روزانه های سینمایی
اسکار، بایدها و نبایدها

اسکار، بایدها و نبایدها

نامه رییس سازمان سینمایی به هیات انتخاب و معرفی فیلم به اسکار و نیز تهیه کننده فیلم سینمایی" یه حبه قند" واجد نکات قابل تاملی است که به آن می پردازیم.

نامه رییس سازمان سینمایی مبنی بر تحریم اسکار در صورت عدم محکومیت توهین به پیامبر اسلام (ص) از سوی هیات برگزار کننده این مراسم، جنبه علنی و سرگشاده دارد و مردم نیز همزمان با مخاطبان اصلی نامه در جریان فحوای مکاتبه ایشان قرار گرفته اند. گویی نویسنده نامه مردم را به صرافت واکنش گیرندگان نامه انداخته و از سوی دیگر به تهیه کننده فیلم و هیات انتخاب این پیام را می دهد که افکار جریحه دار شده عموم مسلمانان بویژه هموطنان مان را در تصمیم و واکنش خود در قبال نامه مد نظر قرار دهند.

رییس سازمان سینمایی با توجه به استقلال هیات انتخاب و مختار بودن تهیه کننده و کارگردان فیلم، درخواست خود را در قالب یک پیشنهاد مطرح ساخته است و تصمیم نهایی از سوی دو مرجع مورد اشاره اش را در هر صورت قابل احترام پنداشته است.

رییس سازمان سینمایی از پیش حکم قطعی تحریم را صادر نکرده و از گیرندگان نامه نیز خواسته است در صورت بی تفاوتی مسئولان و اتاق فکر اسکار به تحریم آن بیاندیشند.

اگر مخاطب اصلی نامه اخیر را میزبانان آمریکایی بدانیم، ره به خطا نپیموده ایم. انتظار می رفت در دو هفته گذشته همپای بسیاری از مجامع آزاد اندیش و مستقل ولو غیر مسلمان تحرک و واکنشی از سوی دست اندرکاران صنعت سینمای آمریکا صورت گیرد که بنا به دلایلی این اتفاق نیفتاده و یا نمود بسیار کمرنگی داشته است.

علی معلم یکی از اعضای هیات انتخاب فیلم برای اسکار و امیر اسفندیاری دبیر نشست های هیات در موضعی مشترک فیلم سخیف ساخته شده را اثری جدی ندانسته و آن را محصول مناسبات حرفه ای و صنعتی نپنداشته اند. آن دو با توجه به انتشار فیلم در شبکه های اجتماعی و نازل بودن جایگاه اثر، قائل به تحریم اسکار و نادیده گرفتن فرصت ایجاد شده نیستند و معتقدند همانند حضور رییس جمهور و همراهان پرشمارش در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل باید از تریبون موجود نهایت استفاده را برد.

در این رابطه علیرغم آنکه سخنان این دو مقام بخشی از واقعیات را بازتاب می دهد اما به هر حال واقعیت غیر قابل اغماض توهین به مقدسات اسلامی و تنفر و انزجار قاطبه مسلمانان فارغ از مذاهب و فرقه های متکثر اسلامی، ضرورت ایفای نقش و رسالتی تاریخی را یادآور می شود. این وظیفه سترگ اگر با تحریم اسکار بنا به تشخیص هیات انتخاب و فیلمساز متعهد کشورمان مصداق عینی نیابد؛ به هر حال باید به طریقی هوشمندانه و از سر تکلیف و دغدغه دینی در بزنگاه و فرصتی که در آینده پدید می آید به فعل درآید و سبب خوشنودی خداوند متعال و همه مسلمانانی قرار گیرد که نگاهشان به سینمای جمهوری اسلامی و سینماگران انقلابی آن است.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۴ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • اگه این جوریه خیلی چیزا رو باید تحریم کنیم نه فقط اسکار رو! اون وقت اگه مارک گوشیتون اپل هست یا اگه از لپ تاپ هایی که برند آمریکایی هستن مثل دل و ایسر استفاده می کنید دیگه نباید استفاده کنید چون آمریکا آمریکاست چه اسکار باشه چه تکنولوژی!  به نظر من این نامه نباید نوشته میشد آدم فکر می کنه که مسئولین دنبال بهانه بودن و هستن تا فیلمی از ایران به اسکار معرفی نشه…!

  • با نظر بالا بسیار موافقم ، حذف یک حبه قند  از اسکار کار درسی به نظر نمیاد باید مبانی نظری قوی تری برای اتخاذ تصمیمات داشته باشیم.

  • این کار نوعی خود زنیه و به نظر من بسیار اشتباه بوده چرا که ربط دادن اسکار به این فیلم غیر تکنیکی که اصلآ نمیشه اسمشو فیلم سینمائی گذاشت  به نوعی بالا بردن ارزش فیلمه ضد مذهبیه . بهتر است کارگردان و عوامل فیلم در اسکار شرکت کنند و در آنجا با سخنرانی و شرکت در همایشها و جلسات حاشیه ای فیلم ضد اسلامی را محکوم کنند و بتوانند بسیار اثر گذار باشند چون به عنوان نماینده ایران میتوانند صدایشان ذا به گوش جهان برسانند نه اینکه ما خودمان منفعلانه با تحریم اسکار که بزرگترین رویداد سینمائی جهان است به عرضه این فیلم بی محتوا رسمیت ببخشیم .

    • همانطور که شما اشاره کرده اید در این زمینه دو دیدگاه وجود دارد. یکی قائل به تحریم و دیگری به حضور مسئولانه و افشاگرانه در مراسم اسکار

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید