روزانه های سینمایی
بحث داغ صیانت در تالار مولانا

بحث داغ صیانت در تالار مولانا

آنچه که در همایش اول ستاد صیانت جلب نظر می کرد آن بود که با توجه با گذشت فقط پنج ماه از آغاز فعالیت ستاد، شاید اگر این اقدام در یکسالگی آن انجام می شد، آثار بهتری را در برمی داشت و اشراف و تسلط مسئولان محترم آن عمق بیشتری می یافت.

در روزهای منتهی به برگزاری همایش، دبیر ستاد و همکاران سخت کوشش، به عملیات گسترده ای در استان البرز و شهرستان کرج دست زده بودند و بی آنکه خستگی ناشی از این حرکت بزرگ در چهره هایشان نمود داشته باشد، همایش را در روز مقرر و طبق برنامه اعلام شده، برگزار نمودند. این عده با همراهی ضابطین قضایی، علاوه بر کشف صدها هزار نسخه غیر مجاز فیلم و بازی، واحدهای صنفی متخلف زیادی را تعطیل کردند و متهمانی را هم به مراجع قضایی دلالت دادند.

از نکات جال همایش فراخوان مقاله علمی و گزینش ده عنوان از مقالات رسیده بود. با کمال تاسف همایش فرصت لازم را به نویسندگان و محققانی که نگارش مقالات را بر عهده گرفته بودند، نداد و میدان دار اصلی برنامه مسئولانی بودند که همواره فرصت و تریبون هایی برای بیان دیدگاه هایشان در اختیار دارند. از جمله کسانی که مقاله وی انتخاب شده بود، آقای مرامی کارشناس مطلع و با تجربه اداره کل استان فارس بود که در صورت ارسال فایل مقاله به روزانه های سینمایی، مفاد آن را به اطلاع خوانندگان خواهیم رسانید.

همچنین متن کامل مقالات برگزیده بصورت یک کتاب مستقل، در بسته های اهدایی مهمانان گذارده شده بود.

علیرغم حضور فرمانده هان پلیس امنیت و اخلاقی تهران، هیچیک از آنان در همایش صحبت نکردند. البته سخنران مهمان، سردار روزبهانی بود که در همایش شرکت نداشت.

استفاده از پاور پوینت به عنوان تمهیدی که می تواند ارائه سخنرانی یا مقاله را جذابتر کند، مورد توجه بعضی از شخصیت های قرار گرفته بود و در بین آنها آقای خرم آبادی ریس مجتمع قضایی جرایم رایانه ای، اهم متون قوانین موجود در زمینه موضوع همایش را بدین ترتیب ارائه داد.

علیرغم آنکه مدتی پیش بخش دیگری در وزارت ارشاد بانی همایشی در زمینه مالکیت فکری بود، متاسفانه با قدری دوباره کاری، یکی از محورهای فراخوان مقاله پیرامون همین موضوع بود و تنوع مقالات در باره سایر موضوعات اعلام شده کمتر به چشم می خورد.

در بین مقالات منتخب به جز استثنائاتی، اغلب نویسندگان، بصورت ملموسی با موضوع اصلی همایش درگیر نشده و موفق به ارائه مقالاتی کاربردی که راهنمای عمل مسئولان باشد، نشده بودند. به عنوان مثال در کمتر مقاله و پژوهشی ابعاد ویرانگر تکثیر غیر مجاز و سرقت آثار فرهنگی و هنری و پیامدهای اقتصادی و اجتماعی آن بصورت آماری و تحلیلی مورد توجه قرار گرفته بود.

به موجب این گزارش؛ یکی از جذابترین و کاربردی ترین  سخنرانی ها مربوط به رییس اتحادیه موسسات ویدیو رسانه بود که توجه بسیاری را برانگیخت. موضوع اصلی این برنامه طرح ساماندهی مراکز عرضه در تهران بزرگ بود.

در بین مهمانان همایش، مدیران موسسات ریز موج، هفت، رودکی، پرتوآبی و پرده نقره ای به چشم می خوردند.

به هر حال در یک جمع بندی، از همایشی که اجرای مفید آن زمانی بالغ بر دو ساعت و نیم را به خود اختصاص می دهد، نمی توان انتظارات آرمانی داشت و باید نتایج عملی چنین همایش هایی را در آینده به نظاره نشست. کد ۴۱۷

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۶ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • به نظرم یکی از جالب ترین بحث هایی که آقای دکتر نوروزی در همایش کردند مربوط به قسمت تیراژ محصولات رسمی و محصولات قاچاق بود.
    ایشون گفتند که ما سالی ۵۱۰ فیلم در شبکه نمایش خانگی (اعم ا ایرانی و خارجی) عرضه می کنیم که تیراژ همه آنها می شود حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون نسخه در یک سال
    این در حالیه که شبکه قاچاق فیلم سالی ۵۰۰ اثر رو پخش می کنه در کشور که تیراژ سالیانه آنها به ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون نسخه میرسه! همونجا بود که من وقتی خواستم خبر رو بذارم روی خبرگزاری رفتم گفتم آقای دکتر! یا گوش من اشکال داشت یا آمار شما! که ایشان هم گفتند هیچ کدام! آمار کاملا درست است و من کلا شبیه علامت سوالی بسیار گنگ شده بودم با این وضعیت!

    • ایشان حداقل تیرا‍ژ را گفته اند. در آن سریال های خارجی منظور نشده است. برآورد ایشان بر مبنای مصرف لوح فشرده خامی است که در کشور تولید می شود و یا از طریق مبادی رسمی به کشور وارد می گردد و نیز تخمین تقریبی لوح فشرده ای که بصورت قاچاق به بازار مصرف تزریق می شود. البته می دانید که پس از پخش نسخه دوبله فیلم ها و سریال های خارجی از سوی شبکه های ماهواره ای، خیلی از مخاطبان فیلم و سریال های خارجی از طریق تلویزیون های ماهواره ای مشاهده می کنند.

  • مهمترین راهکار برای کنترل شبکه ی قاچاق و در ادامه سبقت گرفتن تیراژ در شبکه ی نمایش خانگی از شبکه ی قاچاق همانا تجدید نظر و یا حذف  ممیزی فیلم ها می باشد که با توجه به وضعیت موجود (سانسور فیلم های اکران شده در کشور!) صد در صد غیرممکن می باشد. راهکار بعدی اجرای قانون کپی رایت می باشد.

  •  
    به به چشممان به جمال نسخه کپی خصوصی هم روشن شد .آقای فروتن اگه قراره فیلمی وارد شبکه نشه ومجوزداده نشه چه جوری میشه جلوی ورد نسخه قاچاق ش رو

    گرفت .قهوه تلخ هم که سینمایی نبود این اتفاق افتاد بعد هم مشخص نشد چه جوری درز پیدا کرده بود.این فیلم هم که اینجورآخه اگه قراره بیا د تو شبکه سریعتر

    اگرهم که نه ماشاا…سوپرمارکتها دارند میفروشند بدون هیچ نظارتی واین تهیه کننده بدبخت وشرکتی که قرارداد خرید بسته وفروشگاههای عرضه محصولات فرهنگی باکمال

    .احترام باید برند باقالی بفروشند !اتفاقا مث اینکه گران هم شده
    آقای فروتن بزرگوار فکری به حال این روش تکراری بکنید چندین بار باید این اتفاق بیفته .جالبه خودمان داریم خوراک بازارقاچاق را فراهم میکنیم…دانشمندان وجوانان

    ایرانی توانستند اورانیوم غنی کنند ولی بعضی دوستان هنوز نتوانستند جلوی این کاررو بگیرند .آخه ایراد ازکجاست.به این راحتی نسخه قاچاق وارد بازارمیشه؟ ببخشید با

    این لحن واقعا ناراحتم .قصد جسارت و توهین به هیچ شخص حقیقی و حقوقی هم نداشتم.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید