روزانه های سینمایی
یکی بود یکی نبود پریای قصه ما …

یکی بود یکی نبود پریای قصه ما …

سرانجام انتظارها به سر رسید و قصه پریا روایت شد. نصب پوسترهای فیلم در مراکز عرضه همه کسانی را که هنگام اکران عمومی فیلم موفق به تماشای این اثر نشدند، مطمئن ساخت که می توانند فیلم دیگری از کارگردان قرمز را ببینند. همزمانی عرضه فیلم قصه پریا با خداحافظی فریدون جیرانی از برنامه هفت در جای خود جالب توجه است.
اگر چه در این فیلم مثل آثار دیگری در سینمای ایران، آدم بده قصه ظاهری مذهبی دارد و در پس پرده ریاکاری چهره واقعی خود را پوشانده است اما خوشبختانه قصه پریا از معدود فیلم هایی است که دو شخصیت زن مثبت و متعادل آن چادری هستند و از این نظر فیلم امتیازی بالایی را داراست. کارگردان فیلم قرمز این روزها موقتاً از ساخت سریالش منصرف شده است تا یک تله فیلم بسازد. باید دید توزیع گسترده قصه پریا دلتنگی های این روزهای جیرانی را برطرف می سازد یا نه؟
جیرانی باید به یادش مانده باشد، دیماه گذشته که مرا به برنامه هفت دعوت کرد از قبل شبکه نمایش خانگی را در هیبت یک محتضر رو به قبله دراز کرده و نقش من را در حد خواندن تلقین به آن خلاصه کرده بود.!
حالا که او نیست، سینمای ایران و ویدیو در اکران و عرضه فیلم ایرانی به تساوی ۱+ ۱۲ رسیده اند. قصه پریا محصولی از موسسه ریز موج سیستم است.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۳۴ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ایا این فیلم قصه پریا امروز  توزیع شده است
    دوم چرا فونت خبرها کوچک شده همان فونت و اندازه خیلی بهتر بود  وراحت تر دیده میشد 
    خواهشا   فونت و اندازه  بزرگتر کنید 
     

    • میلاد جان به دلیل آنکه با چند سایت دیگر – که دو تای آنها را در پیوندها می بینید – از یک هاست استفاده میکنیم، ترافیک سنگین ماه باعث شد تا حجم این ماه زودتر از موعد به مصرف برسد. با آغاز ماه جدید میلادی( روز جمعه) این مشکل حل می شود. دقت کرده باشی غیر از فونت و سایز، نتوانسته ام به فراخور مطالب لینک بدهم.

  • امروز در سایتها مطلبی درباره ی شام ایرانی خواندم  که داد کارگردان ان درامد و  در انتظار سری دوم با مشکلات جدیدی روبروست
    اقای فروتن  به نگذارید  چوب لای چرخ این جور  سریال ها کننند  با ید  به این سریال ها  سریعتر پروانه دهید  اخه  ممیزی شام ایرانی دیگر برای چی  شما به تولیدات خودتان و نمایش خانگی رحم نکردید چه برسد به تولیدات  سینمایی  شما باید دست این سریالها رو بگیرید تا رونق بگیرید در ضمن با این ممیزی ها  نمیتوانید جلوی طرح اثا غیر تلویزیونی رو بگیرید  کم کم شبکه داره میشه مثل  تلویزیون 
    شبکه  نمایش با این کار خوب  تولید سریال ان را از انحصار تلویزیون دراورد با  این سریالهای  تکراری و بیمحتوا تلویزیون  
    حالا شما باید  به رشد بنای تولید سریال  در شبکه کمک کنید    نه ….. 
    چرا ممیزی برای شام واقعا چرا چرا چرا   این دیگه فیلم نیست یک برنامه شاد است  وای وای ………..
    یک سوال ایا فیلم زنان ونوسی ممیزی دارد ؟

  • جناب فروتن عزیز
    در پروانه نمایش زمان فیلم ۱۰۷ قید شده، اما زمان واقعی فیلم ارائه شده ۱۰۲ دقیقه است. این یعنی ۵ دقیقه سانسور از سوی اداره ی نظارت وارزشیابی؟!

  • میشه به این سوالات من پاسخ بدین جناب فروتن:
    ۱-چرا قیمت فیلم از ۱۵۰۰ تومان به ۲۵۰۰ تومان افزایش یافت؟
    ۲-آیا هزینه ی یک دی وی دی برای شرکت بیشتر است یا دو سی دی؟
    ۳-آیا کیفیت فیلمها نسبت به قیمتشان تغییر شگرفی داشته است؟
    ۴-آیا یک شهر که بیشتر فروش بازاریانش وابسته به درآمد کشاورزان و قشر زحمت کش روستایی است میتواند سهم به سزایی در فروش سی دی های اورژینال ۲۵۰۰ تومانی تک فیلم داشته باشد؟
    ۵-آیا کیفیت تصویر یک فیلم(برای مثال سعادت آباد،یاورود آقایان ممنوع)با نسخه ی رایتی چند فیلم آن دارد؟
    ۶-اگر شما مخالف با رایتی هستید چرا شرکت هایی مثل فینال (ریزموج)اولین تولید کننده لوح خام در خاور میانه هستند؟
    ۷-آیا درآمد عایده از شرکت ها به جیب یک نفر واریز می شوند یا به بیت المال؟
    ۸-چرا باید سوپر مارکت ها تضمینی برای پس گرفتن فیلم های هایشان وجود داشته باشد ولی ما به عنوان یک کلوپ دار باید خروارها فیلم بماند و آینه ی دق هایمان گردد؟
    اگر بخواهم هم چنان بگویم باز هم سوال هست ولی خواهشا جواب دهید.ممنون

    • سلام
      ۱- به آن دلیل که قیمت اجناس هر ماهه و هر سال بالا می رود اما موسسات در یک اقدام هماهنگ، قیمت محصول خود را از ۳۴۰۰ تومان در سال ۸۷ به یکباره کاهش دادند و علیرغم افزایش قیمت تمام شده، نمی توانند قیمت فیلم را بالا ببرند.!
      به هر حال سینما و ویدیو از جمله صنایع گران و هزینه بر هستند.
      ۲-اگر الان هم می خواستند تن به فرمت غیر استاندارد وی سی دی بدهند، قیمت افزایش بیشتری می یافت چون باید برای بعضی از آیتم ها دوبله هزینه می شد مثل چاپ افست و..
      ۳- عدم ارتقای کیفیت فیلم ها به موسسات ارتباط مستقیم ندارد و به مستری مربوط می شود که تهیه کنندگان در اختیارشان قرار می دهند. به هر حال در حال حاضر فرمتی مثل وی سی دی سبب تنزل کیفی بیشتر فیلم ها نمی شود.
      ۴-کشاورزان عزیز اگر فراغت و مازاد درآمدی برای تماشای و خرید فیلم دارند باید بهای آن را بپردازند. در غیر اینصورت به خرج بیت المال می توانند کانال های متعدد تلویزیونی را به رایگان ببینند. موسسات هم مثل کشاورزان راضی به یغما و تاراج محصولشان نیستند. چون سرمایه اشان را با عرق جبین و کد یمین بدست آورده اند.
      ۵-سوال مبهم است.
      ۶-چه ربطی دارد؟ موسسه فینال همان ریز موج سیستم است که خودش موسسه ویدیو رسانه است. مصارف لوح فشرده خام فقط برای فیلم نیست. بسیاری از تولیدات شرکت به خارج صادر می شود. با مطالعه ای که انجام شده است کاهش لوح فشرده خام به واردات رسمی و قاچاق آن از خارج به داخل منتهی می شود. بهترین راهبرد آن بود که ظرفیت واحدهای تکثیر از خام به تکثیر تغییر یابد که در حال حاضر حدود ده واحد صنعتی همزمان ویدیو رسانه هم هستند. مهم آن است که فرهنگ کپی کاری مذمت شود و تقاضا برای تکثیر غیر قانونی کاهش یابد. در غیر اینصورت شده از زیر زمین دیسک استخراج می شود.!
      ۷- شرکت های اغلب زیان ده به جز دو موسسه بقیه خصوصی هستند.
      ۸- سوال خوبی است. جواب را باید شرکت های پخش و موسسات بدهند. نمیدانم کلوب ها تاوان و کفاره چه گناهی را پس می دهند؟
      اگر پاسخ دیگران دست اندرکاران هم برسد، حق مطلب بهتر ادا می شود.

      • منظور از پرسش پنجم این است که آیا کیفیت نسخه ارژینال فیلم هایی مثل سعادت آباد یا ورود با کیفیت به اصطلاح فشرده شده این فیلمها روی دیسکهای غیر مجاز تفاوت دارد یا خیر. به این سوال دو پاسخ ارائه می شود:
        ۱- نسخه های فشرده از روی نسخه های قانونی کپی میشوند به طبع کیفیت آنها اگر بدتر نباشد بهتر نخواهد بود
        ۲- هر چند شخصا چنین نسخه هایی را مشاهده نکرده ام ولی روشن است که وقتی زمان استاندارد یک دیسک دی وی دی  120دقیقه است وقتی چند فیلم بر روی یک چنین دیسکی ذخیره شود کیفیت از نسخه استاندارد پایین تر خواهد بود.
        جدا از این بحث همواره این سوال برای من مطرح بوده است که چرا بعضی از مصرف کنندگان انتظار دارند که بر روی یک دیسک دی وی دی حتما چند فیلم وجود داشته باشد؟ چنین افرادی در مواجهه با یک دیسک بلوری چه انتظاری خواهند داشت؟ آیا فراگیری استاندارد و هدف ایجاد یک قالب مولتی مدیا کار دشواریست؟

        • در ضمن پیش از این هم گفته شد  اگر منظور از طرح این سوال این است که چون کیفیت نسخه عرضه شده فیلم های ورود آقایان و سعادت آباد پایین است مجوزی برای کپی و تکثیر آن بدست آمده است پاسخ منفی است. اشتباه را با اشتباه پاسخ ندهیم.

        • درست می فرمایید انتقال و ذخیره اطلاعات بر روی فرمت دی وی دی یا بلوری بیش از حجم مقرر، این فرمت را هم به چیزی شبیه وی سی دی بدل خواهد ساخت.

  • شما دیگه دست تلویزیون از پشت بستید   از سانسور فیلم  راحت نشدید سراغ نوشته های من  هم رفتید و سانسور کردید   من ادم بی تعارفی هستم حرفمو بدون پرده میزنم گاه خوب گاه بد  
    ایا شما حقیقت رو سانسور نکردید  ؟
     باید بگوییم اره 
    فکر میکردم  شما  با بعضی اقایون فرق دارید  سانسور در سایت  کم داشتیم  که اونم جور شد  دیگه کافی برویم سر صحنه فیلم برداری و بگوییم این سانسور  است 
    باید بگم شما دوست دارید بگید هم.ه چیز خوب است  ولی در حالی این فرار به جلو است در حالی که در ۹۰ درصد این جوری نیست
    با این سانسور ها چیزی جز حریص کردن مخاطب فایده ی خاصی ندارد و برای اعصاب خوردی است  بقول بهرام رادان  با این  سانسورها رو ز به روز  مردم حریص و  غیر قابل تحمل میشوند  این رو برای سانسور  سنتوری و  حراج رفتن ان گفته بود که الان ارشاد مجبوره چند میلیلرد جریمه بدهد 
    نمتوانید واقعیت رو سانسور کرد 
    اسم فسبم بعدی چیست 
    تا موقعی که این  وضع است همین اش و همین کاسه !
     

  • دو سه سال پیش شبکه خبر توو یه برنامه از چندین مسئول دعوت کرده بود که در مورد شبکه نمایش خانگی بحث کنن. یکیشون میگفت روزی که فیلم جدید پخش می شود آمار فروش سی دی و دی وی دی خام ۲۰ برابر می شود.آیا حقیقت دارد؟

    • بله حقیقت داره. البته چنانچه از قبل اطلاع رسانی بشه و در واقع برنامه آینده هر موسسه اعلام بشه، حرام خوارها می توانند برنامه ریزی بکنند و سفارشات خود را به بازار برای تهیه لوح خام زودتر ارائه بدهند. اینطوری بیشتر هم دعاگوی موسسات هستند. حالا فهمیدی چرا یک عده – بلانسبت شما و دیگر دوستان خواننده – با سماجت دنبال زمان پخش فیلم ها هستند؟.

  • فعلا که همه دارن از دست به عصا شدن ارشاد در مورد فیلمای سینمایی حرف میزنن من میخوام خلاف جهت حرکت کنم و به دوستان خوبمون در ارشاد برای دادن مجوز به طرح پوستر نمایش خانگی فیلم قصه پریا دست مریزاد بگم
    اگه تا حالا به این پوستر به چشم خواهربرادری نگاه نکردین لطفا در مراجعه بعدی به بفالی محل در روش خود «تشدید نظر» کنین چون دو تا از آدم بدای فیلم که یکیشون اول اسمش مهناز افشاره توی این پوستر حسابی طره های پیچ در پیچ و سیخکی جعد مشکین را به پیشانی ریخته و به همه اونایی که در مخالفت یا موافقت با هنجارشکنی فیلم زندگی خصوصی با آن حدیث گهربار مولای متقیان در اول آن حرف زده اند گفتن برید کنار ما جای اون فیلم جوابگوی همه عزیزان هستیم

    • دوست عزیز جناب آقای محسن امیری عزیز
      من هم مثل شما تا وقتی که فیلم قصه پریا رو ندیده بودم دلیل این فضای تیره چهره آشفته و مشوش بازیگران اون رو در قالب یک طرح سورئال متوجه نمی شدم ولی بعد از تماشا صداقت در طرح رو با توجه به محتوای فیلم متوجه شدم
      با توجه به طراحی خوب این پوستر بی انصافیست تخریب آن وسیله شما برای بیان درد دلی گردد   
       

  • آیا پوسترهایی که از موسسات برای فیلم ها منتشر می شود از ارشاد مجوز می گیرند؟ اگر این چنین است چرا اداره اماکن عمومی پوستر فیلم حتما میشه(هندی) را که به شیشهمغازه مان چسبانده بودیم پاره کرد؟یک بار هم که کلا هرچی پوستر فیلم های ایرانی چسبانده بودیم تماما در جلوی دید مردم پاره و به اماکن بردند. اگر رایتی بفروشیم خب غیر مجازه اگه بخوایم اورژینال بفروشیم خب نمیزارن پوستر بزنیم.بخدا اگه پوستر فیلمی رو نچسبونیم فروشمون یک چهارم میشه.برای مثال فیلم پیتزا مخلوط ۱۰۰ عدد اورژینال خریدم شرکت اصلا پوستر نذاشته بود به زور فروختم.به نظر شما اقدام اماکن درسته؟

  • سلام جناب فروتن یه سوال با توجه به این که توی قصه پریا تبلیغ خیابان ۲۴ گذاشت پس می شوده گفت که مشکل حل شده و برنامه بعد ۲۴هستفرهاد .. اهوازقنبر

  • سلام. فیلم رو خریدم و دیدم چون در سینما موفق به دیدنش نشده بودم. از کارگردان فیلم قرمز انتظارات بیشتری داشتم. البته مابقی کارگردان ها هم دچار این افت شدن و متاسفانه سینمای  ما روز به روز نازل تر میشه اما چند نکته راجع به نسخه دی وی دی فیلم اول از همه خواهش دارم قانونی در ارشاد وضع کنید که شرکت ها ابتدای فیلم رو قفل نگذارند و بیننده را مجبور به دیدن تبلیغات نکنن. این کار بی توجهی به شعور مخاطب به حساب می آد. دی وی دی این فیلم هم همینطور بود من تا به حال از این شرکت فیلمی ندیده بودم و قبلا هم اسمی ازش نشنیده بودم. به هر حال نسخه دی وی دی فیلم رو به جهت اون نکته ای که اشاره کردم خیلی دوست داشتم. بر خلاف دی وی دی فیلم های دیگه حتی روی ورودی فیلم یا همان منو یا هر چیز دیگه خیلی خوب کار شده بود و با فضای طراحی بسته بندی و پوسترها تناسب داشته و در ایران به ندرت همچین چیزی دیده بودم. فکر می کنم کم کم می تونیم به درجه بین المللی نزدیک بشیم هر چند خیلی راه داریم در ضمن کیفیت فیلم هم خیلی خوب نبود

  • سلام جناب فروتن اگر اطلاعی در مورد زمان پخش فیلم انتهای خیابان۸ دارید بگین.در ضمن یه موضوع تا یادم نرفته می شه بفرمایید فیلم ستایش صاحب امتیازش اگه اشتباه کنم هنر هشتم کی می خواد فیلم پخش کنه۳ چند روز پیش توی سینت خوندم به دلیل اماده نبودن فیلمنامه قلب یخی با عوامل فیلم تسویه شده وگفته شده تا اطلاع ثانوی فیلم برداری تعطیل اونم در حالی که فیلم برداری قرار بود چند روز دیگ تازه شروع شه می شه یه پیگیری بفرماین ۴ مگر در امتداد شهر مال فیلمسازان نیست پس چرا تو تبلیغ اخلاق خوب پاسارگاد تقدیم میکنه؟۵ دوستان ریز موجی نمیتونن قفل رو از روی تبلیغات بردارن تا دیگه مجبور نشیم ۱۳ دیقه تبلیغ زورکی نگاه کنیم اونم کاش تبلیغاتش جدید باشه که همشم تکراری بود به غیر زمان دوس داشتن و خیابان۲۴ بعضی هاشم دو ماه پخش شده مثل سوت /فوتبالیا   محبت کنید یه پیگیری بفرماید.

    • زمان پخش فیلم های مورد نظر را موسسات ناشر باید به اطلاع علاقمندان برسانند. فیلمنامه سریال به جدیت در حال نگارش است. کار اشتباهی بود که قبل از اتمام نگارش فیلم نامه با بازیگران قرارداد بسته شد. تکراری بودن آگهی به شرایط قرارداد با صاحب آگهی بستگی دارد. موسسات به جبران ناکامی مجموعه نهادهای مسئول در مهار و برخورد با کپی کارها، بخشی از هزینه های تولید و تامین را به ناچار از طریق جلب آگهی با کیفیت آزار دهنده ای که اشاره کرده ای به دست می آورند.!

  • سلام جناب فروتن یه سوال چرا شرکت های دیگر مثل ریز موج و پرتو ابی روی فیلمهاشون قفل نمیذارن ایا واقعا بودجه ندارن مثل اینکه دوستان متوجه نیستن فیلمهاشون به راحتی قابل رایته مثل پارسیان پاسارگادفیلمسازان و…اگه روی فیلمها قفل ذبذارن دیگه به قول شما داویکس کارا به این راحتی دعاگوشون نیستن خیلی خوب میشه اگه از این به بعد رو کل محصولات قفل گذاشته بشه البته فقط روی فیلم نه روی تبلیغات  و البته این به این معنی نیست که با این کار دیگه جلوی قاچاق رو میشه گرفت و با قفل گذاشتن روی این فیلمها حداقل داویکس کارا به این راحتی تن به رایت فیلم نمیدن در ضمن این رو هم بگم نسخه غیر مجاز خصوصی تو ی کل سی دی فروشهای شهر جولان می ده و دیگه مهارش به نظر من محاله مگر اینکه نسخه اصلش وارد بازار بشه.امروز تو یک سایت هم خوندم دانلود گشت ارشاد هنوز نرفتم داخلش ولی ته توی قضیه رو در بیارم حتما خبر می دم بهتون 

    • سوال خوبیه نمیدانم چرا از این کار پرهیز می کنند. فیلم گشت ارشاد خوشبختانه سرقت نشده اشت. بعضی از سایت ها بیشتر برای بالا بردن آمار بازدید و جذب آگهی از این شیطنت ها می کنند.

    • سایتی که به نام ریز موج وجود دارد، مربوط به کارخانه ریز موج است و موسسه ای به این نام هنوز سایت را راه اندازی نکرده است.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید