روزانه های سینمایی
راهی که به بیراهه منتهی شد

راهی که به بیراهه منتهی شد

با توزیع فقط یک فیلم سینمایی ایرانی در روز پنجشنبه و عرضه فیلم های ویدیویی؛ "برج آرام" و "جایی بالاتر از ابرها" پرونده تولیدات ایرانی شبکه نمایش خانگی در هفته منتهی به شهریور ماه بسته شد.

"برج آرام" استثنائاً در بین تولیدات ویدیویی سال های اخیر شبکه ویدیویی اثری استاندارد و تحسین برانگیز است. ایده اولیه محسن امیر یوسفی را وقتی محمود اربابی سناریست و مدرس فیلمنامه نویسی به نگارش در آورد و در نهایت مسعود اطیابی در مقام کارگردان بازنویسی اثر را به انجام رساند، حاصل کار سناریویی می شود که حتی یک کارگردان متوسط نیز می تواند آن را به فیلمی دیدنی تبدیل کند تا چه رسد به اطیابی که از کارگردانان نسبتاً پر کار سینمای ایران در یک دهه گذشته بوده است. فیلم هایی نظیر "برج آرام"؛

-الگو و گمشده تولیدات ویدیویی در شبکه نمایش خانگی است.

-خریدار محصول از تهیه آن احساس پشیمانی نمی کند. فیلم شعور مخاطب را دست کم نمی گیرد.

-کارگردان سیاه مشقی را به عنوان تمرین و دست گرمی جلوی دوربین نبرده است.

-از عارضه ای که گریبانگیر تولیدات ویدیویی است و فیلمسازان از آن به عنوان سکوی پرش و رزومه ای برای دریافت پروانه ساخت سینمایی سود می برند، مبراست.

-با مشاهده "برج ارام" بیننده در می یابد سرمایه گذار و تهیه کننده در تامین هزینه ها از هیچ چیز فروگذار نکرده و اثری آبرومند خلق شده است.

در پایان این تاسف باقی می ماند که ایکاش موسسه رسانه های تصویری به جای ساخت فیلم سینمایی، سیاست و راه گذشته موسسه را ادامه می داد و خلاء فیلم های ویدیویی استاندارد را نه با تهیه کنندگی بلکه با حمایت از ساخت آنها پر می کرد. کارهایی که زینت بخش جشنواره های ویدیویی باشند و موسسه ناگزیر به دست کردن در کیسه تله فیلم های شبکه های تلویزیونی نگردد.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۵ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید