این یادداشت نگاهی گذرا دارد به وقایع سینما و نمایش خانگی طی ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و برگزاری دور تازه ای از رقابت فیلم های ایرانی در جشنواره سی و سوم فیلم فجر
سال های دور از سینما
محمد رضا گلزار در حالیکه طی سال های گذشته در کمتر فیلم سینمایی ایی بازی کرده، شمایل خود را در دو سریال نمایش خانگی به نمایش گذاشته است. گلزار تاکنون در سریال های ساخت ایران ساخته محمد حسین لطیفی و عشق تعطیل نیست، به کارگردانی بیرنگ اعلام حضور کرده است. بازی او در اولین قسمت مجموععه اخیر خیلی به دل ننشست. شاید دوری چند ساله از قاب دوربین باعث شده است تا این ستاره سینما، نیاز به فرصت بیشتر برای رسیدن به روزهای بهتر داشته باشد. فیلم مادر قلب اتمی با بازی گلزار موفق به راهیابی به جشنواره نشد و البته فرش قرمز جشنواره فیلم برلین برای آن پهن شد.!
یک پا اینجا یک پا اونجا
کمال تبریزی تنها کارگردانی است که همزمان در جشنواره سی و سوم فجر و نمایش خانگی از آثار نو به نوی اش رونمایی می کند .عرضه چهارمین قسمت از سریال ابله همزمان با نمایش فیلم سینمایی طعم شیرین خیال در سینماهای جشنواره شده است. ابله هنوز در قد و قامت یک پدیده در نمایش خانگی ظاهر نشده است. آیا طعم شیرین خیال می تواند طعم گس جشنواره امسال را از بین ببرد؟ تبریزی سال گذشته طبقه حساس را به جشنواره سی و دوم سپرده بود؟
بازیگرانی در دو قاب
در بین بازیگران دو مجموعه عشق تعطیل نیست و ابله که این روزها در نمایش خانگی با یکدیگر کورس گذاشته اند، تعدادی در فیلم های جشنواره سی و سوم هم به ایفای نقش پرداخته اند. در صدر این بازیگران باید از هانیه توسلی، احمد مهرانفر و محسن تنابنده یاد کرد. توسلی در فیلم شکافو محسن تنابنده و مهرانفر در ایران برگر بازی کرده اند. مهناز افشار در دلم می خواد به کارگردانی فرمان آرا بازی کرده بود که با انصراف تهیه کننده و کارگردان اثر، فیلم از جشنواره کنار کشید. کم کاری این بازیگران در سینما قطعاً به خاطر حضور طولانی مدت در سریال های نمایش خانگی است. البته تنابنده نخستین تجربه سینمایی اش را این روزها همزمان جلوی دوربین برده است.
سهم شهرستانی ها
امسال بر خلاف سال های گذشته بخشی از برنامه های جشنواره فجر در بسیاری از استان های کشور به دلیل کمبود بودجه برگزار نمی شود. علاقمندان به سینما در این شهرها برای تماشای فیلم های جدید باید تا صبح روز ۲۳ بهمن منتظر باشند. نمایش خانگی طی این مدت به جز قسمت های تازه ای از دو سریال در حال تولید و پخش، از اوایل بهمن ماه فیلم های سینمایی؛ تجریش ناتمام، برف و طی روزهای آینده چارسو و خواب زده ها را به علاقمندان ارائه می دهد. در بین چهار فیلم اخیر خواب زده ها در پاییز ۹۳ و سایر عناوین اواخر سال گذشته اکران شده بودند.
اقای فروتن مهناز افشار در مرگ ماهی بازی ندارد و سحر دولتشاهی جانشینش شد .
شما کدام فیلمها رو در جشنواره دیدید ؟
امسال یک چیزی شنیدم این که بازم فیلمهایی با پایان باز وجود داره . با این که ارشاد سیاست هاش رو بر عدم وجود پایان باز قرار داده بود ولی انگار در سینمای ایران یک بیماری جدایی نادری تبدیل شده است . نظرتان چیست
قربان شما برم مگر دولت ها باید در باره پایان باز یا بسته فیلم ها نظر بدهند؟ فیلم های ماهی سیاه کوچولو، شرفناز، چهارشنبه ۱۹اردیبهشت و جامه دران را دیده ام. تذکر شما وارد بود، پست اصلاح شد. فیلمی که خانم افشار در آن بازی داشت به جشنواره راه نیافت.
البته گلزار و افشار فیلم دلم میخواد از کارگردان فیلم ناپدید شده ی خاک اشنا یعنی بهمن فرمان ارا ه داشتن که انهم به سرنوشت نامعلومی رفته مثل نهنگ عنبر -استراحت مطلق -۳۶۰ درجه و مادر قلب اتمی
نگاه من به سینما ۲۰۱۴-عناوین قابل ذکر،۲ فیلم که به فهرست نهایی من که۲ فیلم بود نرسیدند اما دیدن آن ها توصیه می شود “Boyhood/پسر بچگی”
“The Hobbit:The Battle Of The Five Armies/هابیت:نبرد پنج لشکر” “Fury/خشم”:این فیلم ترکیبی کامل از واقع نمایی جنگ جهانی دوم،قهرمانانه های هالیوودی و شجاعت موجود در فیلمی هم چون “Saving Private Ryan/نجات سرباز رایِن” است.به طور خلاصه می توان این را یک فیلم جنگی تمام عیار دانست که توقعات بینندگان را به خوبی بر آورده می کند:نبردهای میخ کوب کننده،شخصیتی حماسی (بِرَد پِت در نقشی که متاسفانه احتمال توجه به آن در اسکار کم است.) و پایانی که به شعور بینندگان احترام می گذارد.حتما لازم نیست عاشق فیلم های جنگی باشید تا از آن لذت ببرید اما اگر مثل من طرف دار آن ها هستید،این فیلمی نیست که بخواهید تماشایش را از دست بدهید-Interstellar/در میان ستارگان” هیچ فیلم دیگری نتوانست مرا این گونه غافل گیر کند.داستان ساده است اما با شکوهی وصف نا شدنی به تصویر کشیده شده است.پیچش های داستانی به جا و به موقع هستند و فیلم بعد از پایان یافتن ساعت ها ذهن را به خود مشغول نگاه می دارد.”Interstellar/در میان ستارگان” از ابتدا تا انتها از لحاظ فکری و عاطفی بیننده را درگیر نگاه می دارد.انتقاداتی که از فیلم می شود را درک نمی کنم اما می توانم حدس بزنم بسیاری از آن ها ریشه در دعواهای قدیمی طرفداران کامیک های دی سی و ماروِل دارد.این فیلمی برای بزرگ سالان است که در گیشه هم موفق عمل کرده است.بعضی معتقد هستند عمل کرد “/Guardians Of The Galaxyنگهبانان کهکشان” در گیشه های داخلی بهتر بوده است (اگر چه در گیشه جهانی دو فیلم به هم نزدیک هستند و فکر می کنم وقتی گرد و خاک ها بخوابد،”Interstellar/در میان ستارگان” وضعیت بهتری خواهد داشت.) اما مطمئناً بیست سال دیگر همه “Interstellar/در میان ستارگان” را بهتر از “/Guardians Of The Galaxyنگهبانان کهکشان” به یاد خواهند آورد.”Interstellar/در میان ستارگان” دست آوردی دارد که کم تر فیلمی به آن دست یافته است:خلق زیبایی بصری بدون این که فرصت تفکر کردن و حس کردن از بیننده گرفته شود.
کاملا موافقم بهترین فیلم امسال Interstellar هست،به نظرم این فیلم همانند ۲۰۰۱: یک ادیسه فضایی ساخته استنلی کوبریک، شاهکاری در زمان ما محسوب می شود. امیدوارم همانند فیلم Inception که توسط موسسه تصویر گستر پاسارگاد دوبله و پخش شد، برای این فیلم دوبله ای در خورد توجه انجام شود.
دیروز مستندی را هم دیدم به نام ” میخواهم شاه باشم” که کار بسیار خوبی است..تونستید به اکرانش برید کلا تا اینجا فستیوال خوبی ندیدم بماند اونچه که به نظرم خوبه رو ندیدم هنوز-خانه دختر به شدت در جهت رو دست زدن به مخاطبش حرکت می کند و روایت گر انسان هایی بی حس و حال و نامعلوم است که اصلا نمی دانیم برای چه باید ناکامی هایشان را تماشا کنیم؟
میشه نظرتان در مورد این چند فیلم که دیدید در یک جمله بگید . مخصوصا ماهی سیاه کوچولو و جامه دران
ماهی سیاه کوچولو قصه ای در حاشیه حادثه شهر آمل در سال ۱۳۶۰ است. فیلم را نپسندیدم. ضعف های فیلم و فیلمنامه آشکار تر از ان است که بخواهم سلسله دلایلی را برای الکن بودن آن ذکر کنم. جامه دران فیلمی با ساختار اپیزودیک است. فیلم بر اساس قصه بلندی از ناهید طباطبایی ساخته شده است. این دومین فیلم در سینمای ایران است که بر اساس داستانی از این نویسنده ساخته شده است. آنچه که سوژه و قصه تکراری فیلم را قابل تحمل ساخته است، همان شیوه روایت آن است. اثر در مجموع فیلم متوسطی است. انتخاب درست بازیگرانی مثل مهتاب کرامتی، آهنگرانی و کوثری عامل جذابیت فیلم است.
مهمترین خبر این روزهای نمایش خانگی توزیع استرداد تا اخر سال
محسن علی اکبری در گفتگو با خبرنگار سینماپرس در مورد زمان توزیع فیلم سینمایی «استرداد» به کارگردانی علی غفاری در شبکه نمایش خانگی اظهار داشت: قرار بود مدیریت قبلی بنیاد سینمایی فارابی این فیلم را به همراه ۹ اثر دیگر در شبکه نمایش خانگی عرضه کند که ما این بنحوه توزیع را قبول نداشتیم و با صحبت هایی که با رئیس جدید بنیاد سینمایی فارابی آقای حیدری خلیلی و حسین مسافر آستانه داشتیم قرار است این فیلم تا اواخر امسال توسط موسسه رسانه های تصویری توزیع شود.
بنابراین گزارش، در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است:فیلم «استرداد» به موضوع قرامت جنگی میپردازد که قرار بود توسط انگلستان امریکا و شوروی برای جنگ جهانی دوم به ایران داده شود و مربوط به مقطع زمانی ۱۳۳۲ است. این فیلم یک درام تاریخی درباره وقایع جنگ جهانی دوم و مسائلی است که پای نیروهای متحدین و متفقین را به ایران باز کرد و در آن به ماجرای پرداخت غرامت به ایران اشاره می شود.
منبع سینما پرس
اخبار شبکه نـــمایش خانگی هفته ( از شنبه تا پنجشنبه امروز ):
-عناوین آینده ( شبکه خانگی ) سیــنمایی ( خارجی – ایــرانی ) : ۱-خواب زده ها ۲-مستانه ۳-سیـــزده۴-چــارسو۵-میــهمان داریم .
– عناوین توزیع شده ی سریال ( شبـکه خانگی ) : ۱- سریال عشق تعطیل نیست! قســمت دوم .
-عناوین توزیع شده ی نـــمایش خانگی ( فیلمهای سینمایی و ویدیویی ) : عناوین خارجی توزیع شده به ترتیپ: ۱-پاره های وحشت۲-جی هو ۳-و… عناوین سیـنمایی ( خارجی )-فیلمهای ویدیویی و سینمایی (ایــرانی ):۱-راز خانه ی بهجت می باشد . (( کمی و کاستی مشاهده می کنید ببخشید ! ))
– توزیع عناوین آینده ی سریال ( شبکه نــمایش خانگی در هفته ی بعـد ):۱-سریال أبله قسمت چهارم توزیع روز : دوشنبه ۲۰بهــمن در سراسر کشور !
-پوستر های فیلمهای سیــنمایی ارائه شده ی در بازار نـــمایش خانگی ( جدید این هفته و هفته ی قبل ) :
فیلم ویدیویی راز خانه ی بهــجت :http://instagram.com/p/ynO6LHu86o/?modal=true
فیلم ویدیویی مسافران بهشت :http://instagram.com/p/yVDbdxO8xq/?modal=true
فیلم سینمایی تجریش ناتمام:http://instagram.com/p/yWtRF8u893/?modal=true
محمدی / تشـکر!
با عرض سلام مجدد .
آقای فروتن یک چیز جالب بگویم! بنده در این چند سال اخیر برای اینکه یک دید میانه و روشن نسبت به فیلم های جشنواره فجر داشته باشم نقدهای کوتاه نویسندگان دو سایت رجانیوز و کافه سینما را با هم می خوانم . با اینکه نویسنده سایت رجانیوز دغدغه اش هنر ارزشی است و نویسندگان سایت کافه سینما فیلم هنری ، اما جالب است که امسال هر دو در مورد تقریباً تمام فیلم ها متفق القول هستند و تا اینجا راجب هر فیلمی که نوشته اند یا هر دو از فیلم تعریف کرده اند ، یا هر دو از فیلم انتقاد کرده اند و در سه نکته هم متفق القول هستند : ۱- هیئت داوری در انتخاب تعدادی از فیلم ها برای بخش مسابقه اشتباه کرده و این فیلم ها هیچ نقطه مثبتی ندارند که بخاطرش در جشنواره حاضر شده باشند . ۲- بزرگترین معضل امسال جشنواره فیلمنامه است و بجز دو-سه مورد ، بقیه فیلم های نقد شده توسط این دو سایت اصلی ترین ضعفشان به فیلمنامه بر می گردد . ۲- هر دو سایت تا اینجا متفق القول هستند که بین کارگردانان فیلم اولی پدیده ای دیده نمی شود!
بالاخره اتفاق افتاد! ببینید ، اینجاست که تفاوت دیدگاه و ایدئولوژی دو منتقد خودش را نشان می دهد :
(درباره فیلم “پدر آن دیگری”)
رجانیوز : استاندارهای ساخت فیلم جدید یداله صمدی استاندار فیلمهای دهه شصت و اوایل دهه هفتاد است. استاندارد فیلمهایی مثل «آپارتمان شماره۱۳» که خودش آن زمان میساخت. از قضا در فیلمی که وقایعش ظاهرا در زمان حال میگذرد نشانههایی از همان سالها هم هست. از جایی از فیلم پسری به دوست دخترش میخواهد فیلمی بدهد و فیلم ویاچاس است، یا باجههای تلفن عمومی خیابان از باجههای زردرنگی است که سالهاست در خیابانها حضور ندارند، با این وجود اما پلاک ماشینها مربوط به دهه هشتاد است و ظاهرا خیابانها و مغازهها نشاندهندهی دهه نود! «پدر آن دیگری» ظاهرا یک فیلم کودک است اما در آن به صریحترین حالت ممکن شاهد یک عمل غیرشرعی پیش از ازدواج بین یک دختر و پسر هستیم و در فیلمِ ظاهرا رئال صمدی، وقتی مادر میفهمد که دخترش دست به رابطهی جنسی پیش از ازدواج زده نهایت واکنشش این است که به دختر بگوید «این چه کاری بود کردی. دیگه از این کارا نکن!» و تمام. «پدر آن دیگری» ظاهرا یک فیلم کودک است. داستان پسر شش سالهای که به اختیار و انتخاب خود در این شش سال حرف نزده و همه فکر میکنند مشکل ذهنی دارد اما متوجه میشویم که او در اعتراض به برخوردهای پدرش تصمیم گرفته حرف نزند، پدری که مشخص نیست چرا انقدر بیخودی و بیدلیل عوضی است و بیمنطق. چرا مدام پسرش را دیوانه و خنگ خطاب میکند و ایا این رفتار او بعد از لال بازی پسر آغاز شده یا لالبازی پسر بعد از رفتار او! این فیلمی است که در آن دنبال هیچ منطقی نمیگردیم. یکی دیگر از فیلمهایی که دولت بودجهشان را به پیشکسوتهای سینما داد تا بیکار نباشند.
http://www.rajanews.com/detail.asp?id=218766
***
کافه سینما : یک غافلگیری بزرگ! فیلمی جمع و جور و بیادعا که در میان ناباوری، نگاهش از تمام فیلمهای به نمایش در آمده در برج میلاد در جشنواره امسال پیشروتر است. قبول که فیلم ایرادات ساختاری و فیلمنامهای کم ندارد. اما تا به امروز تنها فیلم جشنواره بود که پس از پایانش واقعاً با حالی خوش از سالن خارج شدیم و این، در سینمایی چرکپرور، دستاورد کمی نیست. خوش به حال کسانی که تا آخر شب در برج میلاد دوام آوردند و توانستند در حال خوش سالن اصلی برج هنگام نمایش پدر آن دیگری شریک شوند. چه کسی فکرش را میکرد که فیلم «باحال» امسال، اثری به کارگردانی یکی از فیلمسازانی باشد که در دهه بسته و ایدئولوژیک ۶۰ پا به عرصه سینمای حرفهای گذاشته بود؟
http://www.caffecinema.com/new/index.php/cinema/item/6968-%D9%86%D8%B8%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%B5%D8%B1%DB%8C%D8%AD-%D9%88-%DA%A9%D9%88%D8%AA%D8%A7%D9%87-%D9%86%D9%88%DB%8C%D8%B3%D9%86%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%86-%DA%A9%D8%A7%D9%81%D9%87-%D8%B3%D9%86%DB%8C%D9%85%D8%A7-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D9%88%D8%B2-%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%85-%D8%AC%D8%B4%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D9%85%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%B4%D8%B1%DB%8C%D9%81-%D8%8C-%D8%A2%D8%B2%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D9%85%D8%B4%D8%B1%D9%88%D8%B7-%D8%8C-%D8%B4%DB%8C%D9%81%D8%AA-%D8%B4%D8%A8-%D8%8C-%D8%A2%D8%B2%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D9%85%D8%B4%D8%B1%D9%88%D8%B7-%D9%88-%D9%BE%D8%AF%D8%B1-%D8%A2%D9%86-%D8%AF%DB%8C%DA%AF%D8%B1%DB%8C.html