روزانه های سینمایی
تازه ترین خبرها از سریال ساخت ایران از زبان تهیه کننده آن بیان شد

تازه ترین خبرها از سریال ساخت ایران از زبان تهیه کننده آن بیان شد

 

سریال «ساخت ایران» به کارگردانی محمد حسین لطیفی و تهیه‌کنندگی مشترک سید امیر پروین حسینی و منصور سهراب‌پور، پس از «قهوه تلخ» و «قلب یخی»، سومین سریالی است که برای نمایش خانگی تولید می‌شود.

خبرنگار سرویس تلویزیون ایسنا در گفت‌وگویی با منصور سهراب‌پور ـ یکی از تهیه‌کنندگان این مجموعه ـ درباره وضعیت این سریال و روند ساخت سریال در شبکه نمایش خانگی مطالبی را جویا شده است.

سهراب‌پور در این گفت‌وگو، بر استفاده از تجربه «قهوه تلخ» و «قلب یخی» تاکید کرده، درباره حاشیه‌های حضور محمدحسین لطیفی و امین حیایی در «ساخت ایران» گفته و زمان تقریبی توزیع این سریال را دوازدهم بهمن ماه اعلام کرده است.

*** خود لطیفی برای کارگردانی، اعلام آمادگی کرد

سهراب‌پور در ابتدای گفت‌وگویش با ایسنا، درباره‌ی شروع پروژه «ساخت ایران»، توضیح داد:‌ حدود دو ماه پیش سید امیر پروین حسینی که یکی دو بار هم در کارهای بیرون از کشور، با یکدیگر همکاری داشتیم، درباره‌ی این سریال صحبت کرد. زمانی که او قصه را به من گفت، حس خوبی به من دست داد؛ بلافاصله، سیناپس را که نوشته خشایار الوند بود، خواندم و فردای آن روز، به این نتیجه رسیدم که این کار می‌تواند مورد استقبال مردم قرار گیرد.

وی درباره‌ی انتخاب محمدحسین لطیفی به عنوان کارگردان، گفت:‌ وقتی کار را شروع کردیم، با افراد مختلفی درباره کارگردانی صحبت کردیم و با توجه به این که لطیفی در «قلب یخی» مستقر بود و قرار بود فصل سوم این سریال را کار کند، با او صحبتی در این باره نشد و او حتی جزو کاندیداهای ما هم نبود تا این که زمانی که برای انتخاب کارگردان تصمیم‌گیری می‌کردیم، به طور کاملا اتفاقی لطیفی به دفتر ما آمد و در جریان کار قرار گرفت و خودش اعلام آمادگی کرد که می‌تواند این کار را انجام دهد. ما هم از این موضوع استقبال کردیم. البته چون می دانستیم قرار است فصل سوم «قلب یخی» ساخته شود، تعجب کردیم. اما لطیفی گفت به جهت روحیه خودم و این که تا به حال چندین کار پیچیده انجام دادم، دوست دارم یک کار مفرح و شاد را دنبال کنم.

وی ادامه داد:‌ بعد از چند روز با لطیفی قرارداد بستیم. اما این کار که با این سرعت و شرایط خاصی شروع شد، بین خیلی از کسانی که تجربه این موضوع را داشتند سر و صدا کرد. به علاوه «ساخت ایران»، شاخصه‌هایی دارد که کارهای دیگر ندارند؛ مثلاً در خارج از کشور تصویربرداری دارد و بازیگران خاصی را می‌طلبد. با این حال، خوشبختانه تا به حال تمام کارها با کیفیتی که می‌خواستیم پیش رفت و بخش‌های ایران، روزهای آخر را سپری می‌کند.

*** نخواستیم به «قلب یخی» لطمه بزنیم

تهیه‌کننده سریال «ساخت ایران» در پاسخ به سوالی درباره حاشیه‌های حضور امین حیایی در این سریال، گفت:‌ در رابطه با امین حیایی، از سوی برخی از اهالی مطبوعات شیطنتی انجام شد و این اتفاق، علیرغم میل ما افتاد و زمانی رخ داد که ما در ایران نبودیم و برای پیش‌تولید بخش‌های بیرون از کشور، در فرانسه بودیم. من شاید با سیدکمال طباطبایی بیش از چند بار مواجه نشده باشم اما به عنوان پیشکسوت خودم، ارادت خاصی به او دارم و می‌دانم در این موضوع هم پیشکسوت است و جزو اولین نفراتی است که قدم برداشت و راه را برای دیگران باز کرد. انجام این کار، نیاز به جسارت خاصی داشت و ما مدیون او هستیم. با این حال باید بگویم که از جانب تیم ما هیچگونه قصد و غرض و اذیتی در کار نبوده است و هیچ گاه اتفاقی نیفتاد که بخواهیم به مسیر او لطمه‌ای بزنیم.

سهراب‌پور تاکید کرد:‌ «ساخت ایران»‌، فضای خاصی دارد و کاملا از چیزی که «قلب یخی» دنبال می‌کند، منفک است. «ساخت ایران» در مسیر دیگری حرکت می‌کند و طنز موقعیت است و کار کاملا متفاوتی است که یکی از ویژگی‌های آن، که من را برای ساخت آن، ترغیب کرده بخش‌های خارج از کشور آن بود.

وی در ادامه، پیوستن اعضای دیگری از تیم «قلب یخی»‌ به «ساخت ایران»‌ را منتفی دانست و افزود: بازیگری مثل امین حیایی سه ماه قبل، متعلق به «قلب یخی» بوده و پیش از آن هم در پروژه‌های دیگری بوده است. من فکر می‌کنم این صحبت‌ها، به شخصیت و شان آدم‌ها، بی‌ احترامی می‌کند؛ انگار که امین حیایی در موقعیتی قرار گرفته و قدرت تصمیم‌گیری ندارد. در حالی که یک بازیگر بعد از انجام ۲۰ تا ۳۰ کار شاخص، نمی‌تواند در تصمیم‌گیری‌هایش دچار اشتباه شود و غیرحرفه‌یی عمل کند، به خصوص امین حیایی که سابقه درخشانی دارد و در موضوع اخلاقی، زبانزد است. او همه جوانب را بررسی کرده و دیده که «قلب یخی» قرار است چند وقت دیگر کار شود و در این بین می‌تواند با ما همراه شود. او به صورت حرفه‌یی، قراردادی بسته که این کار، به «قلب یخی» هم لطمه‌ای نزده است. فکر می‌کنم روال «قلب یخی» طبق همان روالی که تهیه کننده‌اش طراحی کرده است و هر فصلی را با فاصله شروع می‌کند پیش‌ می‌رود. اگر هم بین ما مشکلی وجود داشت قاعدتا بین خودمان حل می‌شد و نیاز به وساطت کسی نبود.

*** حضور بازیگران خارجی در سریال

سهراب‌پور درباره‌ی شاخصه‌های این سریال، توضیح داد:‌ شاخصه اصلی این کار، متن آن است که توسط خشایار الوند و پیمان قاسم‌خانی نوشته می‌شود.

این تهیه‌کننده، خاطرنشان کرد: قبل از شروع کار، قصه را بین برخی مخاطبان پخش کردیم که فیدبک‌های خوبی داشت، یعنی از آن دست قصه‌هایی بود که از خواندن آن، طنز ایجاد می‌شود و خواننده شروع به خندیدن می‌کند. وقتی یک تیم و کارگردان و بازیگران خوب هم در کنار آن قرار بگیرند می‌تواند خوب تصویر شود و فضای مفرح، دو چندان شود.

وی ادامه داد: ‌بحث کارگردانی هم مطرح است. لطیفی پیش از این چند کار مفرح مثل «عینک دودی»، «فرار بزرگ»، «کت جادویی» و «توفیق اجباری» داشت که من به عنوان مخاطب از آنها خوشم می‌آمد در نتیجه احساس کردم تعریف این قصه از زبان لطیفی می‌تواند برای مخاطب، جذابیتی ویژه‌ای داشته باشد. اما مهم‌ترین ویژگی این کار، بخش خارج از کشورش است. ما هم بازیگر خارجی داریم و هم فضای بعدی مناسب که می‌تواند چشم‌نواز باشد و بتواند مخاطب را به خود جلب کند. نکته دیگر این است که این فضاها در اختیار قصه است، قصه در اختیار فضا نیست. طنز این کار هم، طنز موقعیت است یعنی همه آدم‌ها، در جای خود، جدی‌اند اما اتفاقاتی می‌افتد که منجر به طنز و خنده خواهد شد.

سهراب‌پور در پاسخ به پرسشی درباره بازیگران خارجی این سریال، اعلام کرد:‌ از بین بازیگران خارجی، سه نفر بازیگر اصلی داریم و حداقل ۱۵ تا ۲۰ نفر بازیگر فرعی داریم.

*** فضای بصری مناسب، دلیل انتخاب فرانسه

تهیه‌کننده سریال «ساخت ایران» در بخش دیگری از گفت‌وگو با ایسنا درباره انتخاب فرانسه و شهر پاریس به عنوان لوکیش‌های اصلی این سریال در خارج از کشور، گفت: قصه به نوعی در فرانسه اتفاق می‌افتد؛ به دلیل شرایط کار و مسائلی که در متن مطرح شده، ماجرا حتما باید در اروپا اتفاق می‌افتاد و چون فیلم آخرم، «پاریس تا پاریس» را در فرانسه کار کردم و کارگردانمان هم با این فضا آشناست، فرانسه را برای ادامه کار انتخاب کردیم.

وی افزود: فرانسه، کشور گرانی است و هم این‌که برای ما و تیم‌های دیگر فیلمسازی، مسائل خاص خود را دارد اما در عین حال جذابیت های خاصی دارد و به دلیل فضای بصری مناسب، برای مخاطب جذاب است. مخاطب، با این فضا آشناست و از سویی به علت وجود فضاهای زیاد گردشگری و توریستی، با علاقه بیشتری سریال را دنبال می‌کند و دوست دارد فضای آن را ببیند.

*** «ساخت ایران» در ابتدا به شبکه جام‌جم ارائه شد

سهراب‌پور در پاسخ به این پرسش که آیا سریال «ساخت ایران»‌به تلویزیون پیشنهاد شده یا از ابتدا برای پخش خانگی تولید شده، عنوان کرد:‌ این طرح، در ابتدای آماده شدن به شبکه جام جم ارائه شد اما آنها بنا به دلایل بودجه‌ای، آمادگی همکاری نداشتند. شبکه جام‌جم، اولین جایی بود که طرح «ساخت ایران» ارائه شد و حتی این طرح، مورد سفارششان بود و از نظر شکل‌گیری با آنها صحبت شده بود.

*** از تجربیات «قهوه تلخ» و «قلب یخی» استفاده می‌کنیم

منصور سهراب‌پور در ادامه، در توضیح برنامه‌های تیم «ساخت ایران»‌ برای توزیع این مجموعه در نمایش خانگی، عنوان کرد: ما در ابتدا برنامه‌ریزی کرده بودیم که یک ماه در ایران و دو ماه در فرانسه یا یک کشور ثالث دیگر تصویربرداری داشته باشیم. کار ما در ایران که حدود پنج قسمت است تمام شده و قسمت‌های بعدی در پاریس و فرانسه است و طبق برنامه‌ریزی‌هایی که انجام داده‌ایم و با توجه به این که گروه در فرانسه، کاملا در اختیار ماست، حدود دوازدهم بهمن اولین قسمت را توزیع کنیم.

وی تاکید کرد: سعی می‌کنیم از تجربیات «قهوه تلخ» و «قلب یخی» استفاده کنیم و مردم را کمتر اذیت کنیم و وعده‌های کاذب ندهیم.

*** «ساخت ایران» را در اوج، متوقف می‌کنیم

این تهیه‌کننده، خاطرنشان کرد: در بسته‌هایی که به مخاطبان ارائه می‌کنیم، نه پیش‌بینی اسپانسر و تیزر خواهیم داشت که بین قسمت‌ها، بیننده را به شکل طولانی مجبور کنیم و نه این که در پخش هفتگی دچار مشکل می‌شویم. سعی می‌کنیم با تمام مشکلاتی که برای کار در خارج از کشور داریم، پخش هفتگی را به طور مرتب انجام دهیم.

سهراب‌پور با بیان این‌که «ساخت ایران» در هشت بسته دو قسمتی ارائه می‌شود، ساخت فصل‌های بعدی آن را منوط به استقبال مخاطبان دانست و گفت: ادامه این سریال با توجه به استقبال مردم، اتفاق می‌افتد. اگر در همان قسمت‌های سوم و چهارم با استقبال مردم مواجه شویم، آن را ادامه می‌دهیم و فصل بعدی هم ساخته می‌شود. حتی ممکن است در فصل بعدی، عوامل، از کارگردان تا بازیگران، تغییر کنند.

وی تاکید کرد: احساس کردیم اگر بخواهیم بیشتر از ۲۰ قسمت ادامه دهیم، شاید بیننده را خسته کند. ما باید در اوج، جلوی آن نگه داریم.

*** کپی‌رایت یکی از دغدغه‌های ماست

سهراب‌پور در ادامه این گفت‌وگو درباره کپی‌رایت و نگرانی‌های حاصل از آن، عنوان کرد:‌ به شدت، نگران کپی رایت هستیم و این یکی از دغدغه‌های ماست، تمهیداتی هم برای آن در نظر گرفته‌ایم ولی همچنان، دغدغه ما هست و می‌دانیم هر کاری هم که انجام بدهیم در این بخش دچار مشکل هستیم. اما کپی رایت، بیشتر از من و همکاران من، باید دغدغه مسؤولان باشد. اما تا به حال هیچ تمهید خوب و تاثیرگذاری برای آن در نظر نگرفته‌اند، به همین دلیل هم در بخش خصوصی، شاهد کارهای کم هزینه و کم تاثیر هستیم چون این بخش، جرأت وارد شدن ندارد.

*** خط قرمزها را می‌شناسیم

وی در بخش دیگری از این گفت‌و گو درباره مواجهه با ممیزی‌های احتمالی وزارت ارشاد، گفت: تا به حال با وزارت ارشاد، دچار مشکل نبودیم. امیدوارم بعد از به تصویر کشیدن کار هم به مشکل برنخوریم. از این بابت فکر نمی‌کنم جای نگرانی باشد. ضمن این که با تجاربی که داریم خط قرمزها را می‌شناسیم و سعی می‌کنیم به خط قرمزها نزدیک نشویم و در عین حال، به مخاطب هم احترام بگذاریم.

*** فضای کنونی جامعه ما به شدت نیازمند طنز است

سهراب‌پور در پایان گفت‌گویش با ایسنا، درباره‌ی انتخاب سوژه طنز برای ساخت این کار، تصریح کرد:‌ مردم در ایران، طنز موقعیت را خیلی دوست دارند اما طنز لودگی را پس می‌زنند. در «ساخت ایران»، همه آدم‌ها خیلی جدی سر جایشان هستند اما در روند قصه، اتفاقاتی رخ می‌دهد که طنز را شکل می‌دهد. این نوع طنز، تا به حال در نمایش خانگی تجرربه نشده بود،

وی تاکید کرد: سعی کردیم «ساخت ایران»، با کارهای دیگری که در نمایش خانگی شده، متفاوت‌تر باشد. «قهوه تلخ» به نوعی طنز تاریخی است که طنزش هم نوع خاصی از طنز و متعلق به مهران مدیری بوده است. «قلب یخی» هم یک کار کاملا جدی و پیچیده است که مخاطب آن را به دلیل پیچیدگی‌هایش دوست داشت.

تهیه‌کننده «ساخت ایران»‌تصریح کرد: احساسمان این است که مخاطب این سبک از کار را دوست دارد، ضمن این که با جمع‌بندی که انجام دادیم، به این نتیجه رسیدیم که فضای کنونی جامعه ما به شدت نیازمند این نوع کار است.

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱ نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • من فکر کنم فیلم جالبی بشه این فیلم . مخصوصا تو این قحطی فیلم خوب تو سینما و تلویزیون مثل اینکه هیچکس به فکر نیست . تلویزیون که همه سریالاش غم و ماتمه ….. سینما هم که هیچی .
    یه دلمون به قهوه تلخ خوش یود که اونم دیگه پخش نمیشه . البته به نظر من یریال وقتی قسمت هاش طولانی بشه هم مخاطب دیگه کم کم بی علاقه میشه هم ساززنده ها نخ اصلی قصه از دستشون درمیاد . حالا این فیلمه خوبه. ۱۶ قسمته خیلی هم طولانی نیست

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید