روزانه های سینمایی
وسط دعوا نرخ تعیین شد

وسط دعوا نرخ تعیین شد

رییس شورای عالی تهیه کنندگان با اعلام خبر توقف تولید چهار پروژه سینمایی اعلام کرد؛ فیلم هایی که فرصت اکران پیدا می کنند باید هشتاد درصد سرمایه خود را از اکران تهران برگردانند و اکران شهرستان بر خلاف گذشته فقط بیست درصد از بازگشت سرمایه را باز می گرداند. بنا به گفته این تهیه کننده با افت بهای رایت ویدیویی در سالجاری، امیدی به بازگشت سرمایه از این طریق نمی رود. وی نگفته است که اگر صد در صد سرمایه تولید یک فیلم با قدری اغماض از اکران تهران و شهرستان بازمی گردد، علی القاعده درآمد حاصل از فروش رایت ویدیویی فیلم را باید به حساب سود خالص هر فیلم گذاشت و آن را از فرمول بازگشت سرمایه حذف کرد. به نظر می رسد با توجه به جدول فروش فیلم ها و زیان دهی اغلب فیلمها درآمد ناشی از حقوق ویدیویی در سال های گذشته یگانه عامل اطمینان آور برای تهیه کنندگان سینما بوده است و دغدغه آنها را برای سقوط در چاه بدهی های انباشته برطرف ساخته است. مضافا" که در کشاکش این بحث که ویدیو چقدر از سرمایه یک فیلم را باید بازگرداند نظرات بین سی تا چهل درصد در نوسان بود و کمتر کسی تصور می کرد بجز فیلم های استثنایی و نسبتا" پر فروش، گیشه فروش بلیط مجرای مطمئنی برای بازگشت سرمایه سرمایه گذاران باشد. یادآور می شود رییس شورای عالی تهیه کنندگان همزمان مدیر موسسه ویدیو رسانه فیلمسازان جوان نیز است و اخیرا" فیلم ورود آقایان ممنوع را به بازار عرضه کرده است. گفته می شود حامی مالی این پروژه شرکت گلرنگ می باشد.

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱ نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • یادداشت امروز
    تو خبرهای امروز داشتیم که صدا وسیما قراره که به زودی ۱۵۰شبکه را به طور گسترده و بطور دیجیتال در سراسر کشور ایجاد و به انتن ببرد. اگه کل شبکه های استانی و مرزی و برون مرزی هم در نظر بگیریم بازهم میبینیم که حداقل ۱۰۰تا کانال دیگر و حتی تکراری چه فارسی و چه عربی و دیگر لهجه های مختلف داخلی و خارجی !!!!! هم  کم داریم و باید طبق این ادعا احتمالا حسابی آستین بالا برده  و به فکر فن اوری های جدید و ست تاپ باکس ها ی متنوع وجدید با امکانات  متفاوت باشیم.
    نیم نگاهی به این موضوع و هزینه هایی که برای این "انقلاب رسانه "ای باید انجام داد هزاران ابهام را در خود هویدا مینماید. از یک طرف هنوز آنتنهای تلوزیونی ۵شبکه سراسری و نیمه فعال کشور همچنان بی رمق و کم محتوا در حال فعالیت روزانه هستند  و از طرف دیگر پوشش حداقلی کشور از برنامه های  این ۵ شبکه در شهرها و روستاهای  خود به نوعی گواه بر  معضل  "عدم سیگنالها " و بالا رفتن دیشهای …..بوق…. بر بالای پشت بامهای جامعه میباشد که هموطنان مان را در تماشای این چند کانال تلوزیونی محروم نموده و…
    حال با این اوصاف مصداق همان مثال معروف " آفتابه لگن هفت دست  شام وناهار هیچی" یا باید  صدا وسیمای ضرغامی  باهمه این کمبودهای سخت افزاری و نرم افزاری  خود معجزه ای را به مخاطبان تشنه و مشتاق خود هدیه نماید وبه نوعی خرق عادت پدید آورد و ما  منتظر بمانیم تا ببینیم  این ادعا فقط درحدحرف است و یا یک طنز  رسانه ای .
    ما ویدئو رسانه ای ها که بخیل نیستیم انشاء الله ۷۰۰ کانال تاسیس کنند .چه فراونه "تله فیلم"

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید