعلانات فیلم های ایرانی در رهگذر بیش از یک سده از تولد سینما در ایران به کاری سترگ می ماند که خوشبختانه مهرابی به خوبی از عهده آن برآمده است. برای همه کسانی که سن و سالی ازشان گذشته است، تورق کتاب سرشار از خاطره است و برای جوانترهایی که تصویر روشنی از سینمای ایران در دهه های گذشته ندارند؛ محتوای کتاب پرتو روشنگری برای عبور از دالان تاریخ است.

تصورش را بکنید در چنین شرایطی مولف کتاب با تو تماس بگیرد و بگوید می خواهد همین کار را با جمع آوری و انتشار پوسترهای منتشر شده در باره فیلم های راه یافته به شبکه ویدیویی کند.! مشخصات و سایز مورد نظر را که اعلام کرد بی درنگ درست به کار مکاتبه با موسسات شدم و ضمن بیان اهمیت این عمل ارزشمند، از آنان خواستم در اسرع وقت فایل پوسترهایی را که تاکنون به چاپ رسانده اند، در اختیار نهند تا به جناب مهرابی برسانم. تجربه نشان داده بود که موسسات در برابر چنین درخواست هایی دعب و انگیزه ای زیادی ندارند و تقاضاهایی از این دست را به طاق نسیان می کوبند.

دو روز نگذشت که در کمال ناباوری اولین سی دی حاوی پوسترهای یک موسسه به دستم رسید.! مدیریت موسسه هنرنمای پارسیان با درک عمیق کاری که پزوهشگر قصد انجام آن را دارد، در کوتاهترین زمان ممکن از هارد نگهداری طرح ها و پوسترها، فایل های مورد نظر را کپی و ارسال کرده بود. اگر خدا بخواهد دیگر مدیران محترم آستین همت بالا بزنند و درخواستم را به دیده لطف اجابت کنند، در آینده ای که جلد دوم کتاب عرضه شود، محققان می توانند:

-تفاوت های احتمالی طراحی پوستر برای سینما و و ویدیو را ارزیابی کنند.

-میزان اهمیتی که موسسات به کیفیت پوستر داده اند را درک کنند.

-نشانه ها و تمایزات پوستر فیلم و سریال های خارجی از یکسو و اعلانات تولیدات ایرانی را به نظاره بنشینند.

-به نوآوری و خلاقیت های صورت گرفته برای انتقال مفهوم و معنای فیلم از طریق پوستر نمره دهند.

-حضور طراحان و گرافیست های حرفه ای را در پس انبوه پوسترهایی که در ۱۸ سال گذشته تولید شده اند، جستجو کنند.

به نظرم در این سالها که از بد حادثه برای توزیع فیلم به سوپر مارکت ها و مغازه ها روی آورده ایم و عمر پوسترها در ورودی مغازه ها و یا بر کف واحدهای فروش!چندان دیر پا نیست، ثبت و ضبط آنها در لوای کتابی مرجع و همیشه در دسترس ارزش و بهایی بسیار خواهد داشت و جنبه ای دیگر از پازل تاریخ ویدیو در ایران را کامل خواهد کرد.

انتشار زود هنگام و یا حوالت کتاب به تاریخی نامعلوم امروز در گروی توجه مدیران موسسات ویدیو رسانه و دسترسی آنها به فایل پوسترها در موسسه و یا هر شرکتی است که سفارشات موسسات را اجرا می کرده اند. خدا کند در سالگرد انتشار جلد اول شاهد رونمایی از جلد دوم این کتاب با موضوع اعلانات و پوسترها در شبکه نمایش خانگی باشیم.

در خاتمه یادآور می شوم موضوع کتاب سال ماهنامه فیلم در سال ۹۰ تحولات نمایش خانگی بود که به نوبه خود حاوی اطلاعات و مطالب ذیقیمتی برای اهل تحقیق می باشد.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۲ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • جناب آقای فروتن
    متاسفانه از متن نامه جنابعالی به موسسات دوره زمانه مشخصی مستفاد نمی شد بنا بر این همکاران در موسسه هنر نمای پارسیان صرفاً پوسترهای سال ۱۳۹۰ خودشان را تقدیم نموده اند. با توجه به مطلب بالا احساس شد منظور جنابعالی کایه پوسترهای موسسات بوده است و از همین روی دوستان مجموعه کاملتری را انشااله تا پیش از عید نوروز تحویل دفتر جنابعالی خواهند نمود

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید