روزانه های سینمایی
زبان ترجمان دل است

زبان ترجمان دل است

پیش نویس راهبردها و اهداف مشخص شده یک دستگاه فرهنگی را که از نظر می گذرانم، روبرو شدن با کلیدواژه ها و اصطلاحاتی نظیر جنگ نرم و  نظایر آن که این روزها نقل محافل و مجالس است و از زبان مقامات کشوری و لشکری به دفعات آنها را می شنویم یا می خوانیم، چندان برایم غیر منتظره و نامانوس نیست. اما وقتی در ادامه ،نویسندگان پیش نویس؛ چگونگی تقسیم کار برای مقابله با فعالیت های گسترده فرهنگی و رسانه ای دشمن را شرح داده و از ضرورت صف آرایی قوا و نیروهای موجود سخن به میان آورده اند و با استفاده از ادبیاتی کاملا" نظامی به تبیین قرارگاه مشترک برای هماهنگی و برنام ریزی عملیاتی و همچنین سازماندهی نهادها و سازمانهای فرهنگی و تبلیغی در قالب تیپ و لشکر! پرداخته اند، شگفت زده می شوم. 

در شرایطی که مشی و مرام متفاوت نهادهای فرهنگی از قوای نظامی و امنیتی از فرط وضوح نیازمند هیچ شرح و بیانی نیست و معمولا" به دلیل غنا و پویایی فرهنگ و زبان فارسی در گذر ایام برای اغلب عرصه های اجتماعی زبان و ادبیات خاص آن حوزه پدیدار شده است، وام گرفتن اهالی فرهنگ از زبان و مصطلاحات دیگران قدری سوال برانگیز و حاکی از بد سلیقگی است. 

 

اگر اینگونه گرته برداری و الگو گیری در شکل و صورت متوقف بماند، خیلی نگران کننده و مخاطره آمیز نیست اما اگر چنین بیانی به عادت بدل گردد و کم کم در رفتار و نگرش گوینده رسوخ کند، آنگاه باید بیمناک بود که دکترین های فرهنگی و همه آموزه های مربوط بدان یکباره به کنار گذارده شوند و نسخه پیچی برای مشکلات و مصائب فرهنگی فقط به مدد تجهیزات لجستیک و  روش های آفندی و پدافندی صورت گیرد.!

در تعریف جنگ نرم آمده است که این مقابله، شامل هرگونه اقدام روانی و تبلیغات رسانه ایست که جامعه هدف را نشانه گیری کرده و بدون درگیری نظامی و گشودن آتش، رقیب را به انفعال یا شکست وادار سازد. به عبارت روشن تر در مواجهه با تهاجم از نوع نرم دشمن، اقدام مشابهی را باید در دستور کار قرار داد و صف آرایی رسانه ای و بویژه هنری با راهبرد مشخص چاره ساز خواهد بود. زیبنده نیست در شرایطی که اهالی رسانه و فرهنگ و هنر به تقسیماتی شبیه به هنگ و تیپ و لشکر منقسم نمی شوند و برای هماهنگی آنان و اثر بخشی عملکرد آنها، نهاد مرجع و بالادستی به نام شورای عالی انقلاب فرهنگ وجود دارد، تعمدا" از قرارگاه مشترک فرهنگی سخن به میان آوریم و ناخواسته با ترویج ادبیاتی نامناسب، سبب ساز دوری آفرینشگران و هنرمندان از مباحث جدی این روزها و سال های پر مخاطره انقلاب در مواجهه با توطئه ها و شرارت های دشمن در فاز غیر نظامی بشویم.  

بگذارید حسن ختام این مختصر، فرمایش بزرگمرد و نمونه انسان کاملی باشد که هنوز فضا به برکت خجسته زادروزش معطر از نام و یاد اوست. امام مومنان و امیر متقیان علی (ع)می فرمایند:

کلم الناس علی قدر عقولهم   با مردمان به اقتضا و متناسب با عقل و اندیشه اشان صحیت کنید

بازتاب: ایلنا

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید