روزانه های سینمایی
پاسخ به اظهارات روزهای اخیر- قسمت دوم: پیدا کنید سریال پخش کن را

پاسخ به اظهارات روزهای اخیر- قسمت دوم: پیدا کنید سریال پخش کن را

گفته شده است "دوستان بیراهه رفته اند و یا سریال توزیع می کنند" خوشبختانه بر خلاف پندار خیلی از تهیه کنندگان سینما که موسسات ویدیو رسانه را تامین کننده سریال ایرانی دانسته و اصولاً سریال را مخل فعالیت نمایش خانگی می دانند، گوینده به موسسات فقط نسبت "توزیع " داده و دامن موسسات را آلوده به تامین و  سرمایه گذاری در تولید سریال ایرانی نکرده است. البته از یاد نباید برد که همین گوینده در جای دیگری همنوا با قشری از تهیه کنندگان سینما تهیه و ساخت سریال را در شبکه ویدیویی از اساس غلط دانسته و با آن مخالفت کرده بود.

-همانطور که پیش از این در روزانه های سینمایی گفته شده است، ساخت سریال مستند به آیین نامه هایی است که در اوایل دهه هفتاد با دوراندیشی مقامات وقت سینمای کشور، تدوین و تصویب شد. شاید مراجع وقت می دانستند که انحصار تلویزیون در ایران به زودی شکسته نخواهد شد و ضروری است در عرصه های دیگری مجال تنفس برای فیلمسازان و شنیدن صداهای متفاوت برای بینندگان پیش بینی شود.

-از سوی دیگر نمایش خانگی در ایران با تشدید فعالیت های خود بر آن بوده و هست تا با رسانه هایی همچون تلویزیون های ماهواره ای و شبکه زیر زمینی فیلم ها و سریال های غیر مجاز رقابت کند. بنابراین به اقتضای دامنه وسیع رسانه های رقیب و شمار انبوه هنرمندان و فیلمسازان هموطن و بی نیازی سرمایه گذاران به کمک ها و رانت های دولتی دلیلی ندارد تا شبکه از گونه های متنوع تولیدی محروم گردد. عرضه سریال در شبکه های ویدیویی سایر کشورها – به صورت بازپخش- امرمتعارفی است اما در ایران به دلیل انحصار رسانه ای فعلاً تولید و عرضه سریال-غیر تلویزیونی- در شبکه ویدیویی بی انکه قانونی را به چالش بکشد، با استقبال مردم و صاحبنظران دانش ارتباطات و مدیریت رسانه مواجه شده است. بعید نیست در آینده با گسترش فناوری ip media  و vod نمایش سریال در فضای مجازی هم در دسترس تماشاگران قرار گیرد.

-شواهد گویای آن است که نخریدن فیلم سینمایی ایرانی از سوی بعضی از موسسات کم بنیه ربطی به عرضه و پخش سریال ایرانی در شبکه ندارد.

-در ماه های گذشته کما فی السابق مجوز تولید و عرضه سریال و مجموعه های نمایشی سرگرم کننده با هوشمندی مدیران سازمان سینمایی ادامه دارد و وقفه ای در آن ایجاد نشده است.

فقط یک سوال باقی می ماند تنها سریال ایرانی که در هفته های اخیر در بازار توزیع می شود، کار پخش آن را کدام موسسه بر عهده دارد؟

درست حدس زدید؛ همان موسسه ای که به تنهایی هم پیمان و همسو با گوینده سخنان انتقادی علیه موسسات ویدیو رسانه در روزهای اخیر است.!

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید