روزانه های سینمایی
رونمایی از برنامه های وزیر پیشنهادی ارشاد

رونمایی از برنامه های وزیر پیشنهادی ارشاد

دکتر علی جنتی وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشروح برنامه هایش را برای تصدی وزارتخانه مذکور اعلام و منتشر کرد.

همانطور که قابل پیش بینی بود، در این برنامه حذف و کاهش تصدی گری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد تصریح قرار گرفته است:

"در سال های اخیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از یک نهاد نظارتی و حمایتی به یک نهاد متصدی تبدیل شده است و در قامت ناشر، تهیه کننده و….در بخش‌های مختلف به رقابت با بخش خصوصی روی آورده و از آن جا که تولیدات آن گاه بدون در نظر گرفتن اقتضائات فرهنگی و مردمی بوده، مورد استقبال واقع نشده است."

بهره گیری از مشارکت تشکل های صنفی در برنامه ریزی ها یکی از سرفصل های مهم در برنامه ارائه شده می باشد و از حذف و تعطیلی بعضی نهادهای صنفی انتقاد شده است:

"در حال حاضر برخی ازتشکل‌ها با دخالت‌های دولتی فعالیت خود را متوقف کرده‌اند، در حالی که بخشی از سینماگران متعهد که ارزشی‌ترین فیلم های پس از انقلاب اسلامی را ساخته‌اند، از دست‌اندرکاران و مدافعان این نهادها هستند .نهادهای فرهنگی هنری می‌توانند به تصمیم‌سازی‌های دولتی کمک کنند، اما نه تنها در سال‌ های اخیر از فرایند تصمیم سازی و مشورت حذف شده بلکه دولت بیشتر گرفتار چالش و تنش با این نهادها بوده است."

به موجب این گزارش، در بخش دیگری از برنامه دریافت مجوزهای مختلف برای یک محصول به عنوان یک نقص و اقدامی غیر ضروری تشخیص داده شده است.:

"علیرغم تاکیدهای مقام معظم رهبری و سیاست‌های کلان کشور، بخش خصوصی برای فعالیت در حوزه فرهنگ و هنر با موانع بسیاری رو به رو بوده و برای هر فعالیت جزئی نیازمند چند بار اخذ مجوز از مراجع ذیربط است که گاه هیچ مبنای قانونی ندارد. هم اکنون برای ۱۱۴نوع فعالیت در حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز صادر می‌شود، در حالی که بسیاری از این موارد جزئی از فعالیتی است که قبلا برایش مجوز گرفته شده است. گاه برای جزء جزء یک فعالیت باید چند بار مجوز فعالیت دریافت نمود و این امر موجب گرفتار شدن اصحاب فرهنگ در چنبره دیوان سالاری و از دست دادن فرصتی است که در اصل باید به خلق آثار فرهنگی اختصاص یابد" 

متن کامل برنامه وزیر پیشنهادی در این نشانی بخوانید.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید