روزانه های سینمایی
فیلم خبری گونه فراموش شده

فیلم خبری گونه فراموش شده

مستند تلویزیونی باید در دقایق اول بیننده اش را جذب کند و برای جلب توجه او برای نیم ساعت بعد بجنگد(رابرت تیرل – ژورنالیسم تلویزیونی)

پخش فیلم "مستند خبری" شب گذشته- ۱۲ شهریور- که بلافاصله پس از پایان بخش خبری ساعت ۲۱ شبکه اول به نمایش درآمد، اقدام مثبتی است که در صورت تداوم و دقت نظر بیشتر از سوی سازندگان می تواند، سبب کشش و جذابیت چنین فیلم هایی گردد. پیش تر از این نیز تیم های خبری سیما، به مناسبت هایی همچون؛ ارتحال امام خمینی (ره)، سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، انتخابات حساس و حوادثی از این دست مستندهایی را با رویکرد کاملاً سیاسی به نمایش گذاشته اند که بعضاً بازتاب های وسیعی در جامعه داشته و  در مواردی نسخه ویدیویی آنها نیز جداگانه منتشر شده است. آنچه که دیشب به بهانه تجلیل از شخصیت شهید "رییس علی دلواری" و یارانش به نمایش درآمد، تفاوت آشکاری با نمونه های پیش گفته داشت و شاید تمایز اصلی برنامه پخش شده، همان" فیلم بودن" و "روایت سینمایی" موضوع بود.

استفاده از تصاویر آرشیوی همچون نماهایی از سریال خاطره آفرین" دلیران تنگستان" ساخته "همایون شهنوازی"، استفاده گزیده از تنها مصاحبه موجود از مادر شهید" رییس علی دلواری" مربوط به سال ۱۳۵۲ و بالاخره توسل به تصاویر و سخنان "مقام رهبری" در سفر به دلوار، در مجموع سر و شکل نسبتاً مناسبی را به اثر بخشیده بود و مثل سایر مستندهای سیاسی سیما صدای خام گویندگان جوان بر فیلم سنگینی نمی کرد و عارضه گفتار متنی مطول و شعاری بیننده را آزار نمی داد.

با این همه داشته های تصویری فیلم خبری پخش شده، همان موادی بود که در سطور بالا بدان اشاره شد و متاسفانه تلاش و بداعت بیشتری از سازنده اثر که تصورات و اطلاعات تازه ای را به بیننده ارزانی دارد، مشاهده نگردید.

شاید اگر کارگردان این فیلم – که فرصت و مجال به مراتب بیشتری از سازنده یک گزارش خبری داشته است – به سراغ کارگردان سریال "دلیران تنگستان" می رفت و یا سراغ از پژوهشگرانی می گرفت که طی یک قرن گذشته ابعاد تازه ای از" نهضت تنگستان" را کشف و تحلیل کرده اند، انگاه اثر صرفاً به کاری ارشیوی بدل نمی گشت.

سازنده فیلم خبری" باید می دانست که با سرمایه گذاری مجدد سیما ساخت سریال تازه ای با همین موضوع در نیمه دوم امسال به کارگردانی "محمد حسین لطیفی" مقابل دوربین خواهد رفت. بر همین اساس گفتگو با نویسنده و کارگردان سریال و نمایش تمهیدات و تدارکات اجرایی آنها برای آغاز تصویر برداری سریال می توانست جذابیتی افزون تری را به اثر ببخشد.

در یک جمع بندی باید اذعان کرد، معاونت سیاسی صدا و سیما هر قدر در جذب مستند سازانی که ساخت مستندهای سیاسی و اجتماعی را شگرد دارند، موفق تر عمل کند، نتایج به مراتب چشمگیرتری را نیز روانه آنتن خواهد ساخت. در غیر اینصورت چاره ای جز راضی بودن به تولیدات کارمندی و مناسبتی در بین نخواهد بود.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید