روزانه های سینمایی
رژه لوگوها ادامه دارد

رژه لوگوها ادامه دارد

پیش از این هم در یادداشتی به شکل  غیر متعارف درج و ارائه نشان تجاری و لوگوی موسسات ویدیو رسانه و شرکت های پخش در پوستر و ولت فیلم اشاره شده بود و این مطلب مورد تاکید قرار گرفته بود که انجام هر کاری در این زمینه می بایست بر اساس یک منطق و نظم مقبولی صورت بگیرد و صرف نشاندن چند لوگو کنار هم نمی تواند حاوی پیام معناداری برای محصول به شمار آید.

این روزها شبکه با عرضه فیلم "زندگی با چشمان بسته " از کارگردان خوشنام سینمای ایران رسول صدر عاملی طراوت تازه ای به خود گرفته است. در ولت و پاکت این اثر نشان تجاری دو موسسه به چشم می خورد و تاکید بر نشانی و اطلاعات بیشتر از موسسه رسانه های تصویری این مطلب را به ذهن القا می کند که ناشر اصلی فیلم موسسه یاد شده است و موسسه دوم یعنی کیمیا نما نقش پخش کننده فیلم را بر عهده دارد و یا آنکه فیلم محصول مشترک هر دو موسسه است.

با قرار دادن فیلم در دستگاه نمایش به یکباره با هویت تازه ای از فیلم روبرو می گردیم و دیگر رد و نشانی از موسسه رسانه های تصویری به چشم نمی خورد و موسسه کیمیما نما- ناشر اصلی- بیننده را به تماشای فیلم دعوت کرده و قبل از آن هم آنونس فیلم های قبلی خود را به یاد بیننده می آورد.

با این ترتیب به صراحت می توان گفت در ظاهر، منطق و دلیل روشنی برای استفاده از نام یک موسسه غیر دولتی در اعلانات و مواد تبلیغی فیلم وجود ندارد. اگر هم در باطن، توافق و مناسباتی در تامین و عرضه فیلم بین دو موسسه بر سر فیلم "زندگی با…" وجود دارد، بهتر است این واقعیت در شناسنامه اثر قید شود و سهم و نقش هر موسسه بطور رسمی مورد توجه قرار گیرد.

در غیر اینصورت ممکن است برای ناظر بیرونی این پندار شکل بگیرد که برای موسسه ای غیر دولتی با قدمتی بیست ساله استفاده از برند و اعتبار آن در مواد تبلیغی و اعلانات سایر موسسات، چندان حائز اهمیت نیست و جز کیمیا نما به دیگر موسسات هم می توان بفرما زد.!

بدیهی است که این پندار عقلانی به نظر نمی رسد و دور از ذهن می نماید که برند یک موسسه غیر دولتی بی دلیل بر تارک محصول یک موسسه خصوصی بنشیند. بنابراین توصیه می گردد با رفع ابهام پیش آمده، تعین و تشخص کامل تری به ناشر یا ناشران اثر ببخشیده شود.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱ نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • کیمیا نما که لوگوی بزرگی هم داره به نسبت.ای کاش کسی دستور میداد که موسسات اصلا لوگوی خودشون رو قرار ندن روی تصویر.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید