روزانه های سینمایی
فحش و ناسزا خوبه یا بده؟

فحش و ناسزا خوبه یا بده؟

این روی سکه

انسان خجالت می کشد در کنار خانواده به تماشای این اثر مهوع بنشیند. فیلمی عاری از اندیشه، به شدت منطق گریز، به شدت ضدواقعیت و غیراخلاقی! فیلمی کاملا مستهجن! کافی است چند دیالوگ این فیلم را بشنوید تا به عمق عفونت این فیلم پی ببرید!
فیلم سازان ما به کجا می روند؟!
آیا با فیلم هایی مثل اسب حیوان نجیبی ا ست، نگاه به افق آینده داریم؟
با این جور کارها می خواهیم به سینمای ملی ایران برسیم؟
سینمای ملی ایران، با اوهام پردازی و بی بندوباری فکری و دیالوگهای جنسی محقق می شود؟
من نمی دانم چرا باید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سادگی به فیلم هایی مانند «اسب…» مجوز نمایش بدهد؟ نگران چیست؟
اصلا چرا باید یک فیلم ساز به خود اجازه دهد با ساخت یک فیلم ضعیف و مستهجن به مخاطب خود اهانت کند! به شعور ملت اهانت کند!
از چه واهمه داریم؟!
آیا می توانیم بگوییم به حرمت آزادی بیان و اندیشه، هر فردی می تواند از تریبون رسانه ملی، هرچه در ذهن و خیالش می گذرد، با هرگونه لفظ و با هر نوع ادبیاتی به زبان بیاورد؟
آیا می توانیم بگوییم به حرمت آزادی بیان و اندیشه، هر کسی می تواند با ابزار رسانه، هتاکی کند، تهمت بزند و سیاه نمایی نماید؟
می خواهم بگویم نگران واکنش ها نباشیم!
جلوگیری از ساخت و نمایش فیلم هایی مثل «اسب…» به نفع فرهنگ و سینما و اخلاق جامعه است. احترامی است به باور و شعور و سلیقه مخاطب، احترام به وقت و پول مخاطب.
فضای سینما و فرهنگ ایران باید طوری مهندسی شود که فیلم ساز غیرهمسو با مردم، به خود اجازه حضور در این فضا را ندهد. اما متاسفانه فضای یاد شده طوری است که فیلم ساز فیلم سیاه می سازد، توهین می کند و بعد دولت را تهدید می کند که اگر فیلم مرا نمایش ندهید چنین و چنان می کنم!
در کجای دنیا، یک فیلم ساز غیرهمسو با مردم، برای مردم و دولت مملکت اش شاخ و شانه می کشد؟
درباره فیلم «اسب…» می توان به یک جمله هم قناعت کرد:«فیلمی که نمایش آن تاسف آور است»! همین! کیهان ۳۰ آذر ۹۰

آن روی سکه

کاهانی کارگردان فیلم اسب حیوان نجیبی است گفت: فیلم‌های من به نوعی حرف‌های موجود در سطح جامعه را می‌زند به همین دلیل فحش و ناسزا در آن وجود دارد که اگر محدودیت نبود و فضایی بهتری بر سینما حکمفرما بود من بهتر می‌توانستم حرف بزنم و بهتر با این آدم‌های بی‌هدف همراه شوم.

حبیب رضایی بازیگر فیلم درباره استفاده از کلمات عامیانه یا فحش در طول فیلم گفت: در جامعه ما همه از کلمات عامیانه استفاده می‌کنند و اگر بخواهیم تظاهر به این کنیم که چنین چیزی وجود ندارد ریا کرده‌ایم و فیلم‌های عبدالرضا کاهانی به دلیل استفاده از این کلمات به دور از ریا است و نمایشگر جامعه است.                                                            خبرگزاری فارس

 

 

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۴ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • جناب فروتن عزیز
    دیدگاه شما نه بعنوان یک مدیر بلکه یک کارشناس سینمایی در خصوص این فیلم چیست؟

    • رضا جان فیلم را ندیده ام. اگر یادت باشد برای فیلم قبلی کارگردان – هیچ- چند اصلاحیه دادیم و او هم در مطبوعات بشدت ما را مورد نوازش اساسی قرار داد.!

  • آخر با توجه به شیوه ی انتخاب این سطور از جراید و خبرگزاری فارس بنظرم رسید که شما نیز به این فیلم انتقاد دارید. این فیلم را در جشنواره فیلم فجر دیدم و به اعتقادم فیلم بدی نیست و ارزش دیدن را دارد، منتهی به خوبی فیلم "هیچ" نیست.

    • اگر دیدم حتما” نظرم را اعلام می کنم . درج مطالب از سایر منابع الزاما” به معنی تایید آنها نیست.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید