روزانه های سینمایی
زمانه آبستن چه تحولاتی است؟-۱

زمانه آبستن چه تحولاتی است؟-۱

 با توجه به بحرانی که در شبکه نمایش خانگی به وجود آمده تصمیم گرفته شد‌، روشی اتخاذ شود تا دفاتر خودشان بتوانند فیلم‌هایشان را وارد شبکه نمایش خانگی کنند که کلیه دفاتر پخش اعضای این موسسه خواهند بود.(بخشی از گفتگوی علی سرتیپی سخنگوی کانون پخش جامعه تهیه کنندگان سینمای ایران با ایسنا)

پیش از این سه تن از تهیه کنندگان سینمای ایران با دریافت مجوز موسسه ویدیو رسانه در نمایش خانگی شروع به فعالیت کردند که آخرین آنها موسسه فیلمسازان جوان بود که طی مدت فعالیت به مدد سرمایه شرکت  گلرنگ توانست چند فیلم ایرانی را به شبکه عرضه کنند. سراغ دو موسسه قبلی را باید در بایگانی تاریخ گرفت. زیرا مدت هاست که خبری از آنها به گوش نمی خورد.

موسسه "گلرنگ رسانه" نیز پس از وقفه ای دو ماهه، هفته آینده با دریافت مجوز به جرگه موسسات موجود می پیوندد و آنگاه سخنگوی کانون پخش که اتفاقاً یکی از شرکای موسسه فیلمسازان جوان است، یا باید به فکر سرمایه گذار و حامی مالی تازه ای باشد و یا آنکه تمام تجربه و توان خود را مصروف همان موسسه ای کند که از راه اندازی قریب الوقوع آن سخن به میان رانده است.

اینکه چرا در این برهه زمانی تهیه کنندگان سینما به صرافت تاسیس موسسه ویدیو رسانه افتاده اند، جای تامل دارد. اگر به گفته آقای سخنگو شبکه در بحران است، چرا کانون پخش اتحادیه تن به ریسک بالای حضور در شبکه نمایش خانگی می دهد؟

در اینکه بسیاری از موسسات در سالجاری – بویژه سه ماهه گذشته- فیلم سینمایی ایرانی نخریده اند، شکی نیست.اما بی تردید کندی و بورکراسی پیچیده در فرایند صدور پروانه نمایش از جمله دلایل تانی و بی انگیزگی موسسات یاد شده برای خرید فیلم بوده است. کمترین عارضه شرایط کم سابقه هفته های اخیر، عدم امکان برنامه ریزی پخش محصول و خواب سرمایه موسسات است. عارضه ای که تامین نقدینگی برای ایفای تعهدات موسسات در قبال تهیه کنندگان را هم دچار مشکل می کند.

به یاد داشته باشیم که پروانه بسیاری از عناوین منتشر شده در سه ماه اخیر مربوط به گذشته بوده است و یا با دوندگی و ابرام مدیران صبور به چنگ آمده اند.

غرض آنکه موسسات در ایجاد بحران مورد اشاره سخنگوی کانون پخش اتحادیه تهیه کنندگان، نقشی نداشته اند و اگر خدای ناکرده روند کنونی ادامه یابد، آثار منفی آن دامن تهیه کنندگانی که جامه ویدیو رسانه را به تن می کنند، خواهد گرفت.

به زعم نگارنده در تحلیل گرایش اتحادیه تهیه کنندگان به سمت شبکه ویدیویی _آن هم در سالی که شبکه از حیث تامین و عرضه فیلم ایرانی از اکران سینمایی همواره جلوتر بوده است_تعمق بیشتری باید صورت گیرد و تغییر و تحولات ساختاری اخیر و شاکله جدید تشکیلات حاکمیتی سینما یکی از متغیرهای اساسی در اتخاذ چنین تصمیمی می باشد. ….  ناتمام

 

 

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۳ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید