روزانه های سینمایی
روانپزشکان فیلم های شبکه را تحلیل کردند

روانپزشکان فیلم های شبکه را تحلیل کردند

به پیشنهاد دفتر همکاری های سمعی و بصری و نمابش خانگی فیلم های سینمایی؛ اسب حیوان نجیبی است و انتهای خیابان هشتم به ضمیمه نقد و بررسی منتشر و توزیع می شوند. به موجب این گزارش دکتر بهنام اوحدی روانپزشک در یک گفتگوی ۱۵ دقیقه ای به دلایل جامعه شناختی و روانی ترس مردم از پلیس و سوء استفاده کلاهبرداران مامورنما اشاره می کند و قصه فیلم سینمایی اسب حیوان نجیبی است را در این چارچوب تحلیل می کند. وی در این گفتگو به اختصار بیماری های روانی بعضی از کاراکترها را تبیین کرده و رفتارهای آنها را در گفتمانی روانشناسانه توصیف می کند.

این گزارش می افزاید؛ گزارش تصویری نشست تحلیل روانکاوانه فیلم سینمایی انتهای خیابان هشتم نیز هنگام تولید نسخه ویدیویی اثر، به عنوان یک امکان در دی وی دی آن افزوده خواهد شد. در این نشست که جمعه ۱۵ اردیبهشت برگزار شد، آقایان دکتر سید حسین مجتهدی و هرایر دانلیان روانکاو و روانشناس با حضور عومل فیلم به واکاوی دنیای درونی شخصیت های فیلم پرداختند و زمینه های شکل گیری شخصیت و انگیزه آنان را از منظر روانشناسی تحلیلی تشریح کردند.

یادآور می شود سوژهای ملتهب دو فیلم مزبور و واکنش های موافقان و مخالفان هنگام اکران عمومی آنها، سبب گردید تا در مجال و فرصت فراهم شده تا توزیع نسخه ویدیویی فیلم ها، نقد وبررسی عالمانه آنها از منظر آسیب های روانی و اجتماعی مورد توجه قرار گیرد. کد۴۰۸

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۲ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • خوشحالم که دردوران تصدّی جنابعالی و ان شااء.. با حمایت های شما، یکی از آرزوهای من که انتشارآثارحوزۀ نمایش خانگی با تحلیل های «علمی» و «هنری» و بالمآل ارتقای کیفی آثار ارائه شده هست، تحقق پیداکنه

     درخصوص برنامه ای هم که فرمودید، خوشحالم مورد توجه تون قرارگرفته. توفیق داشتم کار، درمرکزمطالعات رسانه و هنر و سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و گروه روانشناسی بالینی آن دانشگاه هماهنگ شده و به اجرا درآمد.

    همونطورکه فرمودید؛ آقای دکترسیدحسین مجتهدی،ازهمکاران فرهیختۀ روانشناس بالینی- با گرایش روان کاوی- هستندکه پس ازفراغت ازتحصیل شون در آلمان و بازگشت به کشور، به دلیل آشنایی فیمابین، پیگیرجذب ایشون به عنوان هیات علمی درگروه گروه روانشناسی بالینی دانشگاه ع.پ.شهیدبهشتی شدم که به لطف خدا اخیراً به نتیجه رسید.

    جناب دانلیان هم ازهمکاران روانشناس ما هستند که سال هاست با استاددکترمحمود دژکام ازنزدیک کار می کنند و بخصوص درآزمون ها ، فردی توانمند وصاحبنظرند.

    البته دکترافشین یداللهی-همکارروانپزشک و معاون پژوهشی ما درمرکزمطالعات رسانه و هنر و سلامت دانشگاه هم در تیم تحلیل کنندۀ فیلم مذکور حضور داشتند.

    که به لطف شما، سالِ گذشته دوعنوان فیلم آموزشی ایشون به نام های «ناموفقیت» و «زنده بودن یا زندگی کردن»  مجوز دریافت کرد و منتشر شد.
    خودِ من هم قراربود دربرنامه حضورداشته باشم که به دلیل مشغله ای که در روز انتخابات داشتم، نتونستم توی برنامه شرکت کنم

    به هرحال ضمن این که به عرض تون میرسونم این مجموعه برنامه ها را همچنان در تقویم دانشگاه داریم، امیدوارم به دلیل جذابیت های موضوع، مورد استفادۀ ابزاری برخی همکاران ما که دارای سوابق و عملکرد شناخته شده ای نیزهستند، قرارنگیرد.

    نکتۀ آخراینکه؛ همچنان عرض میکنم با نگاه بلندی که درجنابعالی سراغ می گیریم، مجموعه های مرکزمطالعات رسانه، هنرو سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی گروه روانشناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، مؤسسۀ فرهنگی هنری پژواک هنرواندیشه و فصلنامۀ پژواک آرامش را خوشحال می شم به عنوان همکار و خدمتگزارمجموعۀ خود، در راستای تعالی جایگاهِ ممتاز رسانۀ نمایش خانگی، آمادۀ انجام وظیفه بدونید.

    دکتر علیرض ناصری

     

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید