روزانه های سینمایی
گشودن دوباره پرونده نقد به بهانه انتشار نسخه ویدیویی یک فیلم

گشودن دوباره پرونده نقد به بهانه انتشار نسخه ویدیویی یک فیلم

کمتر پیش آمده است تا همزمان با توزیع نسخه ویدیویی فیلم های سینمایی حرف و حدیث کارشناسانه ای از زبان منتقدین در باره فیلم به زبان آید. دلیل این امر آن است که معمولا" هنگام اکران فیلم ها در جشنواره یا سینماهای کشور، حجم نسبتا" وسیعی از مطلب و یادداشت در باره فیلم منتشر می شود و فیلم از وجوه مختلف هنری و فنی زیر ذره بین نکته سنجان قرار می گیرد. از این همین روی در زمان ورود همان فیلم ها به شبکه ویدیویی همه چیز به سکوت برگزار می شود و سخنوران دم فرو می بندند.

تاسف بارتر زمانی است که فیلمی مجال اکران عمومی نیابد و علیرغم همه ارزشهایش زمانی هم که در شبکه نمایش خانگی عرضه می شود، کمتر در باره آن گفته و نوشته شود. اگر یادتان باشد همین چند وقت پیش که فیلم درخور توجه هفت پرده یکی از اولین ساخته های فیلمساز خوب کشورمان فرزاد موتمن به شبکه آمد، برخلاف تصور هیچ واکنشی را برنیانگیخت و منتقدان در غفلتی شماتت بار از کنار این اثر به راحتی گذشتند.

به همین خاطر وقتی که در خبرها می خوانیم در گوشه و کنار به بهانه پخش ویدیویی فیلمی بساط نقد و بررسی پهن شده است از خوشحالی در پوست نمی گنجیم و در دل آرزو می کنیم چنین سنت نکویی برای سایر فیلم ها از این پس تکرار شود. تحلیل روانشناختی فیلم اینجا بدون من در رادیو یکی از همین خبرهای مسرت بخش است. کد خبر ۳۳۷

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۲ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • سلام جناب فروتن نمی خوام تبلیغ کنم ولی دیروز که البوم چاوشی رو گوش کردم برای بار اول یک زیبایی خاصی در شعرهاش بود و من لذت بردم و واقعا البوم زیبایی بود واما نکته دوم کیفیت فوق العاده بد شرط اول اونم نسخه دی وی دی  که ماشااله از ورود ممنوع  توی بد کیفیتی کم نمیاره  بود نا سلامتی قرار بود فیلمسازان نسخه با کیفیت ورود ممنوع عرضه کنه ولی فکر کنم باید برای شرط هم چنین کاری انجام بده وقتی فیلمی که قرار بود با کیفیت عرضه بشه این طوری وارد میشه چه ضمانتی هست که نسخه ورود ممنوع کیفیتش از این بهتر باشه من موندم کی به اینا مجوز میده فیلم با این کیفیت داره دونه ای ۲۵۰۰ میفروشه خیلی فاجعس این وضع شما میاین ابروشو درست کنین اقایون میان چشمشم کور میکنن بعد تازه توقع دارن مردم اورجینال بخرن ومینالن از صنعت نمایش خانگی خواهشا اقای فروتن فیلم هارو با دقت بیشتری وارسی کنین مگر صنف شورا نمایش فیلم توی شبکه کارش اینه که به هر فیلمی هر کیفیتی هر قیمتی اجازه پخش بازار و بده دو روز دو فیلم که از زمین تا هوا باهم فرق دارن نه به کیفیت عالی طبقه سوم نه کیفیت فاجعه شرط اول معلومه با این اوضاع مردم نمیخرن به قول :ما از طلا بودن پشیمان گشته ایم مرحمت فرموده مارا مس کنید نمی خواد کیفیت بلوری ورود ممنوع که ۶ ماه از پخشش میگذره وارد کنید این فیلم هایی که میدین بیرون و کیفیتشو بهبود بدین یعنی فیلم سینمایی که چه قدر برای ساختش زحمت میکشن ارزشش از تله فیلم کمتره اینو گفتم چون یک تله فیلم دیدم کیفیت HD وای بر شما فیلمسازان جوان در ضمن چشممون روشن شرکت گلرنگ کم بود شهروند هم عرضه اندام نمود گل بود به سبزه اراسته شد به به خیلی خوبه فکر کنم از فردا شرکت مای بیبی و بیسکویت مادر فامیلا لادن طلاییو… عضو اصلی پخش توی کشور میشن نمیخواد قدرت پخش محصول افزایش بدید  وتبلیغ کنید کیفیت فیلما رو درست کنید جالب که تبلیغات قبل فیلم با کیفیت عالی و خود فیلم… با تشکر ………………………………………………………………. 

    • آلبوم را خریدم . طراحی جلد و گرافیک آن خوب بود. یک بار دیگر جانمایی شماره ترک ها را ببین چقدرگرافیست غیر متعارف کار کرده بود. کار در ادامه البوم های قبلی محسن و تداعی کننده حس مشترکی در همه آنهاست. نمیدانم تعبیرم درسته یا نه در صدای منحصر بفرد محسن آمیزه ای از احساس و اعتراض جاریه و یک جور بی پروایی و جسارت مضاعف به اشعار بخشیده میشود. کافی است یک بار اشعار را به تنهایی و یک بار با خواننده نجوا کنی آن وقت می فهمی که انگار شاعر هم سروده هایش را برای صدای محسن نوشته است. پیمان جان با خبرهایی که دادی احساس می کنم؛ تعلل نمایندگان پخش برای تاسیس چیزی مثل شرکت تعاونی سراسری پخش محصولات فرهنگی-با مشارکت فروشگاه داران علاقمند- هر قدر ادامه پیدا کند، سهم کمتری در زنجیره پخش داشته و به همان نسبت از بازار سهم و حصه کمتری خواهند برد. از کیفیت کارها بگذر نمی خوام دوباره خلق مان را در این روزهایی که نفس سال به شمارش افتاده تنگ کنیم.!

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید