روزانه های سینمایی
لوس بازی و تبلیغ رستوران، حاصل شام ایرانی

لوس بازی و تبلیغ رستوران، حاصل شام ایرانی

'محسن سلیمانی منتقد سینما و تلویزیون' روز سه شنبه در یادداشتی با عنوان 'آیا تفاوت شام ایرانی با شام خارجی حضور بازیگران است؟' به نقد مجموعه ' شام ایرانی' ساخته بیژن بیرنگ' پرداخته که به تازگی در شبکه نمایش خانگی توزیع شده است.
در این یادداشت با اشاره به تاکید مسوولان فرهنگی کشور بر وجود تضاد فکری رسانه های بیگانه با فرهنگ و آموزه های ایرانی – اسلامی آمده است: آنها تاکید دارند که نباید از اهداف شوم این رسانه ها کپی کرد و آثار تولیدی داخل کشور باید مورد تقلید آنان قرار گیرد.
چندی است که برنامه ای با عنوان 'شام ایرانی' توزیع شده که دست اندرکاران تولید آن حتی زحمتی برای تغییر نام این 'چیپ نامه' متحمل نشده اند.
سلیمانی فاخر یادآورشد که سوال اینجاست چگونه و با چه هدفی از این برنامه کپی شده از یک شبکه معاند با ایران، می توان انتظار یک فعالیت فرهنگی را داشت. آیا در این قسمت پخش شده فراتر از ادا و لوس بازی های بازیگران و تبلیغ رستوران یک بازیگر دستاورد دیگری داشته است.
این منتقد سینما و تلویزیون ادامه داد: تهیه کننده برنامه یادشده نه تنها با یک الگوبرداری محض و کورکورانه به منفعت مالی می اندیشد، بلکه مدعی هم شده که 'اگر می خواستیم جنبه های فرهنگی کار بیش از گذشته مطرح شود، باید بخش دولتی هم به کار اضافه شود؛ البته تولید این مجموعه خالی از جنبه های فرهنگی نبوده است.'
دستمان درد نکند؛ می بایست سرمایه گذار دولتی هم برای کمک به این اختراعات هنری فراهم می شد که متاسفانه کوتاهی شد!
سلیمانی فاخر ادامه داد: سوال دیگر این است که کجای 'شام ایرانی' فرهنگی است؟ آیا آنقدر کوچک شده ایم که حتی با همان عنوان از شبکه های 'آن سویی' باید تقاضای فرهنگ داشته باشیم؟ آیا تفاوت 'شام ایرانی' ما با 'شام خارجی' آنان حضور بازیگران است.؟
به نظر سازنده این اثر فاخر، تفاوت را اینگونه متوجه خواهیم شد که گفته است:'تفاوت نخست این بود که این مجموعه برای شبکه نمایش خانگی تولید می شد و این درحالی است که تولید 'بفرمایید شام' شبکه ماهواره ای با مدیوم تلویزیون ساخته شده و از افرادی دعوت می شود که برای مخاطب نا آشناست. همین نا آشنایی از جذابیت های احتمالی است اما 'بفرمایید شام ایرانی' از چهره های آشنا و محبوب برای مخاطب استفاده کرده است. از سوی دیگر مخاطب این برنامه در شبکه ماهواره ای بدون هیچ هزینه ای به تماشای مهمانی افراد می نشیند ولی مخاطب برای دیدن این مجموعه باید پول بپردازد.'  کد خبر ۳۰۳                             منبع ایرنا

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۵ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • مدیر محترم سایت با سلام و عرض خسته نباشید به حضرتعالی و سایر همکاران محترمتان
    بقدری مطلب ذکر شده توسط این منتقد محترم کلی گویی و غیر کارشناسی میباشد که هیچگونه انگیزه ای را برای پاسخگویی باقی نمیگزارد اما به رسم ادب به ذکر چند نکته اکتفا مینماییم:
    ۱- اگر با این نگاه به برنامه های سینمایی و تلویزیونی کل تاریخ ایران بنگریم حتی به تعداد انگشتهای یک دست هم برنامه ای که به نوعی اقتباسی و یا به نوعی کپی یک اثر دیگر خارجی نباشد نیز نمیتوانیم پیدا نماییم.
    ۲- اگر میهمان نوازی معاشرت نیکو مهربانی و با هم بودن بخشی از فرهنگ ایرانی اسلامی ما نیست پس شما بگویید چیست.
    ۳- اگر نگارنده محترم این مطلب فقط ذره ای تامل مینمود و به مهمترین آموزه همان قسمت اول که همانا قضاوت میباشد دقت مینمود دیگر این اظهار نظرات شکل نمیگرفت.
    ۴- ذکر این مطلب را ضروری میدانم که بر خلاف برنامه هایی که از صدا و سیما پخش میگردند در این شبکه حق انتخاب با خود مردم است و پرداخت هر هزینه ای با میل و قصد خودشان صورت میگیرد نه مشابه اتفاقی که در صدا و سیمای ما رخ میدهد که هزینه را مردم میدهند اما برنامه را خود انتخاب نمینمایند.
    ۵- خدا را شکر میگوییم که مجموع حرکات و گفتار حقیقی این هنرمندان که از دظر این منتقد محترم به ادا اصول و لوس بازی تشبیه شده است آن چنان مورد توجه بخشی از مردم فهیم ما قرار گرفته است که بابت آن نکات آموزنده ای که از دید این منتقد نا دیده گرفته شده است بسیار تشکر و قدر دانی شده است که موارد آن در پیامکهای ارسالی مردم موجود و قابل ارایه خواهد بود.
    در پایان از مدیر محترم تقاضا مینمایم امکانی را فراهم نمایند که مجموعه ای از اظهار نظرات مردم عزیزمان به خصوص هموطنان مقیم خارج از کشور را در این سایت منعکس نماییم.
     
    با تشکر

  • بسیار عجیب است که این منتقد محترم نمی دانند برنامه ای که شبکه ماهواره ای مورد اشاره پخش می شود خود به نوعی کپی برداری(بهتر بگوییم شبیه سازی) از نوع معمولی از مسابقات تلویزیونی است که سالهاست در کشورهای مختلف اجرا می شود. اساسا بسیاری مسابقات تلویزیونی ایده مشابه هم دارد و در تلویزیون ایران هم مسابقاتی که مشابهتی با نمونه های خارجی داشته است بارها پخش شده است.
    از قضا مسئله دیگری مورد انتقاد این دوست عزیز قرار گرفته یعنی استفاده از چهره های نام آشنای سینما و تلویزیون خود از جمله تفاوتهای بارز نمونه ایرانی این مسابقه با سایر انواع آن است و اتفاقا می تواند برای بیننده جذابیت مضاعفی همراه داشته باشد.
    امیدوارم سازندگان این مجموعه ضمن رفع برخی نواقص احتمالی با دلگرمی به کار خود ادامه دهند.

  • جناب آقای عظیمی از حسن نظر حضرتعالی تشکر نموده و انتقادات و نظرات سازنده شما را با کمال میل جهت برطرف نمودن نواقص پذیرا میباشیم.
     

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید