روزانه های سینمایی

شرکت های IPTV و VOD در خط شروع رقابت

سال گذشته پس از کش و قوس های زیاد، سرانجام ۵ شرکت ایرانسل با برند«لنز»، توسعه بهنگام غدیر با برند«آی سیما»، آسمان با برند«فام» وابسته به کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین (متعلق به ستاد اجرایی فرمان امام)، باران تلکام با برند«آیو» (متشکل از فناپ، آریا همراه، سام سرویس و مهندسی ایران برنا) و تراشه سبز( متشکل از چند عرضه کننده خدمات اینترنتی) به صورت رسمی مجوز اپراتوری تلویزیون اینترنتی را از سازمان صدا و سیما دریافت  کردند. با تغییرات مدیریتی صورت گرفته در رسانه ملی در اقدامی سوال برانگیز مجوزهای صادره بی اعتبار اعلام شدند و سایه ای از ابهام در مسیر فعالیت های پنج شرکت مزبور حاکم شد. 

چند روز پس از سیزدهمین اجلاس فناوری صدا و سیما که طی روزهای اخیر برگزار شد، خبر می رسد که پروانه فعالیت آزمایشی 5 مؤسسه خصوصی در زمینه راه اندازی تلویزیون تعاملی از سوی رئیس سازمان صدا و سیما به مدیران عامل پنج شرکت اپراتوری داده شده است.
به گزارش روابط‌عمومی صداوسیما، در این مراسم دکتر علی‌عسکری در سخنانی با اشاره به مأموریت سازمان صداوسیما در دور جدید مدیریتی، گفت: «هم‌اکنون زیرساخت‌های فنی انتشار صوت و تصویر فراگیر فراهم شده است که در این جلسه با صدور پروانه فعالیت اپراتورهای خدمات تلویزیون تعاملی مبتنی بر پروتکل اینترنتی، شاهد راه‌اندازی این سرویس توسط اپراتورها هستیم.  وی افزود: در سیستم تلویزیون تعاملی مخاطبان می‌توانند به‌ هرگونه محتوای صوتی و تصویری بارگذاری شده توسط سازمان صداوسیما و این شرکت‌ها از طریق اینترنت و توسط تلویزیون‌های هوشمند یا گیرنده‌های ست‌تاپ باکس و سایر ابزار متصل به شبکه دسترسی پیدا کنند. وی یادآور شد: در سیستم تلویزیونی تعاملی که بر بستر شبکه IP پیاده‌سازی می‌شود، مخاطب می‌تواند مثلاً از یک بانک فیلم، برنامه‌ای دلخواه را انتخاب و آن را در زمان موردنظر خود مشاهده کند. از این پس مخاطبان می‌توانند در کنار استفاده از سرویس سازمان صداوسیما با عنوان شیما از خدمات این شرکت‌ها که تحت عناوین فام، لنز، آیو، تیوا و شمیم ارائه می‌شود، بهره‌مند شوند.»

در همین رابطه «مهدی داوری»مدیر عاامل «تراشه سبز» با برند «تیوا» در گفتگویی گفته است: «ما آمادگی راه‌اندازی و ارائه خدمات پس از دهه فجر را داریم و از همان زمان این تلویزیون خصوصی قابل دسترسی خواهد بود.» به گفته او برنامه‌های ارائه شده درست مثل صداوسیما در همه زمینه‌ها خواهد بود: «این برنامه‌ها شامل تمام سلایق و طیف‌های مختلف می‌شود، برنامه‌های ورزشی، تفریحی، سرگرمی، آموزشی و…. از آن جمله خواهد بود و کاربران در واقع با یک تلویزیون خصوصی مواجه هستند. این‌ را هم بگویم که بانک VOD در واقع بخشی از برنامه‌هایی است که در این تلویزیون تعاملی در دسترس است.»(به نقل از آی سینما)

پیش از این در سال ۱۳۹۳ مقرر شده بود که شرکت های برنده مزایده Iptv می توانند به جز محتواهای موجود در آرشیو رسانه ملی، راساً اقدام به تامین محتوای اختصاصی کنند. با این فرض سال آینده رقابت پرشوری بین شرکت های «نمایش ویدیوی آنلاین» با مجوز از دستگاه های دولتی و دارندگان مجوز «آی پی تی وی» از صدا و سیما، برای جذب مخاطب رقم خواهد خورد. اگر قول وزیر ارتباطات در مورد اجبار شرکت های fcp برای ارائه ارزان ترافیک داخلی از هفته آینده عملی گردد، آنگاه افزایش مصرف رسانه ای از طرق یاد شده دور از انتظار نخواهد بود.

خاطر نشان می سازد، از بین پنج شرکت پیشین، نام شرکت «توسعه بهنگام غدیر با برند «آی سیما» به چشم نمی خورد و به جای آن نام شرکت «نشر الکترونیک ایران» وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی با برند«شمیم» دیده می شود.

 شرکت های «آی پی تی وی» با مجوز صدا و سیما در شرایطی آغاز به کار می کنند که هنوز تفسیرهای متفاوت و اختلاف حقوقی موجود بین دستگاهای دولتی و حاکمیتی مسئول در زمینه ماموریت های انحصاری رسانه ملی، به نتیجه روشنی نرسیده است. 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید