روزانه های سینمایی
فقری که روز به روز عریانتر می شود

فقری که روز به روز عریانتر می شود

حالا که چند ماهی از آغاز بکار شبکه های آی فیلم و نمایش گذشته است می توان فهمید که چقدر دست تلویزیون برای نمایش فیلم های سینمایی ایرانی تهی و خالیست. پخش چند باره بعضی از عناوین فقط در طی ماههای گذشته این واقعیت را به نمایش گذاشته است که ادامه وضع موجود بی تردید کار سیما را سخت کرده و انتقاد و نارضایتی بینندگان را باعث خواهد شد. ضوابط متفاوت پخش و نمایش در سیما و سینما به حدی رسیده است که متاسفانه پنج درصد تولیدات سالانه سینمای ایران هم قابل پخش از تلویزیون نشخیص داده نمی شوند! آنچه که تماشاگران تاکنون از سیما شاهد بوده اند، عموما" منتخب تولیدات دهه هفتاد سینمای کشور بوده است که اغلب آنها ارزش پخش مکرر در مکرر را نداشته اند. ظریفی می گفت اگر تلویزیون می خواست روی خوش یه آثار روز سینمای ایران نشان دهد و نمایش آنها را در جدول پخش برنامه های روزانه و هفتگی شبکه هایش قرار دهد، بی تردید نفس شبکه ویدیویی به شمارش می افتاد و یکی از مزیت های نسبی کنونی آن از کف می رفت. وی که چندان خوشبین به آینده آشتی سیما با سینما نیست بر این اعتقاد است که رقابت واقعی بین سریال های تلویزیونی با تولیدات سینمایی است زیرا تله فیلم هایی که رقم آنها از تعداد فیلم های سینمایی پس از انقلاب پیشی گرفته است، چندان محلی از اعراب نداشته و صفحه ای از صفحات مجله تصویری تلویزیون ایران را پر می کنند. صفحه ای که اغلب بی تفاوت از آن عبور می کنند. گیرم که جمعی نیز از سر تفنن به آن دل دهند.
 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۲ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • متاسفانه همین سیاست یک بام و دوهوای تلوزیون فقط به اشفته بازاری ها کمک کرد .وگرنه از اول هم مشخص بود که ای فیلم و هزار شبکه خوش اب و رنگ دیگر که عصاقورت داده میخواهد جور شبکه های خصوصی را بکشد راهی که به جا نخواهد برد هیچ بلکه همین چند تا مشتری باقی مانده شبکه نمایش خانگی را خواهند پراند.
    ای کاش رسانه ملی درک کند که در مدیریت رسانه های جهان استراتژیک مخاطب مداری اولین حرف را میزند نه کثرت شبکه های ۲۴ ساعته بی محتوا.شبکه ماهواره ای ایرانیان هم در جایگاه خود رسانه ای نوپا و کم تجربه است اما دراین مدت اندک وحداقل به واسطه نگاه مخاطب محوری خود در دو برنامه  جنگ "شب شما بخیر" رضا رشید پور و برنامه اختصاصی موسیقی توانسته نبض مخاطبان فعلی رسانه ملی را در حد بضاعت خود بگیر.
    پس کمی تامل …..

  • ببخشید با احترام از روابط عمومی شرکت پارس ویدئو پرسمان نمائیدکه وقفه مجدد  سریال لاست این بار با توجه به قول مساعد ان شرکت محترم برای ارائه منظم سریال به شبکه و دست مخاطب چیست؟
    آیا سناریوی قهوه تلخ براین سریال تاثیر گذاشته است

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید