روزانه های سینمایی

۴ شهریور نقطه عطف سینمای ایران

ساکنان ۴۵ شهر کشور روز چهارم شهریور این فرصت را پیدا می کنند تا بر پرده سپید سینماهای شهرشان سیمای نورانی کودکی پیامبر را ببینند و با قصه شیرینی که مجیدی برای نمایش دوران کودکی پیامبر رحمت سرانداخته است، هم نوایی کنند. همزمان در کانادا و در افتتاحیه جشنواره فیلم مونترال دیدگان زیادی به پرده دوخته می شود تا کنجکاوانه روایت هنرمندانه یک فیلمساز مسلمان ایرانی را در باره آخرین پیامبر الهی ببینند و پاسخ عملی او را به هتاکان و کسانی که به ساحت حضرتش اسائه ادب کرده و می کنند، داوری کنند.

حوادث تاریخی زیادی همزمان با ولادت و کودکی محمد بن عبدالله(ص) رقم خورده است و ظرف زمانی حدوداً سه ساعته فیلم بر آن است تا گزینش منطقی و معناداری از این رخدادها ارائه دهد. پخش مستقیم گفتگوی رسانه ای کارگردان فیلم از سوی شبکه خبر سیما نشان از آن دارد که تحول فرهنگی سینمایی بزرگی در راه است و هیچ بعید نیست با پوشش خبری و تبلیغی فیلم از سوی شبکه های رادیویی و تلویزیونی، رکورد کم سابقه ای در حضور تماشاگران سینماها رقم بخورد. این اتفاق بی شک برای مسلمانان منطقه و جهان نیز تامل برانگیز خواهد بود و بر حلقه مشتاقان تماشای فیلم در آینده خواهد افزود. به موجب پیش بینی های صورت گرفته برای نخستین بار دو گروه سینمایی محمد را در سینماهای زیر مجموعه و آزاد اکران خواهند کرد و سالن های تجهیز شده ادارات ارشاد در شهرستانها همزمان با این فیلم افتتاح خواهند شد. نمایش عمومی محمد می تواند برکات مادی و معنوی زیادی را برای جوامع اسلامی به همراه آورد و تصویر خشن و سبعانه ای که سپاهیان سلفی و تکفیری از اسلام و مسلمانی به نمایش گذاشته اند، بی رنگ سازد.

تجربه نمایش محمد برای دست اندرکاران سینمای ایران در بخش های مختلف دولتی و خصوصی گرانبها خواهد بود و می تواند بار دیگر آنان را به اهتمام بیشتر برای سرمایه گذاری در آثار عمیق و فاخر فرهنگی به معنی واقعی کلمه ترغیب کند.

محمد در نیمه سال گشاینده فصل تازه ای برای نمایش مقتدرانه ظرفیت های سینمای ایران و عوامل فنی و هنری آن است. سینمایی که استحقاق دریافت اعتبارات و تسهیلات بیشتری را دارد. محمد که بیاید، خدا را چه دیدی شاید بعد دو سال قفل بسته شورای عالی سینما هم با نام رمز محمد گشوده شود.!

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۴ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • مجموعه ی متفاوت سریال شهرزاد بزودی در شبکه نمایش خانگی سراسر کشور عرضه می شود .
    برای دیدن شهرزاد عجله نکنید ! ما متفاوت از آنچه که تاکنون در شبکه خانگی دیده اید می آییم .
    آدرس لینک :
    https://instagram.com/p/6kyuZOvr_H/?taken-by=shahrzadseries
    مجموعه شهرزاد به زودی …!

  • با عرض سلام مجدد .
    باز هم موازی کاری و ساز خود را نواختن! باز هم جمع شدن عده ای از فعالان و دلسوزان شبکه نمایش خانگی زیر یک چتر جدید به خاطر قبول نداشتن چترهای دیگر! باز هم …
    آقای فروتن عزیز ، نظر شما درباره تاسیس ” کانون موسسات نمایش خانگی ” چیست؟ هشت شرکت تاسیس کننده این کانون (که مدیران شرکت قرن ۲۱ نقش اصلی را در جمع کردنشان داشته اند) ظاهراً قصد جدا شدن از اتحادیه را ندارند اما به نظر می رسد اتحادیه قادر به پاسخگویی به برخی خواسته ها و نیازهای آنها نیست و به همین دلیل این هشت موسسه که خود را حرفه ای تر و قانون گرا تر از موسسات دیگر می دانند برای پیگیری مطالباتشان دست به تاسیس این کانون زده اند (درست مثل اقدام فروشگاه های توزیع کننده اصفهان که بعد از دست دادن کنترل اتحادیه ، مجمع نمایندگان توزیع را با این عنوان که مطالباتشان با فروشگاه های خورده پای محلی متفاوت است تاسیس کردند!) .
    البته بحث بنده این نیست که حق با چه کسی است ، نظر بنده همان نظری است که صدها بار گفته ام : تا همدلی و اتحاد در شبکه شکل نگیرد روند مثبتی بر کلیت آن شکل نخواهد گرفت! .
    اما آیا وقتی اتحادیه نتوانسته ارشاد را به تحرک مثبتی وادار کند ، کانون خواهد توانست؟ امروز صبح پیش یکی از همکاران بودم و این بحث را پیش کشیدم آن بنده خدا گفت دلیل تحرکات قرن برای تشکیل کانون این است که این شرکت می خواهد از قراردادهایی که برای خرید کپی رایت عناوین (بخصوص انیمیشن) با طرف های خارجی بسته صیانت نماید زیرا از نظر اتحادیه و مراجع صدور مجوز ارشاد این قراردادها حقی برای شرکت ها ایجاد نمی کنند و صرفاً شرکتی که ابتدا درخواست صدور مجوز توزیع داشته باشد را در اولویت قرار می دهند! البته از نظر این همکار ، کار شرکت قرن ۲۱ آب در هاون کوبیدن است چون قراردادهایی که این شرکت و امثالهم با طرف های خارجی می بندند در ایران اعتباری ندارند و هرکس زودتر بجنبد برنده است . اما نظر بنده این است که اصلاً چرا باید اینطور باشد؟ به فرض هم که ایران عضو کنوانسیون برن نباشد ، کافی است این قراردادها را در مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد کشور به ثبت برسانند تا از نظر قانونی کاملاً محق و پیگیر مقابله با متخلفان باشند . اما از آن طرف که فکرش را بکنید آنقدر بازار بی در و پیکر است و سازمان های نظارتی کم بنیه هستند و تشکیلات اداری برای پیگیری قضایا بروکراسی بازی راه می اندازند که تا مدیر موسسه مربوطه بخواهد از حقش دفاع کند حداقل چند ماهی (البته در خوش بینانه ترین حالت!) از دست می دهد و این یعنی میلیاردها تومان ضرر به آن موسسه .
    اینطور که بنده شنیده ام موسسه قرن ۲۱ پول زیادی بابت کپی رایت انیمیشن هتل ترانسیلوانیا ۲ (که حدود یک ماه دیگر اکرانش آغاز می شود) پرداخته و تمام این به آب و آتش زدن ها برای این است که قبل از در آمدن دوبله پرده ای آن انیمیشن از پستو خانه های موسسات آب زیر کاه! ، اوضاع کنترل و نظارتی بازار را رو به راه کرده باشد!

    • ثبت مستندات خرید فیلم خارجی به اسم رایت ، شبه رایت یا در قالب هر گونه قرارداد توافقی، در دفتر مالکیت معنوی وزارت ارشاد بسیار پیشنهاد خوبی است.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید