روزانه های سینمایی

این تک است یا تک خوری!؟

روند نمایش فیلم های روز سینمای جهان اعم از انیمیشن و رئال در بعضی پردیس های سینمایی تهران در حال تبدیل شدن به یک سنت است. نمایش نسخه دوبله شده فیلم های پرفروش در گیشه جهانی مانند home و نسخه سینمایی لاک پشت های نینجا، آخرین اقدام از این دست بود که هفته گذشته در پردیس سینمایی کوروش صورت گرفت. طی سال های اخیر صدها عنوان فیلم در قالب دهان پرکن سینما تک(cinematek) در دو پردیس سینمایی تهران به نمایش در آمده است و بطور طبیعی مشتاقان زیادی برای تماشای آنها هزینه کرده اند. جالب آنکه دوبله همزمان انیمیشن های روز جهان در این پردیس ها منحصر به دوبلورهای جوان نماند و پای دوبلورهای انجمن گویندگان را نیز به سالن ها باز کرد.

تشکیل سینما تک در کشورهای مختلف اصول و قوانینی دارد که البته رعایت آنها در کشورما که عضو کپی رایت جهانی نیست، الزام آور نیست اما ادامه روند موجود به خلق انتظارات مشابهی در دیگر پردیس های سینمایی در تهران و شهرستانها می انجامد؛ چه در غیر اینصورت شائبه انحصار طلبی قوت می گیرد و به بهای بهره مند شدن عده ای خاص، جمع بیشتری دست شان از این امتیاز ویژه کوتاه می ماند.

در هفته گذشته دو انیمیشن پرمخاطب خارجی(اصطلاخاً میجر) در طرح شب های نقره ای به نمایش درآمدند تا عوائد آن صرف صندوق بیمه بیکاری سینماگران شود، سوال اینجاست که آیا نمایش اینگونه آثار برای اهداف خیرخواهانه دیگری نظیر کمک به زندانیان دیه، بیماران صعب العلاج، تامین جهیزیه عروس، پول پیش برای اجاره خانه، تامین هزینه پرداخت مهریه به محکومان دربند و …ادامه خواهد یافت!؟

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۳ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید