روزانه های سینمایی

میهمانی زیر چتر همدلی

در هفته اول ماه رمضان قبل از اینکه دبیرخانه جامعه صنفی تهیه کنندگان سینمای ایران دعوتنامه های ضیافت افطار را به نشانی گیرندگان آنها ارسال کند، مقدمات این ضیافت روحانی و صمیمی فراهم شده بود و تهیه کنندگان سینما فارغ از تشکل های مختلفی که عضو آن بودند، هم قسم شده بودند تا برای رسیدن به هدف های مشترک از هیچ امری فروگذار نکنند.

جامعه صنفی تهیه کنندگان سینما که تا سال پیش مرزبندی روشنی با سایر تشکل ها داشت و اعضایش بارها در موضعگیری های رسمی اختلاف نظرشان را با سایر همکاران تهیه کننده برملا ساخته بودند، این بار به دور از هیاهوهای سیاسی و نگاه جانبدارانه به آمد و رفت دولتمردان، در تجدید نظری اساسی ندای وحدت سر داد و فضای معنوی ماه رمضان را بهترین فرصت برای همگرایی صنفی دانست.

دقایقی مانده به افطار میزبانان در هول و ولای این بودند که آیا دعوت صورت گرفته با پاسخ مثبت همکاران شان روبرو می گردد یا خیر؟ هر چه زمان به جلو می رفت و بر تعداد مهمانان افزوده می شد، دل آنها قرص تر می شد که کار خوب و نیت خیرخواهانه بی جواب گذارده نمی شود. از فردای آن روز تهیه کنندگان زیادی که حلاوت مهمانی افطار را هنوز احساس می کردند، در گفتگوهای مختلفی از فضای همدلی پدیدار شده ابراز رضایت کردند و هر یک به سهم خود بر تقویت اتحاد و تشریک مساعی حول منافع مشترک صنفی و اعتلای سینمای ایران تاکید نمودند.

هنوز رمضان به نیمه نرسیده است و صنوف مختلفی فرصت دارند تا در شولای رحمانی این ماه گردهم آیند و با کنار گذاردن اختلافات و اغراض شخصی، زمزمه وحدت را طنین انداز گردند.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۲۶ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • این فیلم را در سینما نبینید!!

    گینس(محسن تنابنده)
    میانگین امتیاز منتقدان پیج @نقد فیلم های روز سینما: ۴%

    یک کمدی بسیار نازل و سطح پایین و پایین تنه ای که سخیف ترین انتظارات بیننده را مورد هدف قرار میدهد.فیلمی که نه تنها کمدی نیست بلکه مشمئز کننده ترین محصول سالیان اخیر سینمای ایران است.اخراجی ها۳ در مقابل این فیلم همانند همشهری کین از نظر ساختار سینمایی است.به عنوانت مشت نمونه خروار استفاده از دیالوگی این چنینی از سوی تنابنده: وقتی حرف از منافع ملی است شلوارمان را هم باید بدیم بره!

    • بله
      شما و امثال شما باید از فیلم آقای ده نمکی دفاع کنید…
      از همون اول میشد این موضع گیری ها رو از جانب شما تصور کرد…
      شما اول اون سکانس اخراجیها ۱ را که بوی باقالی فضای جبهه را عطرآگین میکنه و اعلام میشه عراق بمب شیمیایی زده را مرور کن بعد بیا واسه ما در باره گینس آقای تنابنده اظهار نظر کن…
      به شما پیشنهاد میدم اینو بخونید تا ماهیت اصلی این مخالفتها رو بدونید:
      http://mahdi-73.blogfa.com/post/7

      این حرفها و اظهار نظر ها از اتاق فکر دلواپسان به بیرون درز کرده…آنها پس از از رییس جمهور پاداش نگیرید! اینبار به فکر ضربه زدن به اولین فیلم محسن تنابنده هستند…

      آقای فروتن لطفا این کامنت را منتشر کنید…

      • آقای سید محمدی عزیز ، بنده آخرش نفهمیدم مشکل شما با باقالی چی هست؟! اصلاً کلاً اون سکانس رو فراموش کنید و به یک چیز دیگر در اخراجی ها گیر بدهید! تازه امیر خان لحن کلامشان اینطور است که ” با اینکه اخراجی ها ۳ فیلم بدی است ، پیش گینس شاه می شود! ” حالا باید دید واقعاً چی از آب در آمده؟!
        اما باز هم می گویم که شما باید مطالعه تان از خاطرات جنگ را گسترش بدهید . بنده شخصاً نظرم این است که رزمندگان شهرستانی کمتر از رزمندگان تهرانی کتاب خاطراتشان را عامیانه و خودمانی می نویسند اما رزمندگان تهرانی (بخصوص از نوع جنوب شهری) خودمانی تر هستند و در کتاب هایشان باقالی هم پیدا می شود!!!

        • آقا امین
          نه تنها در آن سکانس از اخراجیها ۱ بلکه در اکثر فیلم های آقای ده نمکی به نظر من ۷۰ در صد فیلم مبتذال است و تنها ۳۰ درصد فیلم هایشان مفاهیم اخلاقی دارد…
          برای من جالبه وقتی یک فیلم با همچین حالت هایی از طرف فردی هم تفکر شما ساخته میشود شما مشکلی در آن نمیبینید ولی وقتی فردی که بعضی عقایدش با شما متضاد است همچین فیلمی میسازد شما اینگونه مانند امیرخان آن را میکوبانید…
          اگر آن سکانس باقالی را بگذریم که انگار در فیلم گینس هم بارها تکرار میشود … دیالوگی در فیلم اخراجیها میبینیم که بی شباهت به دیالوگی از گینس نیست … مثلا:مواظب سیمها و مینها باشید… که بایرام لودر آن را اگر اشتباه نکنم سیما و مینا میشنود…
          در گینس هم میگویند:تو کانکس شما سیمها لخت نیست؟…که میشود این سیمها را هم سیما برداشت کرد…
          اما نقدهایی درمورد این فیلم خوندم که نوشته بودند فیلمنامه درست حسابی نداشته است…اولا باید توجه داشت این فیلم اولین کارگردانی آقای تنابنده است…دوما اینکه در این تک صدایی موجود در جامعه از طرف (به قول دکتر روحانی یک عده اقلیت) جا دادن همچین مفاهیمی و جملاتی درمورد وضع سیاسی جامعه خود جای بسی تقدیر از آقای تنابنده دارد…
          درضمن اگر شما میگویید بعضی از مشکلات جامعه نباید در فیلم ها پرداخته شود و آن را سیاهنمایی میدانید … پس بعضی واقعیت ها مانند همین باقالی که در جبهه وجود داشته اند هم نباید به آن پرداخته شود چون بدآموزی دارد…

          • الآن سحر هستش من این مطالب رو دیدم من اخراجی های ۳ رو فیلم نمیدونم که بخوام با چیزی مقایسه بکنم اما مثال فیلم بد دم دست همین فیلم نما اخراجی ها۳ بود دوست من مهدی جان این نقد ها همه جانبه از طرف همه هستش چون گینس مشکل داره ! نگاه سیاسی در نقد رو بشور بگذار کنار من با محسن تنابنده مشکل ندارم همان طور که با پایتخت ۴ مشکل ندارم البته حرف دارم اما مشکل ندارم!

  • چرا کسی به مشکل اصلی فیلم گینس که به مسخره گرفتن یک فرد مبتلا به سندروم داون است، اشاره ای نمیکنه؟

  • امیر جان
    نمیشه نگاه سیاسی رو در این موضوع ها شست و گذاشت کنار…
    چون عده ای پشت این ماجراها هستند که به یک جریان سیاسی خاص متصل هستند…
    چرا اول نهنگ عنبر ، سپس از رییس جمهور پاداش نگیرید و حالا گینس؟
    عجیب نیست براتون که چرا به یکباره این همه هجمه درباره فیلم های روی پرده آغاز شده است؟

  • با عرض سلام مجدد .
    آقای سید محمدی عزیز ، شما دارید مثال مع الفارق می زنید! اولاً بحث ابتذال و بحث سیاهنمایی دو بحث کاملاً جداگانه هستند . دوماً بنده قبلاً هم گفته ام که آقای ده نمکی را هنرمند فیلمساز نمی دانم! آقای ده نمکی یک ایدئولوژیست است که صنعت فیلمسازی را برای انتقال پیام هایش انتخاب کرده ، وگرنه فیلم هایشان از نقطه نظر هنری ارزش چندانی برای بررسی ندارند و فقط همان قسمت اول اخراجی ها بود که توانست به عنوان یک فیلم جریان ساز جایی در تاریخ سینمای ایران برای خودش دست و پا کند و بقیه آثارشان به مرور فراموش خواهند شد! اما در اینکه یک سری از شوخی های فیلم های ایشان ریشه در واقعیت دارد شکی نیست! باز هم می گویم که مطالعه تان را گسترش بدهید چون بچه های جنوب شهر تهران در جبهه به لات بازی و اینجور شوخی ها معروف بودند! بوده رزمنده ای که وقتی در جمع دعا می خوانده و به عبارت حور العین می رسیده ، کلی ادا و اطوار در می آورده و همان هم شهید شده! بوده رزمنده ای که پای تلوزیون برای اذیت کردن همرزمش مرتب کانال را عوض می کرده به کانال های آن طرفی ، و همان هم شهید شده! بوده رزمنده ای که چون برادرش فرمانده بوده لات بازی در می آورده اما تا می گفتند شکایتت را به برادرت می کنیم به گریه و زاری می افتاده ، و همان هم شهید شده! و بوده رزمنده ای که در پادگان دو کوهه جلوی ساخت زورخانه توسط شهید سعید طوقانی و شهید عباس دائم الحضور را به اسم جلوگیری از رواج لات بازی و فساد گرفته و حالا یک شغل پشت میزی عالی در فلان سازمان دارد!

    • آقا امیر و آقا امین…
      من هرچه بگویم شما دوباره حرف های خودتان را میزنید…
      اصلا بهتر است این بحث را همینجا تموم کنیم…
      امیدوارم مردم همانطور که از میزان فروش نهنگ عنبر معلوم است از از رییس جمهور پاداش نگیرید! و گینس هم حمایت کنند…
      بی شک همانگونه که شهرداری تهران درباره فیلم نهنگ عنبر تسلیم خواسته های مردم شد … نشان داد اگر مردم بخواهند کاری بکنند هیچ کس و هیچ جریانی نمی تواند در مقابل آنان بایستد…

      • نهنگ عنبر فیلم طنز خوب وقابلیه…فیلم رو بد بگی بیشتر میبینن با مردم صحبت بکن دراومدن راضی بودن یا نه از جنبه سینما حرف بزن نه شهرداری و سیاست چی میگن !

  • آقا امیر
    خود شما نو همین کامنت اول اشاره کردید به این دیالوگ:وقتی حرف از منافع ملی هست حتی شلوارمون هم باید بدیم بره!
    آیا دیالوگ از این بهتر از این فیلم پیدا نکردید؟
    به نظر شما با مطرح کردن این دیالوگ این سوتفاهم پیش نمیاید که انتقاد شما سیاسی است؟

      • اگر فیلمی برای یک گروه سیاسی ساخته نمیشود پس چطوری قلاده های طلا برای یک جریان سیاسی و عصبانی نیستم هم برای یک جریان سیاسی دیگر ساخته میشود؟

        • سر یک موضوع سیاسی که خسارت زد به کشور از همه نظر دو نفر فیلم ساختن یکی پرداخت به سرویس اطلاعات و ضعف های وقتش-دیگر روو هم ندیدی اونا تایید نکردن و جفتشون برای قشری خاص نبودن

        • در یکی از صحنه های فیلم، دیالوگی می شنویم با این مضمون که : « می خواستم بدونم توی کانکس شما سیما لخت نیست؟! » که در واقع اشاره به سیم دارد اما تماشاگر می داند که یک شخصیت زن در فیلم وجود دارد که نامش سیما است! از این دست دیالوگ های عجیب و غریب در « گینس » به فراوان یافت می شه « گینس » احتمالا تا امروز ناامید کننده ترین تجربه نویسندگی و کارگردانی محسن تنابنده بوده « گینس » نه فرم دارد و نه محتوا-صرفا مجموعه ای از شوخی های مربوط به پائین تنه و گاز معده را به کار می بندد تا بلکه از این طریق بتواند مخاطبش را بخنداند. « گینس » می تواند یک مثال خوب برای کمدی ابتذال در سینمای ایران باشه

  • با عرض سلام مجدد .
    دوستان ، شرمنده بنده از بحث جا موندم ، دیروز بعد از ظهر نتونستم بیام سر کار . خب ، کجا بودیم؟! … آها!!! آقای سید محمدی عزیز ، شما که می گویید ما فقط داریم از جناح خودمان به قضیه نگاه می کنیم ، خب شما هم بجای اینکه از جناح خودتان به قضیه نگاه کنید و بپرسید ” عجیب نیست براتون که چرا به یکباره این همه هجمه درباره فیلم های روی پرده آغاز شده است؟ ” یک بار هم از خودتان بپرسید ” چرا به یکباره این همه فیلم های مورد دار و دارای حاشیه وارد جدول اکران شده اند؟ ” راستش را بخواهید با این حجم از فیلم های جنجالی و پر حاشیه ، یک فرضیه غیر جناحی به ذهن بنده خطور کرده است! پارسال بعد از جشنواره فجر صدای همه منتقدان از چپ و راست در آمده بود و داشتند برای سینمای سال ۹۴ فاتحه می خواندند ، اما حالا ظاهراً اوضاع چندان بد نیست و خیلی ها راضی هستند! فکر می کنم حجم بالای اکران فیلم های حاشیه داری که بعضاً چندین سال توقیف بوده اند فقط برای گرم نگه داشتن تنور سینماست و بس! تازه قرار است بزودی اکران رستاخیز هم شروع شود! فقط امیدوارم این یک راهکار موقتی باشد و جشنواره فجر ۹۴ اوضاع را متفاوت کند که اگر جشنواره فجر ۹۴ هم وضعیت جشنواره ۹۳ را داشته باشد دیگر بعید می دانم برای سال ۹۵ فیلم جنجالی مهمی در چنته مدیریت سینما مانده باشد!

    اما یک نکته دیگر! بنده مخالف نظر کسانی هستم که می گویند عدم پخش یا پخش تیزرهای تبلیغی فیلم ها از شبکه های صدا و سیما روی فروش فیلم تاثیر مستقیم دارد! نمونه اش همین فیلم یاسین که با وجود تبلیغات فراوان نتوانسته فروش چندانی داشته باشد! می دانید دلیلش چیست؟ الان جامعه ایران از نظر تلوزیونی به دو طیف تقسیم شده است! یک طیف کسانی هستند که بیشتر وقتشان پای تلوزیون به تماشای شبکه های صدا و سیما می گذرد و کمتر به شبکه های ماهواره ای علاقه نشان می دهند یا اصلاً ماهواره ندارند و طیف دیگر کسانی هستند که بیشتر ترجیح می دهند شبکه های ماهواره ای را تماشا کنند . احتیاج به نظرسنجی رسمی ندارد! کافی است در بین فامیل و اطرافیان این دو طیف را از هم تفکیک کنید و بعد پرس و جو نمایید که آخرین بار کی سینما بوده اند؟! مطمئناً ۷۰% به بالای طیف صدا و سیمایی خواهند گفت از آخرین باری که سینما بوده اند حداقل پنج سال گذشته است!!! و حداقل ۵۰% طیف ماهواره بین خواهند گفت که در دو سال گذشته حداقل یک بار به سینما رفته اند! اگر قبول ندارید خودتان امتحان کنید!

    • یاسین را قبل از اکران عمومی در یک نمایش خصوصی دیده ام. فیلم برای سینما مناسب نیست. از اشکالات محتوایی و ساختاری زیادی در رنج است ایکاش قاعده ای بود که فیلم اول یک کارگردان موضوعی به این اهمیت و قداست نباشد. معارف عمیق قرآنی نباید دستمایه ای برای تمرین فیلمسازی و کسب تجربه اولیه در سینما باشد.

      • بله آقای فروتن ، متاسفانه درست یا غلط این طرز فکر بین جوانانی که در ابتدای راه فیلمسازی هستند شکل گرفته که برای ثبیت شدن در این مسیر یا باید یک پروژه سفارشی دولتی بسازند یا تیپ روشنفکری بزنند و بروند سراغ ساختن فیلم های به قول آقای عبدی “جشن پاره ای”!!!
        البته از همین دو مسیر هم فیلم های خوبی در می آیند و استعدادهای جدید کشف می شوند اما غلط بودن خود مسیر باعث می شود تا خیلی از استعدادها نشکفند و خیلی فیلم های ارزشمند دیده نشوند .

  • با سلام .به اطلاع می رساند فیلم سینمایی شهر موش ها ۲ به مناسبت عید سعید فطر در تاریخ ۲۲ تیرماه سالجاری به صورت سراسری توسط شرکت هنر اول در شبکه نمایش خانگی توزیع می گردد.لازم به ذکر است که صاحب امتیاز فیلم سینمایی مذکور موسسه سینما ۲۴ می باشد.همچنین شرکت هنر اول فیلم سینمایی ایران برگر ،پر فروش ترین فیلم سال ۹۴، را نیمه مردادماه در شبکه نمایش خانگی عرضه می نماید.در پایان شایان ذکر است که تاریخ توزیع اولین قسمت سریال عطسه نیز به زودی اعلام می گردد.

    • با توجه به اینکه هنر اول برای توزیع مدت ها و مدت ها محصولات خریداری شده را نگه میدارند بعید است آثار فوق و مخصوصا ایران برگر به این زودی ها پخش شوند

  • جناب آقای برون عزیز،عرضه فیلم به خصوص ایرانی در شبکه نمایش خانگی تابع متغیر های بیشماری است که اغلب از اراده موسسات ویدیو رسانه و شرکت های پخش خارج است.به طور نمونه مجوز نسخه نمایش خانگی فیلم شهر موش ها ۲ ، به علت اختلاف تهیه کنندگان و شرکای مالی ،با ۴ ماه تاخیر صادر گردید.این در حالی است که موسسه سینما ۲۴ مبلغ قابل توجهی را در آذرماه ۹۳ به عنوان قسط اول قرداد فیلم مذکور پرداخته بود.با توجه به جمیع شرایط،موسسات تمایل دارند تا در کوتاه ترین زمان ممکن،نسبت به توزیع آثار خریداری شده،اقدام نمایند.

    • با عرض سلام و خسته نباشید و آرزوی قبولی طاعات و عبادات .
      انشاالله که توزیع ها به موقع انجام خواهد شد . جناب رضا برون احتمالاً هنوز بابت جیب بر خیابان جنوبی دلخور هستند!
      راستی یک سئوال داشتم ؛ چرا برنامه توزیعتان را از موسسه قرن ۲۱ جدا کرده اید؟ آیا مشکلی پیش آمده است؟ و آیا مربوط به فیلم پدینگتون می شود؟

  • باز تابستان شده و باز فصل بازی کردن و باز سیل بچه های ۵-۶ ساله به بالای خواهان خرید GTA روانه مغازه ها شده است! پدر و مادرها تا کی می خواهند خودشان را به نداستن و نفهمیدن بزنند؟!

    • ندانستن و نفهمیدن نیست. جدا از این که پاداش نمره بیست می شود پلی استیشن و ایکس باکس مسائل دیگری هست که حرف زدن درباره آن ها در واقع فایده ندارد. همه خوب حرف می زنیم ولی موقع عمل که می رسد …

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید