روزانه های سینمایی

کمدی دستاویزی برای نقد اجتماعی

حقیقتش را بخواهید من موفق به دیدن فیلم«50 کیلو آلبالو» در هنگام اکران عمومی آن نشدم و به همین خاطر نمیدانم نسخه ای که این روزها در شبکه نمایش خانگی توزیع شده است، به عنوان نسخه بدل! چقدر با نسخه اصلی تفاوت دارد. تجربه به من می گوید فیلم در جزییات یعنی در پاره ای از دیالوگ ها و صحنه ها با جرح و تعدیل مواجه شده است و تغییرات به گونه ای نیست که فیلم را کن فیکون کرده باشند. به آن نشان که زمان نسخه ویدیویی از نسخه سینمایی چیزی در حد یکی دو دقیقه کمتر است. اگر این حرف عامیانه را بپذیریم که «تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها»، فرض را بر این می گذارم که با دقت نظر دوباره هیات ممیزی فیلم از تعابیری که می توانسته است تعریضی به کیان خانواده و حرمت زناشویی بزند پیراسته شده است و به همین خاطر آنچه که الان پیش روی مردم در نمایشگرهای خانگی است، خوشبختانه کمدی فانتزی نسبتاً سالمی است که موفقیتش در اکران را تا حد زیادی مرهون تبلیغات ماهواره ای باید دانست.«مانی حقیقی» اهل لاف زدن نیست و بعید است ادعای ساخت کمدی شاخصی را داشته باشد. کمتر منتقدی هم فیلم را اثر قابل اعتنایی در سینمای کمدی به حساب آورده است.

داستان فیلم «50 کیلو آلبالو» درست مانند دو گانه های «گشت ارشاد» و «نهنگ عنبر» شوخی با واقعیاتی است که به غلط نمی توان فیلم جدی در باره آنها ساخت و پرداختن به آنها هزینه بر است. نقد رفتار نهادهای نظارتی در برخورد با مردم و حتی متهمین موضوعی نیست که براحتی بتوان درباره آنها فیلم ساخت. مداخله و تجسس در حوزه خصوصی و احوالات شخصی آدم ها، بازجویی های غیرحرفه ای، برخوردهای متصلبانه و خشن، پرونده سازی، مخدوش بودن مرز جشن و شادی و محفل لهو و لعب، پنهان کاری و دورویی و اهمیت دادن به ظاهر آدم ها، جدی نگرفتن حقوق شهروندی و مسائلی از این دست، واقعیات و جلوه هایی از کژ رفتاری هایی هستند که با شدت و ضعف در تمام سال های سپری شده بختک وار بر حیات اجتماعی ما ایرانیان سایه افکن بوده اند. در همین فیلم «50 کیلو آلبالو» گره اصلی داستان از جایی آغاز می شود که «آیدا» به دلیل شناختی که از شخصیت بازجو با بازی « سیامک انصاری » دارد، چاره ای ندارد که به او دروغ بگوید و خودش و «داوود» (با بازی ساعد سهیلی) را در برابر یک کار انجام شده قرار بدهد. نمی خواهم نیت خوانی بکنم و بگویم «مانی حقیقی» با نفرت و کینه توزی تیپ بازجو را طراحی کرده است اما شک ندارم که صابون چنین برخوردهایی به تن او و یا کسانی که می شناخته، خورده است پس چه بهتر که با زبان طنز و مطایبه و با سپر ژانری به نام کمدی فانتزی انتقادش را برملا سازد.

در غیاب گفتمان جدی پیرامون آسیب های اجتماعی و لطماتی که به خاطر رفتارهای ناشیانه دستگاه های مسئول، به اعتماد عمومی وارد می شود و ظاهراً در بزنگاهی جز در مقطع تبلیغات انتخاباتی نمی توان بدان پرداخت! ساخت فیلم های طنز ولو سطحی و محض خنده، حکم سوپاپ اطمینانی را دارند که مانع از تشدید اعتراضات می شوند و می توانند با لطایف الحیل تبسمی را بر چهره های عبوس بنشانند.

پایمردی موسسه سینما ۲۴ را به عنوان تامین کننده فیلم برای دریافت پروانه نمایش این اثر باید ستود.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۵ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

    • به روایت دیگری حذف انجام شده حدود ده دقیقه است. در این روایت حذف صحنه های زیادی از درگیری در عروسی و ریخته شدن شربت آلبالوبر لباس داود مورد تاکید بوده است.

  • صحنه های حذف شده فیم پنجاه کیلو آلبالو به طرز ناشیانه ای انجام شده و از نظر ریتم تدوین به شدت به فیلم لطمه زده..به نظرم با یه نگاه خوب میتونستن یه تدوین مناسب برای صحنه های ابتدای فیلم انجام بدن..من چوناین فیلم رو ۳ مرتبه دیده بودم کاملا   متوجه ناشی گری دوستانی که این فیلم رو سلاخی کردن شدم..واقعا دوره و زمونه ی این کارها گذشته اما وزارت ارشاد ما هنوز درگیر این هستن که فلان سکانس چه مشکلی میتونه داشته باشه..واقعا اینا جزو مساءل پیش پا افتاده هست

  • آیا درسته که به مناسبت عید فطر قراره دو فیلم محمد ص و ماجرای نیمروز وارد شبکه نمایش خانگی بشه؟ 

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید