روزانه های سینمایی
از صبح چهار شنبه نمی بینید!

از صبح چهار شنبه نمی بینید!

 بله درست حدس زدید.! در اینگونه مواقع پارچه سیاه رنگی بر سر در سینما نصب می شد و یا آنکه پلاکاردی خوش سر و شکل در همانجا به رهگذاران این پیام را می داد که به دلیل شرکت در مراسم سوگواری سینما تعطیل است. پنجشنبه این هفته سالگرد اربعین حسینی است و محبان آل الله باردیگر در احترام به روح ملکوتی امام شهیدان و اهل بیتش، به سوگ نشسته و شهد زیارت اربعین را در سبوی وجود می ریزند.

بنابراین دو فیلم "پذیرایی ساده" و " گیرنده" از صبح جمعه بر پرده جان می گیرند و پذیرای علاقمندان خواهند بود. اینطوری مانی حقیقی و مهرداد غفار زاده هم بهتر می توانند واکنش احساسی و عاطفی تماشاگران فیلم هایشان را ارزیابی کنند.

سالن های سینمای ایران با اکران این دو فیلم و اگر خدا بخواهد دو فیلم دیگر در چهارشنبه اینده مجموعاً ۴۸ فیلم را به خود دیدند که این رقم فاصله فاحشی با تعداد فیلم های اکران شده در سال های اخیر دارد. به عبارتی به خوبی می توان تفاوت ظرفیت در تولید را که تقریباً دو برابر تعداد فیلم های اکران شده است، مشاهده کرد و بازهم به عدم اجرای سیاست حمایت از سرمایه گذاری در تامین زیر ساخت های نمایشی افسوس خورد.

دولت دهم نیز مانند دولت های پیشین چاره ای جز این نداشت که مطالبات را برای تولید فیلم های مناسب پاسخ دهد و  علاوه بر بستر سازی برای حضور و درخشش عموم فیلمسازان، سینماگران گله مند از سیاست های دولت های پیشین را راضی نگه دارد و زمینه کار برای آنها مهیا سازد. البته کمک به نوسازی و تجهیز سینماها یکی از نقاط عطف سینما در دولت دهم است ولی کماکان در بخش خصوصی هیچ انگیزه ای برای ساخت مجتمع های جدید وجود ندارد.

نمایش خانگی کمی زودتر از اربعین حسینی کوشیده است تا فیلم های تازه ای به مخاطبانش عرضه کند. اگر چه خبرها از توزیع نه چندان کامل و سراسری فیلم "چیزهایی است که نمیدانی " می دهد ولی امید می رود تا عصر امروز این نقیصه از سوی "گلرنگ رسانه" برطرف گردد و فیلم بر پیشخوان های فروش بیشتری بنشیند. وعده تصویر گستر پاسارگاد برای عرضه منظم سریال "قلب یخی" با کمی اغماض محقق شده است و از دیروز قسمت هفتم در دست خریداران قرار گرفت. "کار کاذب" را هم " پرتو آبی" روانه بازار کرد تا ویدیو از سینما جا نماند و در کورس رقابت با آن قرار داشته باشد.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۶ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید