روزانه های سینمایی
مستند پرتره یک شاعر بزودی در شبکه دیده می شود

مستند پرتره یک شاعر بزودی در شبکه دیده می شود

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به گفته‌ی آرش سنجابی ـ کارگردان فیلم مستند محمدعلی سپانلو ـ، این فیلم مستند نوددقیقه‌یی با نام «نام تمام مردگان یحیا‌ست» پس از تدوین و طی مراحل فنی، اخیرا مجوز گرفته است و به زودی تکثیر و توزیع می‌شود.

او در توضیحی درباره‌ی این مستند می‌گوید: در این اثر تلاش بر آن است که نگاهی دقیق و جامع به شعرها، ترجمه‌ها و تأثیر کار سپانلو بر نمایش‌نامه‌نویسی معاصر داشته باشیم و چهره‌هایی مانند مسعود کیمیایی، آیدین آغداشلو، شمس لنگرودی، حافظ موسوی، گروس عبدالملکیان، جواد مجابی، علی باباچاهی، ناصر تقوایی، فرزانه کرم‌پور و رضا خندان مهابادی هرکدام از منظری به تبیین ویژگی‌ها و مؤلفه‌های متعدد خلاقیت و زندگی این شاعر، نویسنده، منتقد و مترجم می‌پردازند.

او از سعید اردهالی به عنوان تهیه‌کننده‌ی این فیلم یاد می‌کند و در معرفی دیگر عوامل فیلم می‌گوید: علی‌ رضوانی تصویربردار، رسول کاسه‌ساز مدیر تولید، هانیه اسمی چهره‌پرداز و الهه قاسم‌زاده دستیار اول کارگردان هستند.

محمدعلی سپانلو – شاعر، مترجم و منتقد ادبی – زاده‌ی سال ۱۳۱۹ در تهران است. «رگبارها»، «پیاده‌روها»، «سندباد غایب»، «هجوم»، «نبض وطنم را می‌گیرم»، «خانم‌زمان»، «تبعید در وطن»، «ساعت امید»، «خیابان‌ها، بیابان‌ها»، «فیروزه‌ در غبار»، «پاییز در بزرگراه»، «ژالیزیانا»، «کاشف از یادرفته‌ها» و «قایق‌سواری در تهران» از مجموعه‌های شعر او هستند.

همچنین ترجمه‌ی «آن‌ها به اسب‌ها شلیک می‌کنند» نوشته‌ی هوراس مک‌کوی، «مقلدها» نوشته‌ی گراهام گرین، «شهربندان» و «عادل‌ها» نوشته‌ی آلبر کامو، «کودکی یک رییس» نوشته‌ی ژان پل سارتر، «دهلیز و پلکان»، شعرهای یانیس ریتسوس، و «گیوم آپولینر در آیینه‌ی آثارش»، شعرها و زندگی‌نامه‌ی گیوم آپولینر، از دیگر آثار منتشرشده‌ی سپانلو هستند.

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید