روزانه های سینمایی
حامد عنقا: سریال سازی در شبکه جوانمرگ می شود

حامد عنقا: سریال سازی در شبکه جوانمرگ می شود

حامد عنقا ـ نویسنده و طراح «قلب یخی» ـ با اعلام کناره‌گیری از این سریال، از مخاطبان «قلب یخی» عذرخواهی کرد.

این نویسنده در گفت‌و‌گو با خبرنگار سرویس تلویزیون خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در این‌ زمینه توضیح داد: اتفاقی که در فصل دوم «قلب یخی» افتاد این بود که قسمت‌های آخر آن هیچ ربطی به مطلبی که من نوشتم و محمدحسین لطیفی ساخت نداشت. این قسمت‌ها کاملا شلخته بودند و خط و خطوط داستان عوض شده بود؛ برخی روایت‌های اصلی مثل ماجراهای فراماسونری و روابط شخصیت های اصلی حذف شده بود و با این اتفاق و از بین رفتن خط و ربط‌ها، «قلب یخی» به یک شیر بی یال و دم تبدیل شد و نتوانستیم آن سریالی را ارایه دهیم که در ابتدا فکر می‌کردیم تولید شده است.

او ادامه داد: متاسفانه بلایای طبیعی و غیرطبیعی در «قلب یخی» اتفاق افتاد و برای همین احساس می‌کنم چیزی که باید می‌شد رخ نداد و جدایی من از «قلب یخی» که مثل «جدایی نادر از سیمین» نیست، اتفاق افتاد. من پیش از این هم گفته بودم انگیزه‌ای برای ادامه «قلب یخی» ندارم چون حاشیه‌ها و حرف و حدیث‌ها و فشارها اوج گرفته و نمی‌شد کار کرد و وقتی حاشیه بر متن غلبه می‌کند، آن چه می ماند گاه اسباب خجالت است.

عنقا افزود: بعد از جدایی لطیفی از «قلب یخی» قرار شد من باشم تا حاشیه ایجاد نشود و سامان مقدم بتواند به کارش ادامه دهد هر چند او یکی از کارگردان های خوب و صاحب سبک است و در کارنامه‌اش کار بد کم دارد، نگاه من و او یکی نبود و البته شاید نفع برخی هم در نبودن من بود. مجموعه شرایط و اتفاقاتی که برای قسمت آخر «قلب یخی» افتاد، باعث شد از ۲۰۰ دقیقه آخر آن ۱۰۰ دقیقه حذف شود و مجموعه‌ای کاملا شلخته و بی‌سلیقه در اختیار مخاطب قرار گیرد. همین مساله هم دلزدگی بیشتری برایم به وجود آورد تا در «قلب یخی» نباشم. بی سلیقگی به حدی است که در قسمت آخر به جای موسیقی کارن همایونفر، موسیقی سریال مبتذل «عشق ممنوع» شنیده می‌شود.

نویسنده و طراح «قلب یخی» در بخش دیگری از گفتگوی‌اش با ایسنا تاکید کرد: ما دو سال از عمرمان را صرف «قلب یخی» کردیم و فکر می‌کردیم حرف‌های مهم و درستی می‌زنیم. سال هاست درباره‌ی خطر شبیخون فرهنگی گروه‌های زیرزمینی و گروه‌هایی حرف می‌زنیم که ممکن است خطراتی برای جامعه ما ایجاد کند. در این سریال ما سعی کردیم به سبک هالیوودی در یک قصه جذاب حرفمان را بزنیم. همیشه هم متهم شدیم که کارمان سفارشی بود. اگر «قلب یخی» سفارشی بود پس چرا قلع و قمع شد؟ منظور من فقط وزارت ارشاد نیست بلکه در خود گروه هم کسانی هستند که باعث این اتفاق می‌شدند، هر چند که حساسیت های وزارت ارشاد در نهایتش بود ولی فشارهای بیرون از ارشاد هم دست کمی نداشت.

او تصریح کرد: «قلب یخی» می‌توانست یکی از بهترین‌ها باشد، هر چند امروز هم با این وضعیت با هم شکل‌هایش قابل قیاس نیست ولی در نهایت نتوانستیم حرفمان را بزنیم. می‌خواستیم در قسمت‌های آخر، قصه مهدویت را برای جوانان امروز بگوییم. فکر می‌کردیم برای کسانی که در این جامعه هستند موضوع انتظار و پوچ بودن سپاه دشمن را با یک داستان امروزی مطرح کنیم اما مجموعه شرایطی که پیش آمد دلزدگی بدی ایجاد کرد وگرنه این سریال با همه پیچیدگی‌هایش و پخش فاجعه بارش خیلی موفق بود.

عنقا همچنین اذعان کرد: خود من به عنوان نویسنده و طراح «قلب یخی» چهار قسمت آخر را نمی‌فهمم و کار به قدری بی‌سلیقه است و ربط ماجراها بی هدف شده که موسیقی سریال «عشق ممنوع» که از یکی از شبکه‌های ماهواره‌یی پخش می‌شود روی آن دیگر آدم را متعجب نمی‌کند.

این نویسنده در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به برخی از کارهای سخیف که در نمایش خانگی ارائه می‌شود، گفت: چرا روی کار ما باید فشارهای زیادی از همه طرف وارد شود ولی این همه حساسیت در مورد کارهای سخیفی که در نمایش خانگی و تله‌فیلم‌هایی که هیچ ارزشی ندارد وجود ندارد. چرا ما نباید بتوانیم حرفمان را بزنیم. اگر من بچه مسلمان نتوانم درباره‌ی امام زمان حرف بزنم، چه چیز دیگری می‌توانم بگویم؟ در شهری که سی‌دی «ظهور نزدیک است» توزیع می‌شود و همه به آن اعتراض می‌کنند من نمی‌توانم حرف بزنم. اینها مجموعه چیزهایی هستند که من را مدیون خودم و مخاطب می‌کند.

او ادامه داد: ما می‌خواستیم یک کار درست انجام دهیم که نتوانستیم. اگر یک قصه پلیسی و عشقی را مطرح کنیم اشکالی ندارد ولی قصه‌ای مثل «قلب یخی» با سانسور مواجه می‌شود. در چنین شرایطی چیزی که دیدیم زباله‌ای بود که به نام «قلب یخی» در اختیار مردم قرار گرفت. این توهین به مخاطب و توهین به کارن همایونفر است که آهنگ «عشق ممنوع» روی کاری باشد که او موسیقی‌اش را ساخته است.

عنقا در بخش دیگری از صحبت‌هایش برای فصل سوم «قلب یخی» آرزوی موفقیت کرد و افزود: سید کمال طباطبایی یکی از بهترین تهیه‌کنندگان است و کار کردن با او برای من افتخار بود. لطیفی نیز یکی از بهترین کارگردان‌ها است اما نقد من به هیچ یک از آن‌ها نیست من به مجموعه شرایط اجتماعی نقد وارد می‌کنم و به سهم خودم از مخاطب عذرخواهی می‌کنم چون نتوانستیم چیزی را که باید، در اختیار مخاطب قرار دهیم؛ به جز پخش نامنظم و مسایل دیگری که به وجود آمد مخاطب از «قلب یخی» چیزی ندید. به همین دلیل حق مخاطب است که از او عذرخواهی شود. هر چند من در این اتفاقات مقصر نبودم از مخاطبان عذرخواهی می‌کنم و معتقدم «قلب یخی» همچنان چند سروگردن بالاتر از کارهایی است که در نمایش خانگی دیده شد و لطیفی و سید کمال طباطبایی به استانداردی رسیده‌اند که تا به حال نبوده است.

عنقا در بخش پایانی این گفت‌و‌گو در پاسخ به سوالی درباره‌ی آینده شبکه نمایش خانگی گفت: شرایطی به وجود می‌آید که سریال‌سازی در شبکه نمایش خانگی دچار جوان‌مرگی شود؛ البته احساس می‌کنم ممکن است سریال‌سازی نمایش خانگی به همان سمتی برود که تله‌فیلم‌هایش می‌رود برخی آدم‌ها احساس کردند منافعی وجود دارد که باید از آن‌ها بهره‌برداری کرد.

او با بیان اینکه شبکه نمایش خانگی رسانه‌ی به شدت قدرتمندی است تاکید کرد: خیلی وقت‌ها سریال‌هایی در نمایش خانگی توزیع می‌شود که به درد آن نمی‌خورد. یعنی تعریف سریال‌سازی در نمایش خانگی وجود ندارد و هر کس بر اساس سلیقه‌اش به سمت آن می‌رود.

او همچنین «پخش» را پاشنه آشیل نمایش خانگی دانست و با ذکر مثالی درباره‌ی سریال «قلب یخی» توضیح داد: تقریبا هر پخش‌کننده‌ای که در ایران بود، «قلب یخی» را پخش کرد. این به خاطر شرایطی است که نمایش خانگی در کشور ما دارد. اما باید توجه کرد که چند سریال می‌توانند در این شرایط قرار بگیرند. احساس می‌کنم با شرایطی که به وجود آمده سریال‌سازی در نمایش خانگی جوانمرگ می‌شود. من به عنوان کسی که در این فضا تجربه کسب کرده به آینده آن خوش‌بین نیستم و معتقدم بازار آشفته‌ای که وجود دارد فروش خوبی نخواهد داشت. کد خبر ۳۳۵

گفتگوی نویسنده با مهر

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۲ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • جناب فروتن عزیز
    دست کم سه بار در کامنتهایی در همین وبسایت جنابعالی از آغاز عرضه فصل دوم سریال عرض کرده بودم که سریال قلب یخی در همان فصل نخست از نظر داستانی کارش تمام شده بود و اصلا در فصل دوم هیچ لایه جدیدی به داستان اضافه نشد ولی متاسفانه ظاهرا دوستان شورای بازبینی حداقل در این مورد فقط خود را موظف به بررسی فرم کار عرضه شده دیده بودند و اصلا توجهی به جایگاه خود در حمایت از منافع مادی و معنوی مخاطب نداشتند و گر نه در همان اوان فصل دوم باید تذکرات لازم را به تیم تهیه کننده و نویسنده و کارگردان اثر برای اصلاح کارشان می دادند تا به قول آقای عنقا به جوانمرگی مبتلا نشود

    • اگر خدای ناکرده فصل سوم سریال ساخته نشد، نقد شکلی و محتوایی دو فصل اول را از دید کارشناسی نه ممیزی عرض خواهم کرد. خوشحالم فراافکنی نویسنده سریال عنقای عزیز شما را از ابراز نظر بازنداشته است.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید