روزانه های سینمایی
هدیه دیجیتالی

هدیه دیجیتالی

در سریال قهوه تلخ که بزودی وارد شبکه نمایش خانگی می شود، صحنه ای وجود دارد که سیامک انصاری برای مهاجرت به شهرستان و خداحافظی ابدی با مطالعات تاریخی، تصمیم می گیرد کتاب هایش را به کتابخانه ای عمومی اهدا کند. کتابدار با اکراه کتاب های او را می پذیرد و طعنه زنان زیر لب می گوید: چیه؟ می خوای خونتو عوضی کنی جا نداری؟!

از این شوخی که بگذرم، صبح یک روز اداری با نامه ای روبرو شدم که در آن نویسنده ای کتابش را بصورت فایل PDF رسما"به وزارت ارشاد هدیه داده بود. موضوع کتاب آموزش فیلمنامه نویسی است. نویسنده ی کتاب را از سال های دور می شناسم و میدانم نقد جوانی اش را در مطالعه، نگارش و تدریس در زمینه مورد علاقه اش یعنی فیلمنامه نویسی هزینه کرده است. با پیگیری هایی که به عمل می آورم، درمی یابم در واحد مربوطه، روال مشخصی برای تقدیر از چنین نویسنگان و کار ارزنده اشان که در واقع صدقه جاریه ای است، وجود ندارد.! در گردش کار پیش بینی شده؛ از او خواسته شده بود با این مکاتبه، اقدام خیر خواهانه اش را رسمیت بخشیده و بهره برداری از متن کتاب در فضای مجازی را میسر سازد. جای خوشحالی است که بعد از اعلام ایجاد اکسپوی مجازی زیر نظر معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای سهولت در خرید و فروش آثار هنری، در حوزه کتابخانه های عمومی هم پدیده کتابخانه دیجیتال با توسعه ای بیش از گذشته، دسترسی کاربران به منابع مکتوب را فراهم ساخته است.

پاداش واقفانی همچون نویسنده مزبور قطعا" نزد خداوند متعال محفوظ است. اما این امر مانع از آن نیست که مدیریت کتابخانه های عمومی یا مجازی هم به سهم خود، قدردان خیرینی از این شمار بوده و مروج چنین رفتارهایی در متن جامعه باشند.

نکته مهم دیگر در پس این واقعه دغدغه ایست که صاحب این قلم بارها به آن اشاره کرده است و آن توسعه فرهنگ و هنجار استفاده از فناوری دیجیتال و دسترسی به آن است.

پس از پیشگامی بخشی از عملیات پیش تولید چاپ و نشر و سپس عکاسی دیجیتال، اینک مدتهاست که سایر حوزه های فرهنگی و هنری نطیر سینما، روزنامه نگاری، بازی های رایانه ای، موسیقی و … نیز سخت متاثر از این فناوری شگفت انگیز قرن هستند و ظرفیت های بیانی خود را عمق و گسترش می دهند. تلاش های خلاقه ی اصحاب فرهنگ و هنر از یکسو و تدابیر راهبردی و حمایتی هر یک از مدیران حوزه های تخصصی، قطعا" در کوتاه مدت چهره متفاوتی را به فرآورده ها و آفرینشهای ذوقی، این بار در فضای مجازی خواهد بخشید. به نظر می رسد در کنار سرمایه گذاری های خوب دولت برای ایجاد زیرساخت ها در بخش فرهنگ و هنر که بخوبی در مصوبات دور سوم سفرها هویداست، کمک به تقویت بخش نرم افزاری در حوزه های تخصصی، قابلیت های ارتباطی رسانه های تحت نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد را با مخاطب جوان امروزی بیش از پیش افزایش خواهد داد. البته یکی از پیش نیازهای این اتفاق خجسته، ایجاد زیرساخت ها و سامانه های اطلاعاتی و همچنین آگاهی مدیران و برنامه ریزان از فناوری های روز و اقتضائات آن است که در این صورت شکاف و فاصله معناداری با جهان پیرامون پیدا نخواهیم کرد.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید