روزانه های سینمایی
سرانجام راهکارهای ساماندهی بازار تببین شد

سرانجام راهکارهای ساماندهی بازار تببین شد

به گزارش فارس، نشست خبری «تبیین راهکارهای عرضه مجاز آثار فرهنگی هنری» صبح امروز با حضور «سعید جابری انصاری» دبیر ستاد حمایت و صیانت از آثار فرهنگی و هنری، «سعید رجبی فروتن» مدیرکل همکاری‌های سمعی بصری و نمایش خانگی، «حمیدرضا نوروزی» رئیس اتحادیه ویدئو رسانه‌های ایران و «جواد انصاری» رئیس اتحادیه صنایع لوح‌های فشرده ایران در محل ستاد حمایت و صیانت از آثار فرهنگی هنری برگزار شد.

بنابراین گزارش، در ابتدای این نشست جابری انصاری با اشاره به پیشینه تأسیس ستاد حمایت و صیانت از آثار فرهنگی و هنری گفت: اولویت ستاد، بحث فرهنگ‌سازی در جامعه و خانواده‌هاست. در حقیقت باید خانواده‌ها به عنوان کسانی که مستقیماً با محصولات فرهنگی سر و کار دارند مراقب باشند که چه محصولات فرهنگی را خریداری می‌کنند و اگر جایی تخلفی را ملاحظه کردند بتوانند با اطلاع‌رسانی و بسیج عمومی فضای متخلفان را محدود کنند. برای این منظور تلفن گویای ۴۷۷۰۲ به صورت عملیاتی از چند روز آینده به همراه سامانه الکترونیکی ساماندهی و راه‌اندازی می‌شود.

 

‌* تشکیل گشت مشترک ستاد صیانت و حمایت با تعزیرات حکومتی

 

وی ادامه داد: البته ما پس از افتتاح مرکز بازسازی، شناسایی خوبی را در بازار انجام دادیم. در ضمن باید اعلام می‌کنم ما آمادگی داریم گشت‌های مشترک با تعزیرات حکومتی را تشکیل دهیم و از ظرفیت‌های هر دو مجموعه برای برخورد با متخلفان استفاده کنیم و ما روزهای آتی را در فضای توزیع آثار فرهنگی بدون تخلف و عاری از آلودگی مشاهده کنیم.

دیبر ستاد حمایت و صیانت از آثار فرهنگی در ادامه بیان داشت: این ستاد با همکاری پلیس امنیت و نیروی انتظامی جهت ساماندهی شبکه‌های پخش محصولات نمایش خانگی و جایگاه‌های عرضه‌کننده محصولات نمایش خانگی مواردی چند را در سراسر کشور به اجرا در خواهد آورد.

وی در ادامه افزود: توزیع و پخش محصولات نمایش خانگی از این به بعد فقط توسط مؤسسات ویدئو رسانه و شبکه‌های پخش مجاز اعلام می‌شود. در ضمن پخش مجاز اعلامی توسط مدیریت سمعی و بصری وزارت ارشاد که دارای مجوز از وزارت بازرگانی و اتحادیه ویدئو رسانه ایران ‌باشد، قابل انجام است. بنابراین توزیع و پخش محصولات نمایش خانگی توسط سایر شرکت‌ها غیرمجاز بوده و با متخلفان برخورد خواهد شد و ما اجرای این طرح از اول بهمن‌ماه سال جاری شروع کرده‌ایم.

 

‌* ارائه کارت شناسایی صادره از اتحادیه به مراکز توزیع الزامی است

 

جابری‌انصاری در ادامه اظهار داشت: تمام متصدیان فروش مؤسسات ویدئو رسانه و شبکه‌های پخش باید دارای مجوز فعالیت از اتحادیه ویدئو رسانه ایران باشند. ارائه کارت شناسایی صادره از اتحادیه در زمان توزیع محصولات، به جایگاه‌ها و بازرسان از پانزدهم بهمن الزامی شده است.

وی در ادامه تشریح کرد: برای تمامی فروشگاه‌های عرضه محصولات نمایش خانگی کارت نمایندگی مجاز عرضه نمایش خانگی به همراه استیکر آن صادر می‌شود و مؤسسات ویدئو رسانه و شبکه پخش فقط مجاز هستند به جایگاه‌های دارای هویت و کارت نمایندگی محصول ارائه کنند. البته این طرح در دست اقدام بوده و فاز اول آن تا پایان سال برای تمامی فروشگاه‌های عرضه‌کننده استان تهران کارت صادر خواهد کرد و در فازهای بعدی در سایر استان‌ها به اجرا درخواهد آمد.

دبیر ستاد حمایت و صیانت از آثار فرهنگی هنری ادامه داد: پیرو این اقدامات بازرسان این اتحادیه و ستاد حمایت و صیانت از محصولات فرهنگی هنری با هرگونه عرضه محصولات توسط شرکت‌های پخش غیرمجاز و یا متصدیان فروش بدون کارت شناسایی صادره از اتحادیه برخورد خواهند کرد.

 

‌* صدور هولوگرام ستاد حمایت و صیانت از آثار فرهنگی برای تمامی آثار تا فرودین ۹۱

وی ادامه داد: برای تمامی آثار مجاز ‌هولوگرام ستاد حمایت و صیانت از آثار فرهنگی، هنری تا فرودین‌ماه سال ۹۱ صادر می‌شود و به آثار الصاق خواهد شد. این هولوگرام  شناسه عرضه آثار محسوب شده و آثار فرهنگی هنری بدون این هولوگرام غیرمجاز محسوب می‌شود.

دبیر ستاد حمایت و صیانت از محصولات فرهنگی هنری در پایان گفت: تعاملاتی با مدیرکل ارشاد استان‌ها انجام شده تا استان‌ها بتوانند با معرفی یک نماینده عرضه محصولات را ساماندهی کنند.

در ادامه این نشست، حمیدرضا نوروزی بیان داشت: باید بگویم ستاد حمایت و صیانت از محصولات فرهنگی تعامل خوبی با اتحادیه‌های مرتباط با این موضوع، برقرار کرده است. طرح‌های ساماندهی برای شبکه پخش در طول ۲ ماه در اینجا به اطلاع رسانده می‌شود.

وی ادامه داد: شرایط بازار نمایش خانگی از سال ۱۳۸۵ به صورت مطلوبی در ویدیو کلوپ‌ها انجام می‌شد اما پس از آن با ورود محصولات به داخل سوپرمارکت‌ها و سایر جایگاه‌های عرضه علاوه بر ویدیو کلوپ‌ها با شروع به فعالیت شرکت‌های پخش مویرگی و گرفتن اعضا از بازار سنتی شروع شد.

رئیس اتحادیه ویدیو رسانه‌های ایران در ادامه بیان داشت: تیراژ تولید و فروش محصولات نمایش خانگی عرضه محصولات در سوپرمارکت‌ها و سایر جایگاه‌ها سهل‌الوصول شدن خرید محصولات، شروع تبلیغات‌های تلویزیونی و محیطی برای محصولات نمایش خانگی و اطلاع‌رسانی به مصرف‌کننده و ایجاد شرکت‌های پخش مویرگی بزرگ و اشتغالی‌یابی در این صنف از دستاورد توسعه بازار نمایش خانگی بود.

وی در ادامه افزود: اما پس از ۲ سال مشکلاتی به دلیل توسعه بازار به وجود آمد و ورود انواع مختلف فیلم‌های سینمایی، تله‌فیلم انیمیشن و … آن هم بدون ممیزی، کنترل و مدیریت به داخل فروشگاه‌ها همچنین مواجه شدن مصرف‌کننده با انواع مختلف فیلم‌ها بدون استند و طبقه‌بندی مناسب و سردرگمی آن‌ها، بی‌اعتمادی مصرف‌کننده در اثر خرید یک سری فیلم‌های نامناسب عرضه عمومی باعث شد که نارضایتی بین مصرف‌کننده، تولید‌کننده و توزیع‌کننده ایجاد شود.

نوروزی ادامه داد: در ضمن عدم پایببندی ویزیتورهای بسیاری که در این صنف ورود کرده بودند در تعویض کالا و جمع‌آوری محصولات قبلی و مهم‌تر از همه توزیع محصولات غیرمجاز در سوپرمارکت‌ها بدون اینکه صاحب فروشگاه بتواند آن را از محصول مجاز تشخیص دهد به علاوه شرکت‌های پخش زیرپله‌ای و متفرقه و همچنین افزایش حجم مرجوع محصولات توزیع شده کاهش تیراژ فروش  همه این‌ها اختلالاتی بود که در بازار توزیع ایجاد شد.

نوروزی در ادامه تشریح کرد: ما ۵ ماه گذشته، شورایی با همراهی اداره کل همکاری‌های سمعی و بصری نمایش خانگی، آقایان فروتن و سماوات، آقای عباسیان؛ مدیرعامل رسانه‌های تصویری، آقای زم؛ رئیس انجمن ویدیو رسانه کشور و رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان لوح فشرده به نام شورای هماهنگی جهت ساماندهی نمایش خانگی ایجاد کردیم.

وی در ادامه افزود: این شورا در ابتدا به موضوع ساماندهی پخش پرداخت و نتایجی را حاصل کرد.

 

‌* ۲۰۰ ویزیتور در تهران کارت شناسایی دریافت کردند

رئیس اتحادیه ویدئورسانه‌های ایران در ادامه گفت: تشکیل این شورا نتایجی چون ایجاد کمیته پخش در اتحادیه ویدئو رسانه‌ای ایران با حضور شرکت‌های اصلی پخش در ایران، مشخص کردن شرکت‌های پخش مجاز این صنف و درآوردن شاخه‌ها و استانداردها برای شرکت‌های پخش جدیدی  که می‌خواهند وارد این عرصه شوند. البته با هماهنگی وزارت بازرگانی و وزارت ارشاد اخذ مجوز شرکت‌های پخش جدید از اتحادیه ویدیو رسانه‌های ایران قبل از شروع فعالیت الزامی می‌‌باشد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از نتایج، شناسایی تمام متصدیان فروش در این صنف و صدور کارت شناسایی از طرف اتحادیه است، به طوری که در حال حاضر بیش از ۲۰۰ ویزیتور در تهران کارت شناسایی دریافت کردند، هماهنگی با اتحادیه سوپرمارکت‌ها و لبنیات و سایر اتحادیه‌های مرتبط جهت ساماندهی ورود محصولات خانگی به سوپرمارکت‌ها و همچنین شناسایی تمامی فروشگاه‌های فعال در زمینه عرضه نمایش محصولات خانگی که در حال حاضر صدور پروانه نمایندگی آن‌ها در سطح تهران وجود دارد، طراحی استیکر مخصوص جهت نصب روی شیشه فروشگاه برای شناسایی و مشخص کردن جایگاه‌های عرضه مجاز نمایش خانگی و در آخر هماهنگی با ستاد حمایت و صیانت از آثار فرهنگی و هنری جهت برخورد با متخلفان از نتایج تشکیل این شورا بود.

نوروزی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون ۱۲ هزار فروشگاه در استان تهران شناسایی کردیم تا کارت شناسایی برای آن‌ها صادر شود.

در پایان این نشست فروتن اظهار داشت: در چارچوب قوانین و با توجه به مطالعات زیادی که در این خصوص صورت گرفته است، ما پیش‌بینی می‌کردیم با توسعه بازار محصولات فرهنگی اختلالاتی در بازار توزیع به وجود آید و آنچه که امروز به عنوان ساماندهی این اختلالات می‌بینیم حاصل کار  دست‌اندرکاران که کاملاً در ارتباط محسوس با این فضا بودند، است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون در آستانه تحویل سال با رونقی در شبکه پخش خانگی مواجه هستیم و به نظر می‌رسد آغاز این طرح کمک می‌کند هرگونه تخلف در شبکه پخش خانگی مرتفع شود و مطمئنا آقای نوروزی این قول را به دوستان داده‌اند در صورت موفقیت این طرح، اجرای طرح در کلیه نقاط ایران انجام شود.

در ادامه نشست جواد جابری در پاسخ به این سؤال که در جهت کیفی‌تر شدن آثار ارائه شده، آیا از لوح بلو ری نیز استفاده می‌شود یا خیر، گفت: هنوز تکنولوژی این صنعت به ایران نرسیده است، در ضمن در خصوص امنیت و قفل‌گذاری آثار نیز باید بگویم ما برای لوح‌های فشرده CD و DVD قفل می‌گذاریم اما این قفل‌ها توسط متخلفان شکسته می‌شود.

جابری انصاری در پاسخ به این سؤال که آیا در خصوص دانلود و بحث فضای مجازی برای حفاظت و صیانت از آثار فرهنگی راهکاری اندیشیده‌اید یا خیر، گفت: ما با مرکز رسانه‌های دیجیتال صحبت کرده‌ایم و این مرکز در صدد یافتن راهکارهایی برای ساماندهی وضعیت دانلودها و یا اشتراک‌گذاری در ایران است.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۲ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید