روزانه های سینمایی
عیدی زودهنگام سینما۲۴

عیدی زودهنگام سینما۲۴

"رستاک" در تابستان سال ۱۳۷۶ فعالیت خود را در قالب یک گروه موسیقی تجربی (Experimental Music Group) آغاز کرد. این گروه با الهام از عناصر شنیداری موسیقی بومی ایران و با رویکرد به گونه‌ای از موسیقی با قابلیت برقراری ارتباط با سایر فرهنگها، اقدام به تحقیق و برگزاری جلساتی با حضور هنرمندان و اساتید حوزه‌های متفاوت موسیقی نمود. اساسی‌ترین موضوعات مورد بحث در این جلسات، بازجست نغمه‌های اصیل و کهن موسیقی مقامی ایران است که به شیوه‌ای نو در حوزه موسیقی معاصر ایران سریان یابد. حکایت این گونه‌ی موسیقی که ماهیت نغمات خود را از موسیقی کهن ملل گوناگون اخذ کند، بسیار مفصل است و تلاش رستاک تجربه‌ای است در حوزه این ژانر موسیقایی – به نقل از سایت رستاک

رستاک شهرتش را زمانی به دست آورد که نخستین آلبوم تصویری گروه در جامعه منتشر شد و اجرای هنرمندانه نغمه و ترانه های محلی موجی را در جامعه ایرانیان داخل و خارج از کشور پدید آورد.

کارشناسان موسیقی "رستاک" را نمونه موفقی از پاپ محلی دانسته و معتقدند ادامه این روش به موسیقی پاپ ایرانی اصالت خواهد بخشید.

غرض از طرح این مقدمه آن بود که از دیروز سه شنبه اول اسفند بازار محصولات فرهنگی کشور با دومین آلبوم "گروه رستاک" تحت عنوان "سرنای نوروز ۹۲" متحول شد. مجوز این آلبوم تصویری از سوی مرکز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر شده است.

از جمله تفاوت های این آلبوم با آلبوم پیشین حضور پیشکسوتان موسیقی کردی، مازندرانی، بلوچی و … بصورت نوازنده و یا خواننده در کنار گروه هنگام اجرای ترانه های همان منطقه از کشور می باشد.

صاحب امتیاز این اثر فاخر و شورآفرین "سینما ۲۴ " و پخش کننده آن "هنر اول" است

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید