روزانه های سینمایی
رسیدیم سر پله اول!

رسیدیم سر پله اول!

اگر علی مصفا با اعتراضش به گروه سینمایی در نظر گرفته شده برای اکران فیلمش "پله آخر" ، تماشاگران را در حسرت تماشای بازی تازه ای از خود و همسرش لیلا حاتمی باقی گذارد، در عوض "فردین صاحب الزمانی " این شانس را یافته است تا فیلم "چیزهایی هست که نمیدانی" را روانه شبکه نمایش خانگی کند و به طرفداران این زوج هنری فرصت دهد تا زمانی که مشکل اکران فیلم "پله اخر" حل شود، به دیدن فیلم او دلخوش باشند.

مثل اینکه خیلی موضوع را پیچ و تاب دادم.! چه کار به مشکل اکران فیلم "علی مصفا" داریم؟ شاید حوزه هنری حالا حالاها نخواهد سر به راه شود و با شورای صنفی نمایش به توافق برسد. همیشه چیزهایی هست که ما نمی دانیم.! تصور می شد با لغو تحریم سینما آزادی از سوی شورای صنفی زندگی شیرین می شود اما بعداً فهمیدیم این پیشرفت در گفتگوها، مستلزم پرداخت خسارت به تهیه کنندگانی بوده است که سینما آزادی فیلم های آنها را در میانه اکران به پایین کشیده است و یا علیرغم قرارداد فیلم هایی را به نمایش درنیاورده است.

پس بگذریم؛ صاحب الزمانی عنوان نخستین تجربه خود را به گونه ای برگزیده است که مخاطب کنجکاو را تشویق به تماشای فیلم می کند. فیلمی که به گفته منتقدان قصه و داستان سر راستی ندارد. درست حدس زدید! فیلم اصراری برای جذب مخاطب عام ندارد و روایت گر سینمایی شخصی است. معمولاً مواد لازم برای تماشای چنین فیلم هایی عبارت است از:

کمی تا قسمتی تحمل، تمرکز بر توالی رخدادها، دل سپردن به دیالوگ ها، استفاده از هر وسیله ای که از تشوش خاطر جلوگیری کند و امیدوار بودن به اینکه موتور قصه بالاخره گرم می شود و در پایان گره از بافت به ظاهر پیچیده روابط باز می شود.

چهل و هشتمین فیلم ایرانی امسال را فارغ از نقد و نظر دیگران ببینید؛ شاید روزنه تازه ای به روی افکار و اندیشه هایتان گشوده گردد. تامین کننده و ناشر این اثر "گلرنگ رسانه " است.

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۲ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید