روزانه های سینمایی

اینترنت را ارزان کنید، منحنی مصرف بالا می رود

وزیر جوان کابینه آقای «آذری جهرمی» که خوشبختانه با انرژی و اشتیاق صحنه ارتباطات کشور را مدیریت می کند، اخیراً در توییتی سه مانع عمده را در اقبال مردم به تلویزیون و ویدیوهای آنلاین برشمرده است و به زعم وی، این سه عامل دلیل اصلی پایین بودن جایگاه ما در میانگین تماشای این دو رسانه در مقایسه با میانگین جهانی است.:

۱.بلاتکلیفی مجوز ویدیوی آنلاین

۲.مدل حجمی فروش پهنای باند در سرویس های خانگی

۳.عدم اقبال تولید کنندگان محتوا به این بازار

به اعتقاد بنده اگر منظور از بلاتکلیفی در مانع اول، اختلافات و خوانش حقوقی موجود بین دولت و صدا و سیما در صدور مجوز است، این موضوع مثل دعواهای زن و شوهری است و کسی آن را جدی نمی گیرد. همین رسانه ملی و یکی یک دونه، در اواخر دهه هشتاد ورود دولت در صدور پروانه ساخت و نمایش سریال های ویدیویی را واجد اشکال می دانست و تصور می کرد ناف سریال فقط به تلویزیون باید وصل باشد و لاغیر! اما در عمل چه اتفاقی افتاد دولت پاپس کشید؟ خیر! در حال حاضر شمار سریال های شبکه نمایش خانگی از ۱۵ عنوان تجاوز کرده است. در واقعیت نیز بیش از ده موسسه نمایش آنلاین ویدیویی از سازمان سینمایی و پنج شرکت نیز از صدا و سیما مجوز فعالیت دریافت کرده اند و با یکدیگر همزیستی مسالمت آمیزی دارند. نمی گویم شرکت های دارای مجوز از دولت، کم مشکل دارند سهل است می دانم دست به عصا حرکت می کنند تا گزک به دست مخالفان ندهند. با این حال هر روزه آنی از تلاش برای کسب سهم بیشتر از بازار برنمی دارند و امیدوار هستند تکلیف نهایی در این زمینه زودتر تعیین شود و سرها روی یک بالین گذارده شود.

همچنین تولید کنندگان محتوا اعم از تهیه کنندگان سینما و ویدیو هر آنچه در چنته داشته و دارند به فهرست آرشیو سامانه های آنلاین ویدیویی افزوده اند و روی بازار این محمل عرضه نیز در غیاب تلویزیون های خصوصی و کمبود سینما در داخل و کوتاه بودن دستشان از اکران های خارج از کشور حساب باز کرده اند. مانع اصلی در مسیر رشد مصرف تماشای تلویزیون و ویدیو از طریق اینترنت همانا هزینه های اشتراک سالانه سرویس های اینترنت پرسرعت خانگی، خرید ترافیک و اشتراک دوره ای برای تماشای محصولات شرکت های آنلاین ویدیویی است. در بین این سه آیتم هزینه ای، بدون شک خرید ترافیک ولو داخلی، برای مشترکانی که از حیث اقتصادی در دهک های برخوردار جامعه قرار نمی گیرند، رقم سنگینی در سبد مصرفی آنهاست و توسعه سرویس های آنلاین کشور در گروی تسهیلات و تجدید نظر اساسی در این بخش است.

«آذری جهرمی» به زبان آمار و نمودار نشان داده است که در سال جاری میلادی ایرانی ها روزانه فقط ۱۹ دقیقه از طریق اینترنت به تماشای ویدیو و تلویزیون پرداخته اند و مردم سایر کشورهای جهان رکورد ۱۳۲ دقیقه را پشت سرگذاشته اند. جان کلام وزیر جوان این است که با تغییر الگوی مصرف رسانه ای، تماشای تلویزیون به شکل رایج آن یعنی از طریق گیرنده های دیجیتال و یا ماهواره ای در حال کاهش است و در عوض مردم به واسطه اینترنت از طریق تلفن همراه، تلویزیون های هوشمند، کامپیوترهای خانگی و نظایر آن، برنامه های تلویزیونی و نیز تولیدات ویدیویی را نظاره گر هستند.

به ایشان باید گفت شما فیتیله قیمت اینترنت داخلی را پایین بیاورید مردم در اولین فرصت فاصله موجود با میانگین جهانی را از بین می برند.از ما گفتن!

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید